لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۲۲:۵۶ ۱۰.۷.۱۴۰۱

حساب توئیتری «۱۵۰۰ تصویر» اواخر شامگاه یکشنبه خبر داد که ماموران حکومتی جمهوری‌اسلامی همزمان با محاصره دانشجویان در دانشگاه شریف، به خوابگاه‌های آن‌ها حمله کرده و به پنجره‌های خوابگاه «شلیک» کرده‌اند.

در همین حال، کانال تلگرامی «شریف‌دیلی» از انتقال دانشجویان با ون‌های اعزامی و به صورت گروهی به خوابگاه دانشگاه شریف خبر داده است.

بر اساس این اطلاعیه، اطراف دانشگاه همچنان صدای تیراندازی شنیده می‌شود و با توجه به فضای «ناامن» از دانشجویان خواسته شده تا «به هیچ عنوان» بدون هماهنگی با مسئولان از دانشگاه خارج نشوند و اگر خارج از دانشگاه هستند از نزدیک شدن به محوطه دانشگاه خودداری کنند.

گزارش‌ها همچنین حاکی از تجمع خانواده‌های دانشجویان و مردم در مقابل دانشگاه صنعتی شریف برای کمک به دانشجویان است و شعار «مرگ بر دیکتاتور» در اطراف دانشگاه شنیده می‌شود. این دانشگاه همچنان در محاصره نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها است و مشخص نیست که هنوز چه تعداد دانشجو در داخل دانشگاه هستند.

۲۲:۰۰ ۱۰.۷.۱۴۰۱

صدای شلیک در محوطه دانشگاه صنعتی شریف و حضور وزیر علوم

۲۱:۳۶ ۱۰.۷.۱۴۰۱

راه‌پیمایی در پایتخت فرانسه در حمایت از معترضان ایرانی

گروه وسیعی از مردم فرانسه روز یشنبه در پاریس راهپیمایی کردند تا حمایت خود را از معترضان ایرانی که در واکنش به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی به خیابان‌ها آمده‌اند، به نمایش بگذارند.

گروه‌های فمینیستی فرانسوی، سیاستمداران برجسته و ایرانیان مقیم این کشور از جمله کسانی بودند که پیش از راهپیمایی در شرق پاریس به تجمع همبستگی در میدان جمهوری پیوستند.

تظاهرکنندگان همزمان با سر دادن شعار «زن، زندگی،‌ آزادی» نام مهسا امینی را بارها فریاد زدند و شعار «نه به حجاب اجباری» را تکرار کردند.

راه‌پیمایی روز یکشنبه در پاریس، یکی از بزرگ‌ترین و تازه‌ترین تظاهرات اعتراضی در فرانسه در حمایت از معترضان ایرانی بود.

ایرانیان و شهروندان دیگر نقاط جهان نیز روز شنبه با برگزاری راه‌پیمایی در بیش از ۱۵۰ کشور، از اعتراضات جاری در ایران حمایت کردند.

۲۱:۰۳ ۱۰.۷.۱۴۰۱

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، شامگاه یک‌شنبه از جان باختن فرمانده یگان امداد انتظامی مریوان خبر داد.

این خبرگزاری مدعی شد که این فرد با نام «داود عبداللهی» شنبه‌شب توسط معترضان هدف شلیک گلوله قرار گرفته بود.

این در حالی است که بر اساس تصاویر منتشر شده از اعتراضات جاری در ایران، افراد لباس‌‌شخصی به صورت مسلح در کنار نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی برای سرکوب مردم معترض وارد عمل شده‌اند.

در اعتراضات گذشته نیز لباس‌شخصی‌ها با سلاح گرم به سوی معترضان شلیک کرده بودند.

۱۹:۴۶ ۱۰.۷.۱۴۰۱

تجمعات همبستگی با معترضان ایرانی در نقاط مختلف ترکیه

صدها تن در شهرهای مختلف ترکیه روز یک‌شنبه در حمایت از مردم معترض ایران به خیابان آمدند.

جمعیت قابل توجهی از ایرانیان نیز در میان تظاهرکنندگان در استانبول و آنکارا حضور داشتند و شعار ضد حکومتی «زن، زندگی،‌ آزادی» را در حمایت از زنان ایرانی سر دادند.

زنان در این تجمع‌ها با در دست داشتن رُزهای قرمز، پرچم ایران و بنرهایی حاوی شعارهای اعتراضی همبستگی خود را با مردم معترض داخل ایران فریاد زدند.

در شهر دیاربکر در جنوب شرقی ترکیه که اکثریت کُرد آن‌جا سکونت دارند، حدود ۲۰۰ نفر با در دست داشتن تصاویر زنانی که در جریان سرکوب‌های اخیر در ایران کشته شدند و همچنین، با سر دادن شعار «ژن، ژیان،‌ آزادی» در خیابان‌های این شهر حضور پیدا کردند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در ازمیر نیز زنان ایرانی با همراهی صدها تظاهرکننده عصر شنبه در همبستگی با معترضان در ایران دست به تجمع زدند.

۱۹:۱۴ ۱۰.۷.۱۴۰۱

فریاد «آزادی» دانشجویان دانشگاه خوارزمی تهران

۱۹:۰۹ ۱۰.۷.۱۴۰۱

یورش ماموران حکومتی به دانشجویان در پارکینگ دانشگاه شریف

کانال تلگرامی «شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور، عصر یکشنبه خبر داد که حدود ۳۰ تا ۴۰ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف تا کنون توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند‌.

این کانال می‌گوید: التهاب در این دانشگاه به حدی است که هر کسی از در دانشگاه خارج می‌شود مورد شلیک پینت‌بال قرار گرفته و سپس بازداشت می‌شود. ماموران حکومتی و لباس‌شخصی‌ها حتی به پارکینگ دانشگاه یورش برده و دانشجویان را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.

برخی از گزارش‌ها نیز حاکی است که ماموران امنیتی تعدادی از اساتید این دانشگاه را هم ضرب‌وجرح کرده‌اند.

دانشگاه صنعتی شریف روز یکشنبه در ادامه اعتراضات گسترده در ایران و خارج از کشور به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، شاهد تجمع و اعتراضات دانشجویان بود.

۱۸:۵۵ ۱۰.۷.۱۴۰۱

بیش از ۴۰۰ نویسنده و مترجم ایرانی خواستار اعتصابات سراسری در کشور شدند

چهارصد و ده تن از نویسندگان و مترجمان ایرانی با انتشار بیانیه‌ای خواستار پیوستن اقشار مختلف جامعه به اعتصابات سراسری برای کاستن از هزینه اعتراضات خیابانی به‌ویژه «حفظ جان نوجوانان برپاخاسته» شدند.

در این بیانیه از رهبران و نیروهای قادر به سازمان‌دهی اجتماعی همچون معلمان، کارگران، وکلا و چهره‌های فرهنگی، هنری، دانشگاهی، رسانه‌ای و مشاهیر ورزشی ایران خواسته شده است تا «با دعوت از افکار عمومی به نافرمانی مدنی و اعتصاب، و سازمان‌دهی آن، مانع از آن شوند که همه‌ی بار تداوم این قیام بر گرده‌ی همین اعتراضات خیابانی بیفتد».

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به اهمیت اولویت‌بخشی به «حفاظت» از جان نسل‌های جوانی که به خیابان‌ها آمده‌اند، بر پیگیری مطالبات و خواسته‌ها «با کم‌ترین آسیب‌ها» تاکید کردند.

۱۸:۱۹ ۱۰.۷.۱۴۰۱

پیاده‌روی بدون حجاب در بازار مروی تهران

۱۶:۵۶ ۱۰.۷.۱۴۰۱

نماینده خامنه‌ای در خوزستان: نظام قطعا در مقابل حجاب کوتاه نخواهد آمد

نماینده ولی فقیه در خوزستان می‌گوید که انقلاب اسلامی قطعا از حجاب عقب‌نشینی نمی‌کند.

سیدمحمدنبی موسوی‌فرد روز یکشنبه در مراسمی گفت: «آن‌که هنجارشکنی می‌کند و حجاب را برمی‌دارد در واقع در نقطه مقابل قانون ایستاده است».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او افزود: «به حول و قوه الهی قطعا نظام اسلامی از این اصل عقب‌نشینی نخواهد کرد. ممکن است در برهه‌ای احساسات مردم را به خاطر برخی مسائل این‌گونه برانگیزند اما قطعا نظام کوتاه نخواهد آمد».

بیشتر

XS
SM
MD
LG