لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۵:۲۵ ۳.۹.۱۴۰۱

«اعتراف اجباری» نمایشی محمد عمرانی

محمد عمرانی، بازیگر، با انتشار ویدئوی جدیدی، به طور غیرمستقیم از دریافت تهدید به بازداشت در «گونی» خبر داد و به طور نمایشی، دست به «اعتراف اجباری» زد.

وی در این اعتراف نمایشی گفت که عامل «فریب‌خوردن» او و دیگر معترضان در «فکر کردن»، «رویاپردازی» و «در جست‌و‌جوی حقیقت‌بودن»، خارجیانی چون ویلیام شکسپیر، نمایشنامه‌نویش شهیر انگلیسی و سوفوکل، تراژدی‌نویس مشهور یونانی و از ایرانی‌ها ابوالقاسم فردوسی و بهرام بیضایی هستند.

وی به طعنه می‌گوید «تقصیر» فردوسی است که در اشعارش، دائم از ایران گفته و خواستار جنگ با آنهایی شده که ایران را «تصرف» کرده‌اند.

۱۴:۵۸ ۳.۹.۱۴۰۱

۱۴:۵۴ ۳.۹.۱۴۰۱

لیلی رشیدی، بازیگر تئاتر و سینما، با انتشار عکسی بدون حجاب اجباری از خود در کنار پدرش، داود رشیدی، شعار اعتراضات ایران، «زن زندگی آزادی» را در کنار هشتگ‌های مهسا امینی و استان‌های کردستان و سیستان‌و‌بلوچستان که بیشترین سرکوب‌ها در این دو منطقه رخ داده، در اینستاگرام منتشر کرده است.

۱۴:۱۶ ۳.۹.۱۴۰۱

ولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با اعلام این که اکنون «یک بحران حقوق بشری تمام عیار» در ایران وجود دارد، از جمهوری اسلامی خواست به استفاده غیرضروری زور علیه معترضان پایان دهد.

آقای تورک روز پنجشنبه در سخنرانی خود در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره سرکوب اعتراضات جاری در ایران گفت: «ما اکنون در یک بحران حقوق بشری تمام عیار قرار داریم».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین گفت بر اساس اطلاعات رسیده به این نهاد، تاکنون حدود چهارده هزار نفر از جمله کودکان در جریان اعتراضات جاری در ایران بازداشت شده‌اند که «این رقم بهت‌آور است».

همچنین جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در این نشست، از مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد که در هیچ موردی حاضر به گفت‌و‌گو با معترضان نشده‌اند.

این در حالی است که نماینده دولت ابراهیم رئیسی در این نشست از کارنامه جمهوری اسلامی در زمینه حقوق بشر دفاع کرد و بار دیگر مدعی شد که شورای حقوق بشر از سوی برخی کشورها مورد «سوءاستفاده» قرار می‌گیرد.

۱۳:۵۰ ۳.۹.۱۴۰۱

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به هند سفر کرده، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری درباره تعداد کشته‌شدگان اعتراضات ایران را رد کرد.

تاکنون بر اساس آمارهای مختلف سازمان‌های حقوق بشری، بیش از چهارصد معترض در جریان اعتراضات جاری در ایران به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند.

آقای باقری در گفت‌وگو با شبکه ان‌دی‌تی‌وی، به تشکیل یک کمیته زیر نظر وزارت کشور اشاره کرد و مدعی شد که در این اعتراضات نزدیک به پنجاه نیروی پلیس کشته و چند صد پلیس نیز زخمی شدند.

این مقام جمهوری اسلامی کشته شدن نیروهای پلیس را دلیلی بر «مسالمت‌آمیز نبودن» اعتراضات ایران دانست.

۱۳:۴۹ ۳.۹.۱۴۰۱

نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی از شکایت قوه قضائیه از خود به دلیل حمایت از «مردم داغدیده» شهرهای کُردنشین خبر داد.

جلال محمودزاده روز چهارشنبه، دوم آذر، ضمن انتشار عکس شکایت دادستان عمومی و انقلاب از وی، از احضار چند باره خود در روزهای گذشته خبر داده است.

این نماینده نوشته: «مجموعه قوه قضاییه به جای پیگیری حق و حقوق مردم معترض و خانواده‌های جانباختگان روزهای اخیر مهاباد و شهرهای کردنشین از من به عنوان نماینده حامی همان مردم داغدیده، شکایت کیفری کرده است»!

آقای محمودزاده در ادامه تاکید کرد که در هر شرایطی «کنار مردم باشرف» خود خواهد ایستاد.

۱۳:۱۴ ۳.۹.۱۴۰۱

اعتصابات بازاریان در شهرهای متعدد کشور

در ادامه اعتراضات و اعتصابات سراسری در شهرهای متعدد ایران، امروز هم کسبه و بازاریان در چند استان غربی کشور از جمله در شهرهای ارومیه، نقده، بانه، بوکان، جوانرود، روانسر و شهرستان ثلاث باباجانی دست به اعتصاب سراسری زده‌اند.

تصاویر دریافتی از ارومیه حاکی از اعتصاب گسترده و سراسری مغازه‌داران این شهر است.

از مشهد هم گزارش می‌رسد که بازاریان این شهر نیز امروز به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند.

پایگاه خبری گروه حقوق بشری هه‌نگاو هم اعلام کرده است که از صبح امروز «تاکنون در ۲۲ شهر» کردنشین مغازه‌داران و بازاریان گزارش شده است: «سرابله، ایلام، آبدانان، روانسر، جوانرود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ثلاث باباجانی،کامیاران، سنندج، قروه، مریوان، بانه، سقز، دیواندره، دهگلان، ارومیه ، بوکان، نقده، مهاباد، پیرانشهر، سردشت، اشنویه».

امروز جمعی از امامان جمعه اهل سنت ارومیه نیز با انتشار ویدئویی جمعی، بیانیه‌ای مشترک قرائت کردند و خواستار آزادی تمامی زندانیان شدند.

روحانیون اهل سنت ارومیه، در این بیانیه، کسانی را که به دست جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، شهید خوانده‌اند.

بر اساس گزارش گروه حقوق بشری هه‌نگاو تاکنون ۱۱۲ شهروند کُرد، از جمله ۱۴ کودک در شهرهای کُردنشین به‌دست مأموران کشته شده و بیش از پنج هزار نفر نیز بازداشت شده‌اند که دست‌کم ۹۵ تن از بازداشت‌شدگان کودکان زیر ۱۸ سال هستند.

۱۳:۰۶ ۳.۹.۱۴۰۱

نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی اعتراضات جاری در ایران و خشونت حاکمیت علیه معترضان آغاز شد.

قرار است در این نشست، پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره سرکوب خشونت‌بار اعتراضات به رای گذاشته شود.

چند گروه از فعالان حقوق بشر ایرانی نیز در این نشست حضور دارند.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در این نشست، از مقام‌های جمهوری اسلامی انتقاد کرد که در هیچ موردی حاضر به گفت‌و‌گو با معترضان نشده‌اند.

رسانه‌های حقوق بشری، آمار کشته‌شدگان را بیش از ۴۰۰ نفر اعلام می‌کنند، اما علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به هند سفر کرده، در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور، آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری درباره تعداد کشتگان اعتراضات ایران را رد کرد.

۱۲:۳۲ ۳.۹.۱۴۰۱

۱۲:۳۱ ۳.۹.۱۴۰۱

بیشتر

XS
SM
MD
LG