لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۷
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۰:۵۱ ۹.۸.۱۴۰۱

بیانیه دفتر مولانا عبدالحمید در رد بیانیه شورای تأمین

دفتر امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای، مندرجات بیانیهٔ شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان در مورد حادثه خونین زاهدان را خلاف واقع اعلام کرد.

در بیانیه مولانا عبدالحمید آمده است که «در بیانیهٔ شورای تأمین استان سیستان‌وبلوچستان سعی شده است صحنه‌های اصلی و واقعی تغییر داده شوند؛ از جمله اینکه گفته شده ۱۵۰ نفر به کلانتری حمله کرده‌اند و عده‌ای از آنان مسلح بوده‌اند که قصد تسخیر کلانتری را داشته‌اند. در حالی که شاهدان عینی و مستند زنده بیان می‌دارند تیراندازی از کلانتری در حالی شروع شده که کسی نزدیک کلانتری حضور نداشته است. این تیراندازی عده‌ای را به سوی کلانتری می‌کشاند که به شعار دادن و پرتاب سنگ اقدام می‌کنند.»

این بیانیه اضافه می‌کند که «مستند خود کلانتری یک سلاح کلت کمری و یک اسلحه ساچمه‌ای را نشان می‌دهد و وجود سلاحی دیگر در دست کسی از مردم ثابت نیست. آیا معقول است یک کلانتری را که پر از مأموران مسلح و تجهیزات نظامی است با ابزار فوق تصرف کنند؟! اگر افراد مسلح بودند چرا حتی یک نفر از مأموران مستقر در کلانتری در صحنهٔ درگیری مصلا و کلانتری کشته نشده است؟»

دفتر امام‌جمعهٔ اهل سنت زاهدان افزوده است: «در مورد اتوبوسی که به دیوار کلانتری کوبیده شده است، شاهد موجود است که یکی از مأموران کلانتری راننده اتوبوس را از پشت فرمان بیرون کرده و خودش پشت فرمان می‌نشیند تا اتوبوس را در مقابل درب کلانتری برای حفاظت آن پارک کند، اما چون رانندگی بلد نبوده یا دستپاچه شده‌است، دو بار اتوبوس را عقب و جلو می‌برد و به دیوار کلانتری می‌کوبد و نهایتاً اتوبوس را رها می‌کند و از محل می‌گریزد؛ لذا تلاش برای تسخیر کلانتری توسط افراد در هیچ عقل و منطقی نمی‌گنجد.»

این بیانیه همچنین می‌افزاید در حالی که «در این صحنه از طرف مسجد یک تیر هم شلیک نشده است؛ ... سرهنگ هاشمی با نیروهای قوی پیاده و سوار از فلکهٔ خیام به سمت مسجد حمله می‌کنند و هر کسی را می‌بینند به او شلیک می‌کنند. ساختمان مسجد، حوزه و منزل شخصی حضرت شیخ‌الاسلام زیر رگبار شدید گلوله قرار می‌گیرد.»

بیانیه دفتر مولانا عبدالحمید سپس اضافه می‌کند: «بهتر است شورای تأمین به جای تغییر دادن صحنه‌ها، اصل واقعیت و جریان را شفاف و روشن بیان کند تا تسلی خاطر بازماندگان این حادثه جان‌گداز باشد.... قدمی را که شورای تأمین در جهت عزل برخی از مسئولان انتظامی برداشته گرچه مثبت است، اما کافی نیست.»

رویدادهای جمعه خونین زاهدان با تجمع جمعی از مردم این شهر در روز جمعه هشتم مهر ماه در اعتراض به موضوع «تجاوز یک سرهنگ نیروی انتظامی به یک دختر بلوچ» در چابهار آغاز شد. اما گزارش‌ها حاکی است که این تجمع تیراندازی نیروهای امنیتی مواجه و به شدت سرکوب شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم بیش از ۹۰ نفر از معترضان بعد از نماز جمعه را کشته‌اند.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان با اشاره به درگیری‌های روی داده در هشتم مهرماه در زاهدان، «جمعه خونین»، ضمن پذیرش «قصور برخی از ماموران» از «عزل رئیس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان» خبر داده است.

۰۹:۳۸ ۹.۸.۱۴۰۱

علی کریمی در مورد رویداد شاهچراغ: اگر داخلی بود، قاتل‌اید. اگر خارجی بود، نالایق‌اید

علی کریمی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران که در اعتراض‌های اخیر از معترضان حمایت کرده است، در یک استوری تازه اینستاگرامی نوشت: «آنچه در شاهچراغ اتفاق افتاد یک جنایت بود. اگر داخلی بود، قاتل‌اید. اگر خارجی بود، نالایق‌اید.»

ستاره سابق فوتبال ایران افزود «تأمین امنیت جانی مردم منت ندارد. بدیهی‌ترین وظیفه هر دولتی است. کسانی که مردند، از ما، دوستان ما، همشهری ما، خانواده ما، بودند. تاوان خون آن‌ها، همراه با تمام جنایت‌های دیگر، هیزم بیشتری بر آتش جان شما خواهد شد.»

او در این پیام ادامه داد: «از خیابان تا زندان، از دانشگاه تا حرم، فراموش نمی‌کنیم چه بر سر ما آورده‌اید.»

۰۶:۲۱ ۹.۸.۱۴۰۱

دولت نیوزیلند روز دوشنبه اعلام کرد که گفت‌وگوهای دوجانبه رسمی با ایران درباره حقوق بشر را به حالت تعلیق درآورده و در شرایطی که جمهوری اسلامی حقوق ابتدایی مردم خود را نقض می‌کند، این مذاکرات «دیگر قابل دفاع نیست».

نانایا ماهوتا، وزیر امور خارجه نیوزیلند، با انتشار بیانیه‌ای گفت که تصمیم دولت این کشور برای تعلیق مذاکرات با ایران حاوی این پیام آشکار است که تا مادامی که حکومت جمهوری اسلامی اصول ابتدایی حقوق بشر را نقض می‌کند و دست به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران می‌زند، گفت‌وگوهای دوجانبه را نمی‌توان ادامه داد.

گزارش زیر را بخوانید:

۰۴:۳۹ ۹.۸.۱۴۰۱
یک روز پس از هشدار فرمانده سپاه پاسداران به معترضان در ایران، دانشگاه‌های مختلف کشور روز یکشنبه هشتم آبان بار دیگر صحنه اعتراضات گسترده بود که این اعتراضات در برخی موارد با هجوم نیروهای بسیجی و امنیتی به خشونت کشیده شد.

تصاویر ویدیویی متعددی از اعتراضات در دانشگاه آزاد تهران شمال منتشر شده است که نشان می‌دهد صدها دانشجو شعارهایی علیه حکومت ایران از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

این تصاویر همچنین گویای هجوم نیروهای بسیجی و لباس شخصی به دانشجویان و شلیک گاز اشک‌آور به سوی آنهاست.

برخی از این ویدیوها نشان می‌دهند که نیروهای بسیجی متوسل به کلت کمری شده‌اند. دانشجویی در یکی از این ویدیوها توجه مخاطب را به یکی از بسیجیان جلب می‌کند که کلتی را از کیف خود بیرون می‌رود و اقدام به شلیک به اجسام روی زمین می‌کند. ویدیوی دیگری نیز از یک بسیجی با لباس سیاه منتشر شده است که به سوی نقطه نامعلومی تیراندازی می‌کند.

گزارش زیر را بخوانید:

۲۳:۴۹ ۸.۸.۱۴۰۱

مردم معترض در قهدریجان شامگاه یک‌شنبه با بنرهایی در حمایت از اعتراض‌های مردمی تجمع کردند.

روی این بنرها شعارنوشت‌هایی چون «ما اهل کوفه نیستیم خواهرمون اسیر شه»، «میهن- خواهر- آزادی، خط قرمز ماست/ به بعثی‌ها نشون دادیم آزمایشش با شماست» به چشم می‌خورد.

۲۳:۱۰ ۸.۸.۱۴۰۱

اخراج «موقت» ده‌ها دانشجو از خوابگاه و دانشگاه علامه با ارسال پیامک

گزارش‌های رسیده از ایران در روز یک‌شنبه حاکی است که مدیریت دانشگاه علامه‌ طی ۲۴ ساعت گذشته، اقدام به ارسال پیامک‌های «تهدید‌آمیز» به دانشجویان مبنی بر اخراج آن‌ها از خوابگاه و دانشگاه کرده است.

ارسال این پیامک در شرایطی صورت می‌گیرد که هرگونه اعمال نظر دانشگاه در رابطه با وضعیت تحصیل و محروم کردن دانشجو از تسهیلات رفاهی باید مبتنی بر شیوه‌نامه انضباطی باشد و «بدون برگزاری قانونی کمیته انضباطی، دانشگاه حق چنین برخوردهای سلیقه‌ای را ندارد».

کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» در اطلاعیه‌ای مسئولیت جانی و مالی دانشجویان ساکن خوابگاه و تمام عواقب و آسیب‌های احتمالی در صورت اخراج دانشجویان را برعهده مسئولان دانشگاه علامه دانست.

۲۲:۱۰ ۸.۸.۱۴۰۱

شبکه آرته فرانسه از بازداشت خبرنگار خود در ایران خبر داد

شبکه تلویزیونی آرته فرانسه روز هفتم آبان با صدور بیانیه‌ای بازداشت وحید شمس‌الدین‌نژاد، خبرنگار اعزامی خود به ایران را تایید کرد.

بنابر اعلام این رسانه فرانسوی، آقای شمس‌الدین‌نژاد ششم مهرماه و در جریان تهیه گزارش در سقز بازداشت شده است.

در این بیانیه تاکید شده است فعالیت این خبرنگار ایرانی مقیم فرانسه که رویدادهای ایران را برای شبکه آرته پوشش می‌داد، کاملا قانونی و با اطلاع مقام‌های جمهوری اسلامی بوده است.

این شبکه می‌گوید خبرنگارش چهار روز قبل از بازداشت، با ارائه کارت خبرنگاری و دریافت مجوز از مقامات ایران، دو مصاحبه و یک گزارش ویدیویی انجام داده و به تحریریه ارسال کرده بود.

شبکه آرته در ادامه گفته است او هم‌اکنون در تهران و تحت بازجویی است.

وحید شمس‌الدین‌نژاد از سال ۲۰۲۰ با همسرش در فرانسه زندگی می‌کند. او فارغ‌التحصیل مدرسه عالی روزنامه‌نگاری «دِ لیل» است و ماه سپتامبر، مدرک خود را دریافت کرده بود.

هنوز مقام‌های جمهوری اسلامی دلیل و محل بازداشت این خبرنگار را توضیح نداده‌اند.

طی بیش از شش هفته و از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری، نهادهای امنیتی حکومت کشورهای غربی را به «ایجاد اغتشاش» در ایران متهم کرده و از بازداشت شهروندان خارجی‌ خبر دادند.

همزمان، نهادهای امنیتی بازداشت و ارعاب روزنامه‌نگاران داخلی را نیز شدت بخشیده‌اند.

۲۱:۳۵ ۸.۸.۱۴۰۱

پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در اراضی عباس‌آباد و برج میلاد

سخنگوی شهرداری تهران از پخش مسابقات فوتبال جام جهانی در اراضی عباس‌آباد و برج میلاد با همکاری فدراسیون فوتبال و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد.

عبدالمطهر محمدخانی با اعلام تدارک این برنامه ویژه گفت: «حتی در فضای جانبی هم برنامه‌های تفریحی همچون برگزاری مسابقات گل‌کوچک و ... طراحی شده است».

او افزود: «علاوه بر این برنامه‌ها شهرداری آماده است که در تمام فرهنگسراها، اماکن فرهنگی و حتی اکران شهری و خیابانی مسابقات فوتبال، همراهی کامل را داشته باشد».

هنوز شرایط برگزاری و حضور در این ویژه‌برنامه اعلام نشده و مشخص نیست که با توجه به تداوم اعتراضات مردمی در نقاط مختلف تهران، مسئولان شهرداری پایتخت به چه ترتیبی این طرح را اجرایی خواهند کرد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ به میزبانی قطر قرار است از ۲۹ آبان تا ۲۷ آذر سال جاری برگزار شود.

۲۰:۳۳ ۸.۸.۱۴۰۱

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز یک‌شنبه سنندج صحنه رویارویی دانشجویان و جوانان معترض با ماموران جمهوری اسلامی بود.

در ویدئوهایی که از صحنه درگیری ماموران امنیتی با دانشجویان ضبط شده است، صدای تیراندازی نیز به گوش می‌رسد.

با آغاز هفته هفتم اعتراضات سراسری در روز ۷ آبان، التهاب و جو امنیتی در دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور تشدید شده است و تجمعات دانشجویان معترض همچنان ادامه دارد.

۲۰:۲۴ ۸.۸.۱۴۰۱

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در توئیتر و گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، شماری از خانواده‌های دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال شامگاه یکشنبه در مقابل این دانشگاه حضور پیدا کردند.

تجمع این خانواده‌ها در پی محبوس کردن دانشجویان در داخل این دانشگاه صورت گرفته است. در ویدئوهایی که از فضای دانشگاه آزاد تهران شمال در روز یکشنبه منتشر شد، نیروهای بسیج و لباس شخصی به سوی دانشجویان معترض این دانشگاه حمله کردند و آن‌ها را با شلیک گلوله و گاز اشک‌آور مورد حمله قرار دادند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG