لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۲۰:۲۳ ۱.۹.۱۴۰۱

مرعشی: جمهوری اسلامی تا کی می‌خواهد به موهومات تکیه کند؟

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید «چند ده میلیون نفر» از مردم پشتیبان معترضان خیابانی هستند و افزوده است که «جمهوری اسلامی تا کی می‌خواهد به موهومات تکیه کند؟»

به گزارش سایت خبرآنلاین، حسین مرعشی روز سه‌شنبه اول آذر گفت: ما می‌گوییم مردم ناراضی و عصبانی هستند و آن‌ها (مقامات جمهوری اسلامی) می‌گویند نه مردم راضی هستند.

او افزود: یک نظرسنجی درباره میزان رضایتمندی مردم در مورد این جنبش (اعتراضات مردمی) و مسئولان سه قوه انجام شود، اصلا هم لازم نیست نتایج این نظر سنجی را مردم بدانند، صرفا نتایج در اختیار مسئولان و رهبری قرار بگیرد؛ ضمن این‌که بد نیست مسئولان میزان محبوبیت خود نزد مردم را بدانند.

آقای مرعشی می‌گوید در بیست سال اخیر نرخ تورم کشور بالای بیست درصد و رشد اقتصادی کمتر از ۱.۵درصد بوده است و همین منجر به ایجاد انباشتی از مشکلات برای مردم شده است.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به بیان این‌که «امروز گستردگی مشکلات بی‌سابقه‌تر از همیشه است»، گفت که واگذاری مدیریت بحران اعتراضات به وزارت کشور و شورای امنیت کشور در صلاحیت آنان نیست.

او برخورد امنیتی با همه پدیده‌های اجتماعی را عامل اصلی انرژی دادن به اعتراضات خواند و گفت «تمام انرژی مورد نیاز و سوخت این اعتراض را خود دولت تامین کرده است».

۲۰:۰۱ ۱.۹.۱۴۰۱

سخنران بیت رهبری: در رده بعد از رهبری، هماهنگی بین نیروهای انقلاب وجود ندارد

یک سخنران بیت رهبر جمهوری اسلامی اذعان کرد جبهه طرفداران جمهوری اسلامی که از آن‌ها به عنوان «طرفداران ایران» یاد کرد، با هم اتحاد و هماهنگی ندارند.

علیرضا پناهیان در محفل هفتگی «هیأت‌های دانشجویی استان تهران» گفته که «متاسفانه در رده بعد از رهبری، بین نیروهای انقلابی هماهنگی وجود ندارد؛ یک مرکز مشترک برای برنامه‌ریزی و فرماندهی وجود ندارد».

خبرگزاری فارس می‌گوید این سخنرانی روز یکشنبه انجام شده است، ولی متن آن روز سه‌شنبه منتشر شد.

پناهیان که از سخنرانان رسمی بیت رهبر جمهوری اسلامی است، تصریح کرده که امتحان‌های طرفداران نظام اسلامی «سخت‌تر» شده است و خواستار «جهاد در راه خدا» شد.

او گفت: این امتحان انصافاً سخت است، «اگر به جهاد بروم گلوله می‌خورم و شهید می‌شوم، من نمی‌خواهم الان بمیرم». پس تو به خدا ایمان نداری، و الا اگر ایمان داشته باشی، می‌گویی: «تا مرگ من فرا نرسیده باشد، گلوله نمی‌خورم».

این سخنران مذهبی در بخش دیگری از اظهاراتش به‌طور تلویحی به شکست نظام جمهوری اسلامی در مسئله «حجاب اجباری» اعتراف کرده و گفته است: «اگر بی‌حجابی رواج پیدا کند، مطمئن باشید که حجاب هم قیمت و ارزش بیشتری پیدا می‌کند و قدرش بیشتر دانسته می‌شود و حجاب هم یک رواج کیفی بیشتری پیدا می‌کند».

پناهیان در عین حال گفت: «اگر چند فیلم و اثر هنری درست و حسابی» در توجیه حجاب اجباری ساخته شود، «خیلی از مسائل حل می‌شود».

۱۹:۳۰ ۱.۹.۱۴۰۱

سعید افکاری: پرونده خواهرم به قاتل نوید سپرده شده

سعید افکاری روز سه‌شنبه خبر داد که پرونده خواهرش، الهام، به محمود ساداتی سپرده شده که از سال ۱۳۹۱ تاکنون رئیس دادگاه انقلاب شیراز است.

