لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۷
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۲:۵۳ ۱۳.۷.۱۴۰۱

ظهر چهارشنبه ویدئوهای دیگری از اعتراضات دیروز شهر سنندج در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد دانش‌آموزان دختر در در خیابان‌ها مقنعه‌های خود را درآورده و شعار داده بودند و مردم آنان را تشویق کرده بودند. امروز در ایران تعطیل رسمی است و مدارس و دانشگاه‌ها نیز تعطیل‌اند.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سنندج نیز تجمع کرده بودند و شعار «شریف تنها نیست، سنندج پشتیبانش است» سر داده بودند.

۱۲:۳۰ ۱۳.۷.۱۴۰۱

امیرحسین صادقی، بازیکن پیشین تیم‌ ملی و استقلال، با انتشار یک استوری در اینستاگرام خود نوشت: «خوش به حال مسافرکشان میدان آزادی که آزادانه فریاد می‌زنند: آزادی. عابری را دیدم که پرسید: آزادی کجاست؟ و راننده گفت: رد کردی، آزادی قبل از انقلاب بود.»

۱۲:۰۲ ۱۳.۷.۱۴۰۱

اعلام همبستگی اصغر فرهادی و داوران جشنواره زوریخ با مردم ایران


اصغر فرهادی، که ریاست هیئت داوران فستیوال سینمایی زوریخ را بر عهده دارد، بیانیه‌ای را در حمایت از اعتراضات سراسریِ «زن، زندگی، آزادی» در ایران از طرف هیئت داوران این جشنواره به زبان انگلیسی خواند:

«در حالی که مشغول تماشای فیلم‌هایی بودیم که موضوع بسیاری از آن‌ها انواع مختلف ظلم سیستماتیک است، در ایران زنان و مردان شجاع برای آزادی و حقوق انسانی خود در خیابان‌ها دست به اعتراض زده‌اند. ما از شجاعت‌شان شگفت‌زده‌ایم، آن‌ها به ما امید می‌دهند. ما داوران برای همبستگی در کنار آن‌ها می‌ایستیم. از شما تماشاگران دعوت می‌کنیم به افتخارشان بایستید و به این طریق به مهسا امینی، که نامش نماد اعتراضات این روزهاست، ادای احترام کنیم.»

۱۲:۰۲ ۱۳.۷.۱۴۰۱

پس از احضار کاردار فرانسه در تهران، وزارت خارجه جمهوری اسلامی با متهم کردن مقام‌های بریتانیا به بیان «اظهارات مداخله‌جویانه»، سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در تهران، را نیز احضار کرد.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۱۳ مهر، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان احضار سفیر بریتانیا «دخالت وزارت خارجه بریتانیا در امور داخلی ایران با توسل به تعابیر جعلی و تحریک‌آمیز» را رد و محکوم کرده است.

۱۱:۵۵ ۱۳.۷.۱۴۰۱

یک فعال اجتماعی از بازداشت سپیده سالاروند، مستندساز و پژوهشگر اجتماعی، در شامگاه دوشنبه و انتقال او به زندان اوین خبر داد.

۱۱:۵۱ ۱۳.۷.۱۴۰۱

حامد اسماعیلیون: نمی‌توانم برای ایرانیان داخل کشور فراخوان بدهم

حامد اسماعیلیون که در نتیجه فراخوان او شنبه گذشته ایرانیان مقیم بیش از ۱۵۰ شهر دنیا تجمع اعتراضی برگزار کردند، گفت تا زمانی که خودش در ایران حضور نداشته باشد، نمی‌تواند برای ایرانیان داخل کشور فراخوان بدهد، زیرا «پاسخش از طرف نظام چیزی نخواهد بود جز گلوله و من نمی‌توانم مسئولیت [اخلاقی] آن را بپذیرم.»

او که سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی است، همچنین بار دیگر خواستار اخراج عوامل وابسته به جمهوری اسلامی و خانواده‌هایشان از کانادا شد.

۱۰:۵۶ ۱۳.۷.۱۴۰۱

شب گذشته پخش مسابقه فوتبال بین دو تیم پورتو و بایرن‌ لیورکوزن که با احتمال حضور دو ستاره فوتبال ایران همراه بود، بدون اعلام قبلی از جدول پخش تلویزیون حکومتی ایران حذف شد. پس از بازی و انتشار تصاویر درون ورزشگاه مشخص شد که این تصمیم به‌دلیل حمایت تماشاگران این بازی از اعتراضات سراسری در ایران بود.

۱۰:۳۲ ۱۳.۷.۱۴۰۱

ضرب و شتم «اشتباهی» مستندساز نزدیک به دفتر رهبری

جواد موگویی، کتاب‌نویس و مستندساز نزدیک به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، از بازداشت «اشتباهی» خود در میدان انقلاب و ضرب و شتم خود توسط مأموران امنیتی خبر داد.

آقای موگویی این واقعه را در اینستاگرام خود شرح داده و از جمله نوشته است: «ناگهان ۶-۷ بسیجی ریختند سرم. با لگد. بلند شدم. یکی‌شان داد زد «مادر...». بلند شدم لگدی زدم به آنی که فحش ناموس می‌داد. یکی از پشت زد. خوردم زمین. لگد بود که می‌خورد تو سر و سینه‌ام. فحش ناموس می‌دادند‌. دوباره بلند شدم. خوردم زمین. ۱۰نفری می‌زدند. هلم دادند داخل یک مینی‌بوس. سرم‌ کمی گیج می‌رفت. جوانی آمد: «چتونه؟ میخاید لخت بیاید بیرون؟»گفتم «زر نزن! من هفت‌جدم چادری‌اند.» یک نفر از پشت کوبید تو صورتم. جا نبود بلند شوم. چند دستگیرشده هم بودند.

۰۹:۵۴ ۱۳.۷.۱۴۰۱

ده انجمن‌ دانشجویان ایرانی در سراسر کانادا با انتشار بیانیه مشترکی حمله‌های اخیر به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در ایران از سوی مأموران لباس‌شخصی حکومت را شدیداً محکوم کردند.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه منتشر شد، آمده است که اوج این سرکوب در روز یک‌شنبه و با حمله به دانشگاه صنعتی شریف و مجروح و بازداشت‌کردن ده‌ها دانشجو و کارکنان این دانشگاه روی داد.

۰۹:۴۷ ۱۳.۷.۱۴۰۱

ترند شدن هشتگ دشنام به بیت رهبری

از شامگاه سه‌شنبه هشتگ یک دشنام رکیک خطاب به بیت رهبر جمهوری اسلامی در میان کاربران ایرانی توئیتر ترند یک شد.

پس از آن‌که در روزهای اخیر در برخی تجمعات اعتراضی مردم شعار «نه این وری نه اون وری، [...] تو بیت رهبری» سر داده شد، در تجمع دانشجویان دانشگاه شریف نیز این شعار استفاده شد که نیروهای بسیجی و لباس‌شخصی داخل دانشگاه آن را برای ایجاد درگیری فیزیکی با دانشجویان معترض بهانه کردند.

روز سه‌شنبه نیز شماری از چهره‌های سیاسی طرفدار جمهوری اسلامی به شکل‌های گوناگون به استفاده از شعارهای رکیک از جمله این شعار واکنش تند نشان دادند، اما در مقابل، به‌تدریج بخش رکیک همین شعار به‌شکل هشتگ در توئیتر ترند شد و تا صبح چهارشنبه توئیت و ریتوئیت آن به صدها هزار رسید.

هم‌زمان با این هشتگ، هشتگ‌های دیگری از جمله «اعتصابات سراسری»، «زاهدان»، «دانشگاه شریف» و «دانشگاه تبریز» نیز در ردیف ترندهای توئیتر در ایران است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG