لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۵:۱۹ ۱.۹.۱۴۰۱

۱۵:۰۰ ۱.۹.۱۴۰۱

نوید محمدزاده: به کشتار کردها پایان دهید

نوید محمدزاده، بازیگر سرشناس، امروز با انتشار سه پست پی‌درپی در اینستاگرام به سرکوب خونین مردم شهرهای کردنشین به‌دست نیروهای حکومتی در روزهای اخیر واکنش نشان داد و نوشت:«به کشتار» کردها «پایان دهید»!

این بازیگر که خود اصالتاً کُرد است، در متن یکی از این پست‌ها نوشت کردها «تمام مرگ‌ها را تجربه کرده‌اند» و اضافه کرد «اما در طول تاریخ، هیچ» کردی «هرگز از ترس نمرده است».

آقای محمدزاده در پست دیگری هم به اتفاق‌هایی که اخیراً برای او و خانواد‌ه‌اش افتاده اشاره کرده و نوشته است در این مورد «به حرمت خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست داده‌اند، چیزی نگفتم، وگرنه تکلیف از ابتدا روشن بوده؛ مسیر یک‌طرفه است، طرف مردم؛ جایی که بهش تعلق دارم».

۱۴:۴۱ ۱.۹.۱۴۰۱

اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها

تصاویر دریافتی حاکی است که امروز سه‌شنبه، هم‌زمان، کارکنان پتروشیمی مسجدسلیمان و کارکنان پالایشگاه یازدهم فاز ۱۳ پارس جنوبی تجمع اعتراضی کرده و شعار سر داده‌اند.

از تهران هم خبر می‌رسد کارکنان گروه خودروسازی «بهمن‌موتور»، امروز تجمع و اعتصاب کرده‌اند.

در نسیم‌شهر در جنوب تهران نیز رانندگان و متصدی‌ها در پایانه حمل‌ونقل این شهر تجمع اعتراضی خود را آغاز کرده‌اند. ویدئوهای دریافتی حاکی است که کارکنان پایانۀ باربری اکبرآباد نسیم‌شهر هم به این اعتراضات پیوسته‌اند و مأموران یگان ویژه اکنون راهی این پایانه باربری شده‌اند.

روز سه‌شنبه همچنین کسبه و بازاریان در شهرهای متعدد، از جمله در کامیاران، بوکان، سقز، بانه، روانسر و سِمیرم اصفهان با بستن مغازه‌ها دست به اعتصاب زده‌اند.

امروز تحصن و اعتراض در چندین دانشگاه نیز شکل گرفته که دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشگاه رازی کرمانشاه از جملۀ آن‌هاست. در دانشگاه کردستان نیز استادان این دانشگاه، برای محکوم‌کردن خشونت حکومتی علیه شهروندان، یک گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.

۱۴:۲۹ ۱.۹.۱۴۰۱

روزنامه لیبراسیون چاپ پاریس با انتشار عکسی از یک هوادار تیم ملی فوتبال ایران در صفحه اول شماره امروز خود، تیتر زد: «ایران، سلاح سکوت».

لیبراسیون نوشت که تیم ملی فوتبال ایران با نخواندن سرود ملی این کشور پیش از بازی با تیم انگلیس در روز دوشنبه، به طور نمادین حمایت خود را از معترضان که همچنان رژیم آخوندها را به چالش می‌کشند، نشان داد.

۱۴:۲۸ ۱.۹.۱۴۰۱

عفو بین‌الملل شاخه جمهوری چک با انتشار عکسی در حساب توئیتری خود اعلام کرد که به تازگی توماری را به وزارت خارجه این کشور تحویل داده تا سازوکاری برای تحقیق سازمان ملل متحد درباره نقض وحشیانه حقوق بشر در ایران ایجاد شود.

قرار است نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت ایران روز پنجشنبه برگزار شود.

۱۴:۲۰ ۱.۹.۱۴۰۱

محسن رنانی: حکومت به سیل شلیک می‌کند

محسن رنانی، اقتصاددان سرشناس و استاد دانشگاه، در واکنش به اعتراضات سراسری و سرکوب اعتراضات نوشت: «حکومت جلوی سیل ایستاده است و به آن شلیک می‌کند. بیچاره گمان می‌کند سیل را می‌شود با شلیک متوقف کرد. روشنفکران هم پشت سر سیل ایستاده‌‌اند و فریاد می‌زنند آآی سیل از این طرف برو، آآی سیل از آن طرف نرو. زهی خیال باطل»!

آقای رنانی در این یادداشت که امروز در کانال تلگرامش منتشر کرد، هم چنین جمهوری اسلامی را حکومتی توصیف کرد که «چند دهه به‌جای ساختن و کاشتن و سبز کردن و امید دادن و افق گشودن و غنی‌سازی خاک ایران و جامعه ایران، آن را شخم زد و تخلیه کرد و هر آدم و حیوان و کوه و معدن و دریاچه و گیاهِ ارزشمند و آرام‌کننده و امیدبخش و استحکام دهنده‌ای بود را قطع کرد و بُرد و خورد و گزینش کرد و تحقیر کرد و تخریب کرد و فراری داد».


این استاد دانشگاه در پایان یادداشت خود خطاب به حکومت و روشنفکران نوشته است: «حکومت روزگار درازی فریب داد و تبعیض کرد و قانون را لجن زد و مردم را ندید، ما هم پی‌در‌پی سکوت کردیم و منفعت‌طلبی کردیم و چشمان‌مان را بر آن همه تبعیض و تنگی و حماقت بستیم. و اکنون این نسل، که آینده ایران مال اوست و حق اوست، دارد همه ما را و همه آن‌چیزی که رنگ و بوی ما را دارد، استفراغ می‌کند. آن هم چه استفراغِ عمیق و مبارکی».

۱۳:۴۶ ۱.۹.۱۴۰۱

طلا معتضدی، فیلمنامه‌نویس، امروز با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری از خود در اینستاگرم خطاب به مردم نوشت «زمانه ما زمان غلبه بر ترس است».

این نویسنده که آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی در کارنامه خود دارد، همچنین با استفاده از هشتگ‌هایی چون «زن زندگی آزادی»، خطاب حکومت نوشت: «ما زینب‌ها و‌ حسین‌های زمانه‌ایم، مهساها و نداها و نویدهای تاریخ. و این بیعت این بار به گونه‌ای دیگر رقم خواهد خورد، به نام زن زندگی آزادی...».

۱۳:۳۲ ۱.۹.۱۴۰۱

تاجیک، مشاور پیشین خاتمی: ژنرال‌های اصلاح‌طلب سکوت کنند

محمدرضا تاجیک، مشاور پیشین محمد خاتمی بدون ذکر نام خاصی گفت که در شرایط کنونی ایران «ژنرال‌های اصلاح‌طلب بهتر است سکوت کنند».

آقای تاجیک در گفت‌وگو با روزنامه شرق درباره اعتراضات ایران افزود: «این سوژه منتظر اصلاح‌طلب نیست. حتی از بسیاری از گروه‌های مرجع و خارج‌نشین نیز عبور کرده» است.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی برخی کشورهای خارجی را به هدایت اعتراضات ایران متهم می‌کنند، او تاکید کرد که اعتراضات ایران «احتیاج ندارد کسی از بیرون هدایتش کند».

تاجیک به اظهارات اسلاوی ژیژک، متفکر اسلوونیایی اشاره کرد و گفت: «ژیژک اصطلاحی تحت عنوان بحران انعکاسی دارد که می‌گوید وقتی مدیران بحران نمی‌دانند پدیده چیست و ابعاد بحران را نمی‌شناسند، هر تدبیری که می‌کنند بر عمق بحران می‌افزایند. این فضایی است که در جامعه امروز ما حاکم است».

۱۳:۲۶ ۱.۹.۱۴۰۱

سخنگوی قوه قضاییه که هفته گذشته گفته بود «تدبیر قوه قضاییه وحکومت» در مواجهه با اعتراضات بر مبنای «مدارا»ست، امروز با اعلام این‌که در تهران تا کنون برای ۱۱۱۸ نفر از بازداشتی‌های اعتراضات کیفرخواست صادر شده، چهره‌های سرشناس حامی مردم را به ادامه برخورد قضایی تهدید کرد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه یکم آذر گفت از میان بازداشتی‌های دو ماه اخیر در تهران«تا کنون برای یک هزار و ۱۱۸ نفر کیفرخواست صادر شده است».

این مقام قضایی آمار کل بازداشتی‌ها را اعلام نکرد، اما در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور نیز اضافه کرد «تا کنون دو هزار و ۴۳۲ نفر رأی بدوی گرفته‌اند».

سخنگوی قوه قضاییه همچنین با اشاره به بازداشت برخی چهره‌های سرشناس هنری در روزهای اخیر همه چهره‌های سرشناس را تهدید کرد که «اگر سخن غیرمستند و کذب بگویند، مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرند».

۱۲:۴۷ ۱.۹.۱۴۰۱

جدول توهین‌های مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به معترضان

وب‌سایت خبرآنلاین انواع توهین‌های مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی و روزنامه‌های وابسته به حکومت را در قالب یک جدول فهرست کرده است.

این وب‌سایت استفاده از این توهین‌ها را «شرم‌آور» دانسته و نوشته که استفاده از این الفاظ و ادبیات از سوی مقام‌های رسمی «فاجعه اخلاقی و سقوط مبتنی بر قدرت‌طلبی بیش نیست».

بیشتر

XS
SM
MD
LG