برادر نوید افکاری، کشتی‌گیری که اعدام شد، در توئیتی نوشت:‌ «پرونده‌ی الهام رو دادن به محمود ساداتی؛ همونکه نوید رو کشت بدون هیچ مدرکی».

بر اساس گزارش های منتشر شده، محمود ساداتی همراه با مهرداد تهمتن قضاتی هستند که برای نوید افکاری دو بار حکم اعدام صادر کردند.

نوید افکاری در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه و قتل کارمند یک نهاد امنیتی» متهم شد.

او با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد و به‌رغم کارزار جهانی در مخالفت با اجرای حکمش، روز ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

الهام افکاری روز ۱۹ آبان توسط اداره اطلاعات شیراز به اتهام همکاری با شبکه تلویزیونی «ایران‌اینترنشنال» بازداشت شد و متهم به دست داشتن در «اعتراضات اخیر» است.

دختر سه ساله و همسر خانم افکاری نیز بازداشت شده بودند ولی بعد آزاد شدند. با این حال دو روز بعد، حمید افکاری برادر او نیز بازداشت شد.

۱۸:۴۲ ۱.۹.۱۴۰۱

پلمب یک رستوران در تهران به اتهام هواداری از حریف تیم ملی فوتبال ایران

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه، از پلمب یک رستوران در تهران به اتهام هواداری از تیم فوتبال انگلیس در مقابل تیم ملی ایران خبر داد.

بر اساس این گزارش که روز سه‌شنبه منتشر شد، یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای واقع در خیابان شریعتی تهران که در صفحه مجازی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با درج «مطالب ضد ملی، از تیم فوتبال انگلیس حمایت و آرزوی ناکامی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، کرده بود»، بلافاصله شب گذشته با دستور قضایی پلمب شد.

تیم ملی ایران روز ۲۹ آبان با نتیجه ۶ بر ۲ به تیم انگلیس باخت و سنگین‌ترین شکست تاریخ آن در جام‌های جهانی به ثبت رسید.

تیم ملی فوتبال ایران در روزهای گذشته و در ارتباط با اعتراضات سراسری، هدف انتقادهای زیادی قرار گرفته بود و بسیاری از معترضان خواستار حمایت بازیکنان از این اعتراضات و حتی کناره‌گیری تیم از مسابقات جام جهانی شده‌اند.

اعضای تیم ملی فوتبال ایران همچنین در آستانه اعزام به قطر، پس از آن‌که با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، دیدار کردند مورد انتقادهای شدیدی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفتند.

در زمان برگزاری مسابقه روز دوشنبه، شماری از هواداران ایرانی فوتبال شعار «بی‌شرف بی‌شرف» در ورزشگاه آل خلیفه دوحه سر دادند. برخی از آن‌ها نیز تی‌شرت‌هایی با شعار «زن، زندگی، آزادی» پوشیدند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از خوشحالی برخی شهروندان در ایران بعد از شکست تیم ملی در برابر انگلیس خبر می‌دهد.

۱۸:۳۵ ۱.۹.۱۴۰۱

۱۷:۴۲ ۱.۹.۱۴۰۱

برخی پروژه‌های سینمایی پلان‌هایشان را با دو وضعیت «بی‌حجاب و با حجاب» برداشت می‌کنند

یک تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی است، می‌گوید: «برخی پروژه‌های سینمایی پلان‌هایشان را با دو وضعیت بی‌حجاب و با حجاب ثبت می‌کنند».

محمدرضا شفیعی روز دوشنبه در توئیتی نوشت که «امروز متوجه شدم برخی فیلم‌های سینمایی در حال فیلمبرداری، پلان‌های خود را با دو وضعیت با حجاب و بی‌حجاب برداشت می‌کنند».

او با ادعای «جنگ ترکیبی دشمن» گفته که این وضعیت برای برخی سینماگران، «محاسبات غلط» ایجاد کرده و پرسیده که «دشمن با بصیرت آن‌ها چه کرده است؟»

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران به جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی، در بازداشت گشت ارشاد، بسیاری از دختران و زنان معترض حجاب اجباری از سر برداشته و روسری‌های خود را آتش زده‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که حضور دختران و زنان در خیابان‌های شهرهای مختلف، مدارس و دانشگاه‌ها بدون حجاب اجباری به امری عادی تبدیل شده و به نظر می‌رسد که بازگشت به وضعیت سابق غیرممکن است.

برخی از بازیگران سینما و سایر هنرمندان نیز به این اعتراضات پیوسته و عکس‌هایی از خود بدون حجاب اجباری منتشر کرده‌اند. در همین زمینه تاکنون هنگامه قاضیانی و کتایون ریاحی، بازیگران سینما، بازداشت شده‌اند و برای برخی دیگر از اعضای جامعه سینمایی از سوی نهادهای امنیتی احضاریه صادر شده است.

خانه سینما روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به این بازداشت‌ها و احضاریه‌ها واکنش نشان داد و تهدید کرد که در صورت عدم آزادی سینماگران بازداشتی، اعضای آن دست به اعتصاب خواهند زد.

۱۶:۰۳ ۱.۹.۱۴۰۱

مسعود کاظمی، روزنامه‌نگاری که اخبار بازداشتی‌های اعتراضات را دنبال می‌کند، از انتقال پرویز برومند، دروازه‌بان اسبق تیم ملی فوتبال، به زندان تهران بزرگ (فشافویه) خبر داد.

آقای کاظمی به‌نقل از منابع داخل زندان گفته است آقای برومند «هم در لحظه بازداشت و هم در بازجویی به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته و چند ناحیۀ بدنش آسیب جدی دیده، اما همچنان محکم ایستاده است».

پرویز برومند شامگاه ۲۴ آبان در خیابان بازداشت شد و خبرگزاری‌های حکومتی اتهامش را «آسیب زدن به اموال عمومی و لیدری اغتشاشات» عنوان کردند.

آقای برومند پیش از بازداشت در اینستاگرامش اعلام کرده بود که «تمام‌قد در راستای احقاق حق مردم وطنم کنارشان ایستاده‌ام».

۱۵:۵۶ ۱.۹.۱۴۰۱

دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان امروز در محکومیت سرکوب خشونت‌آمیز مردم کردستان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در ویدئویی که از این تجمع منتشر شده، دانشجویان شعار می‌دهند: «کوردستان ناوی بەرزە، دۆژمن ئەخاتە لەرزە» (نام کردستان سربلند است، دشمن را به لرزه می‌اندازد).

۱۵:۳۸ ۱.۹.۱۴۰۱

پنی وونگ، وزیر خارجه استرالیا، روز سه‌شنبه، اول آذر، به جمهوری اسلامی هشدار داد که دولت کانبرا اقدامات ایران را در تهدید شهروندان استرالیا و آزار خانواده‌های آن‌ها در ایران، دخالت در امور داخلی خود تلقی کرده و به آن واکنش «قانونی» و «قاطع» نشان خواهد داد.

به نوشته روزنامه سیدنی هرالد مورنینگ، خانم وونگ گفت دولت استرالیا گزارش‌هایی را بررسی می‌کند که حاکی است شهروندان استرالیایی در پی شرکت در تظاهرات ابراز همبستگی با معترضان ایران، از سوی حامیان جمهوری اسلامی ایران در استرالیا «تهدید» شده‌اند.

وزیر خارجه استرالیا گفت بر اساس گزارش‌های رسیده به دولت آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، بستگان این شهروندان استرالیایی در ایران نیز هدف «آزار» حکومت ایران قرار گرفته‌اند.

او افزود که استرالیا از دمکراسی خود و حق مردم برای اعتراض و بیان نظرات در این کشور دفاع خواهد کرد.

۱۵:۳۷ ۱.۹.۱۴۰۱

همزمان با اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌های شهرهای مختلف ایران، نمایندگان مجلس طرحی را تدوین کرده‌اند تا در صورت تصویب، دانشجویان معترض برای ده سال از سفر به خارج از کشور منع شوند.

شبکه شرق در تهران، سه‌شنبه، اول آذر، خبر داد که ممنوع‌الخروج کردن دانشجویان معترض برای دوره‌ای طولانی، تنها یکی از مجازات درنظر گرفته شده در طرح مجلس است.

به نوشته این گزارش، «کارشناسان» نیز در تهیه این مجازات‌ها مشارکت داشته‌اند، اما توضیحی در مورد ماهیت و نام این «کارشناسان» حکومتی داده نشد اما به نظر می‌رسد عوامل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی نظام باشند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG