لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۰
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۶:۳۵ ۳۰.۸.۱۴۰۱

جمعی از روحانیان اهل سنت کردستان خواستار برگزاری همه‌پرسی در ایران شدند

جمعی از ماموستایان [استادان] و مدرسان و امامان جمعه سنندج و دهگلان، در استان کردستان، با انتشار ویدئویی از یک بیانیه مشترک خود خبر دادند که در آن چندین خواسته از جمله برگزاری یک همه‌پرسی زیر نظر سازمان‌های بین‌المللی در ایران مطرح شده است.

این روحانیان اهل سنت با اشاره به اصولی از قانون اساسی جمهوری اسلامی، اعلام کردند: «خواهان برگزاری رفراندومی با سازوکار اجرایی مقبول مردم و با حضور معتمدان و رهبران دینی و ملی و همچنین با نظارت نهادهای بین‌المللی بی‌طرف جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی هستیم.»

پیشتر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، نیز با اعتراض به کشتار و سرکوب گسترده مردم ایران، خواهان برگزاری همه‌پرسی با حضور ناظران بین‌المللی شده است.

اما این درخواست با واکنش تند برخی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و آن را رد کردند.

روحانیون اهل سنت سنندج و دهگلان همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان اخیر از جمله ماموستا محمد خضرنژاد شدند و به حکومت نسبت به اعدام معترضان هشدار دادند و تأکید کردند: «چنین کار دهشتناکی تنها باعث افزایش خشم مردم انقلابی خواهد شد.»

۱۶:۱۵ ۳۰.۸.۱۴۰۱

تکرار روایت‌های حکومتی از سوی حمیدرضا جلایی‌پور

حمیدرضا جلایی‌پور، از چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران، در همسویی با روایت حکومتی، معترضان در مناطق کردنشین ایران را به «واگرایی» [تجزیه‌طلبی] متهم کرد.

آقای جلایی‌پور در یک نشست درباره ««نقش دانشگاه و دانشجویان در تحولات اخیر اجتماعی» گفت: «مشاهده می‌کنید در اعتراضاتی که در کردستان می‌شود می‌گویند «مهاباد، سیستان و بلوچستان جانم فدای ایران» اما رفتار و عمل پرچم‌سوزی و حمله به فرمانداری را هم می‌بینید که یک خرده قصه فرق می‌کند.»

او مدعی شد: «در این حرکت شما جریان‌های واگرا را مشاهده می‌کنید و نمی‌شود گفت نیست.»

این اظهارات در حالی است که معترضان مناطق کردنشین از آغاز تاکنون در شعارها و پیام‌های خود تنها بر یکپارچگی ایران و اعتراض با هدف بهبود شرایط کشور ایران تاکید کرده‌اند.

همچنین در روزهای اخیر بار دیگر سرکوب اعتراضات در مناطق کردنشین ایران افزایش یافته و جلال محمودزاده، نماینده مهاباد در مجلس از کشته شدن دست‌کم ۱۱ نفر از مردم در مهاباد خبر داده است.

جلایی‌پور خود در سال‌های آغازین جمهوری اسلامی در کردستان دارای سمت‌های دولتی بوده و نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی همواره او را مسئول اعدام‌ برخی کردهای مخالف می‌دانند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در بیش از چهل سال گذشته همواره با طرح اتهام «تجزیه‌طلبی»، اعتراضات در مناطق کردنشین و همچنین دیگر استان‌های مرزی ایران از جمله خوزستان و سیستان و بلوچستان را سرکوب کرده است.

این در حالی است که معترضان کرد این اتهام را رد می‌کنند. میلاد محمدی برادر شهریار محمدی، از معترضان جانباخته در بوکان، در ویدئویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب بسیار داشت، می‌گوید که برادرش شهید کل ایران است. او همچنین گفت: «درود بر ترک، درود بر فارس، درود بر بلوچ و عرب؛ درود بر همه مملکت ایران.»

جلایی‌پور همچنین درباره اعتراضات جاری در ایران، با تاکید بر این که «وضعیت فعلی انقلابی نیست»، مدعی شد: «من معتقدم جمهوری اسلامی علیرغم اینکه با بحران ناکارآمدی مواجه است اما توان ایستادگی در مقابل یک انقلاب را دارد.»

او با این حال اتهام وابستگی معترضان به خارج که از سوی جمهوری اسلامی مطرح می‌شود را رد کرد و گفت: «اصلا این جنبش و خیزش اعتراضی را نمی‌توان به دشمن خارجی تقلیل داد.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بارها در جریان اعتراضات جاری، منشاء این اعتراضات را به آمریکا و اسرائیل نسبت داده است.

۱۶:۰۴ ۳۰.۸.۱۴۰۱

یک عضو کمیسیون امنیتی ملی مجلس امروز گفت «هم وزیر کشور به‌عنوان رئیس شورای امنیت کشور و هم فرماندهی انتظامی کشور باید پاسخگو باشند که این افراد (لباس‌شخصی‌ها) چه کسانی هستند و چرا این رفتارها را انجام می‌دهند. اگر نیروی پلیس هستند، چرا این کارها را می‌کنند و اگر نیستند متعلق به کجا هستند و چرا پلیس با این‌ها برخورد نمی‌کند».

جلیل رحیمی جهان‌آبادی همچنین با اظهار این‌که «مسئله لباس‌شخصی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز سوءاستفاده از جانب سودجویان به نام نیروهای امنیتی شود»، افزود: «در شرایط فعلی کشور ما نیاز داریم که هم از سوی حاکمیت هم از سوی مردمی که معترض هستند و هم مردمی که حامی نظام هستند، بیان، کردار و رفتارهای خودمان را یک مقدار با عقلانیت بیشتری با نگاه به منافع و امنیت کشور انتخاب کنیم.»

اعتراض به حضور لباس‌شخصی‌ها در میان مأموران سرکوب در حالی است که از آغاز اعتراضات سراسری، این نیروها در کنار نیروهای یگان ویژه و با پشتیبانی آن‌ها اغلب با خشونت شدید به سرکوب و بازداشت معترضان مشغول بوده و هستند. پیشتر برخی مقامات دولتی و نظامی هم در اظهارات خود به استفاده از «نیروهای بسیج و لباس‌شخصی» برای سرکوب اعتراضات اذعان کرده‌اند.

۱۵:۴۲ ۳۰.۸.۱۴۰۱

سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان سرشناس تلویزیون و سینما، در یک استوری اینستاگرامی نوشت «مگر مردم جز صدا و سینه‌های آماج گلوله چه سلاحی دارند که با توپ و تانک مقابل‌شان صف‌آرایی کرده‌اید؟»

این کارگردان و بازیگر که خود اهل بیجار در استان کردستان است، همچنین امروز پستی را خطاب به نمایندگان شهرهای کردنشین در مجلس منتشر کرد و نوشت «چاله‌های خیابان‌ها دارد با خون مردم پر می‌شود... لعنت خدا بر شما که انگار دهان‌تان را کاه‌گل گرفته‌اند»، اما این پست ساعاتی پس از انتشار حذف شد.

۱۵:۲۸ ۳۰.۸.۱۴۰۱

۱۵:۱۳ ۳۰.۸.۱۴۰۱

۱۵:۱۰ ۳۰.۸.۱۴۰۱

۱۵:۰۸ ۳۰.۸.۱۴۰۱

«نیاز فوری» به خون‌رسانی به بیمارستان جوانرود

با افزایش شمار معترضان کشته و زخمی در جوانرود کرمانشاه، منابع مختلف خواستار رساندن خون به مراکز درمانی این شهر شدند.

۱۴:۱۶ ۳۰.۸.۱۴۰۱

تجمع گسترده مردم در مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی و بهاءالدین ویسی در جوانرود
تجمع گسترده مردم در مراسم خاکسپاری عرفان کاکایی و بهاءالدین ویسی در جوانرود

۱۳:۴۳ ۳۰.۸.۱۴۰۱

تیراندازی با گلوله‌های جنگی به مردم در جوانرود

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای حکومتی امروز اقدام به شلیک مستقیم گلوله‌های جنگی به سوی معترضان در جوانرود کرده‌اند. در این ویدئوها صحنه‌هایی از کشته و زخمی‌شدن معترضان دیده می‌شود.

جمعیت زیادی از مردم جوانرود در استان کرمانشاه روز دوشنبه در مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان اعتراضات این شهر شرکت کردند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

بهاءالدین ویسی و عرفان کاکایی شامگاه یکشنبه بر اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جوانرود کشته شدند.

بر اساس این گزارش‌ها، هم‌زمان، نیروهای جمهوری اسلامی به سرکوب معترضان در این شهر ادامه می‌دهند و سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد که این نیروها «مردم جوانرود را به رگبار بستند.»

همچنین حقوق بشر کردستان به نقل از شاهدان عینی نوشت: «نیروهای سپاه پاسداران در برخی از نقاط شهر با دوشکا مردم را هدف قرار دادند.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG