لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۷:۱۴ ۲۲.۹.۱۴۰۱

حکم شش سال زندان مصطفی آل احمد، نویسنده و کارگردان سینما، برای اجرا ابلاغ شد

حکم شش سال و چهار ماه حبس مصطفی آل احمد، نویسنده و کارگردان سینما، به دایره اجرای احکام ابلاغ شده است.

به گزارش کانون فیلمسازان مستقل ایران(ایفما)، ابلاغ این حکم به معنی این است که او باید ظرف کمتر از پنج روز خود را به دادسرای امنیت زندان اوین معرفی کند.

آقای آل احمد به‌دلیل انتشار بیانیه صلح‌آمیز «تفنگت را زمین بگذار»، مخالفت با سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، چند مصاحبه با رسانه‌های فارسی زبان و نگارش چند مقاله، به «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

۱۶:۴۶ ۲۲.۹.۱۴۰۱

در روزهای اخیر، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با توسل به اتهام جنجالی «محاربه»، اعدام معترضان ضدحکومتی را آغاز کرده و تاکنون دو معترض جوان را به دار آویخته است.

دستاویز قرار دادن این اتهام برای گرفتن جان انسان‌های بی‌دفاع در محکمه‌هایی غیرمنصفانه موجب شده که علاوه بر اعتراض‌های همیشگی حقوقدانان، فعالان حقوق بشر، سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های غربی علیه نفس مجازات اعدام، رسانه‌ها و چهره‌های مذهبی هم قوه قضاییه را به رعایت نکردن حتی قوانین موجود در ایران متهم کنند.

۱۶:۲۷ ۲۲.۹.۱۴۰۱

۱۵:۲۷ ۲۲.۹.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی مقابل سفارت جمهوری اسلامی در وین

دیروز گروهی از ایرانیان مقیم اتریش مقابل سفارت جمهوری اسلامی در وین تجمع اعتراضی برگزار کردند و با ابراز انزجار از صدور و اجرای حکم اعدام محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد خواستار لغو احکام اعدام و آزادی معترضان دربند شدند.

۱۴:۵۸ ۲۲.۹.۱۴۰۱

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه از شروع تحقیقات دادستانی تهران درباره شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور خبر داد.

روابط عمومی معاونت بین‌الملل قوه قضاییه با اعلام این خبر به‌نقل از کاظم غریب‌آبادی اعلام کرد دلیل تحقیقات «نقش شبکه‌های فارسی‌زبان در اغتشاشات» است اما ارائه جزئیات بیشتر را به آینده موکول کرد.

جمهوری اسلامی از اعتراضات با عنوان «اغتشاشات» یاد می‌کند و مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از جمله عوامل اعتراضات هستند.

۱۴:۴۹ ۲۲.۹.۱۴۰۱

یک روز پس از آن‌که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، از انتشار تصاویر حضور فرزانه قره‌حسنلو، از متهمان پرونده عجمیان در دادگاه انقلاب کرج، انتقاد کرد و آن را باعث «مظلوم‌نمایی و تهییج احساسات مردم» خواند، رئیس قوه قضاییه با یادآوری بخشنامه قبلی خود درباره الزامی‌نبودن پوشش چادر برای متهمان، بر رعایت آن به‌عنوان دستورالعمل تأکید کرد.

محسنی اژه‌ای امروز در سرکشی از یکی از شعبه‌های دادگاه انقلاب و مواجهه با یک زن متهم با پوشش چادر در جلسه دادگاه گفت: «در مورد رعایت دستورالعمل الزامی‌نبودن پوشش چادر در دادگاه و دادسرا دقت و تأکید شود.»

خبرگزاری فارس دیروز در گزارشی با اشاره به پوشش چادر خانم قره‌حسنلو و نیز «محاسن و موهای مرتب متهمان آقا» ادعا کرد این تصاویر «انتقادات مردمی زیادی از قوه قضاییه به دنبال داشت».

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که «برخی وکلای انتخابی برای افزایش فشار افکار عمومی و بین‌الملی با استفاده از پوشش متهمان در دادگاه‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند».

با این حال، انتشار تصویر خانم قره‌حسنلو با چادر در دادگاه واکنش شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی را هم در پی داشت مبنی بر این‌که مقامات قضایی او را مجبور به استفاده از حجاب چادر کرده‌اند.

فرزانه قره‌حسنلو یکی از متهمان پرونده کشته‌شدن روح‌الله عجمیان، مأمور حکومتی در کمالشهر کرج، است که به ۲۵ سال حبس در شهری دوردست محکوم شده.

موضوع اجباری‌نبودن پوشش چادر برای حضور متهمان و زندانیان در دادگاه‌ها «به‌دلیل ضدتبلیغ حجاب بودن آن» دست‌کم در ۱۰ سال گذشته بارها مطرح شده اما روابط عمومی سازمان زندان‌ها اعلام کرده بود «لباس فرم ویژه زنان زندانی طراحی شده اما به دلیل عدم تأمین اعتبار عملیاتی نشده است».

۱۴:۰۵ ۲۲.۹.۱۴۰۱

محکومیت ۴۰۰ معترض به حبس طولانی

رئیس کل دادگستری استان تهران روز سه‌شنبه خبر داد که ۴۰۰ فرد بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اخیر به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شده‌اند.

او گفت: «در جریان رسیدگی‌ها... در استان تهران، ۱۶۰ نفر به مجازات‌های حبس بین ۵ تا ۱۰ سال، ۸۰ نفر به مجازات‌های حبس بین ۲ تا ۵ سال، ۱۶۰ نفر به مجازات‌های حبس تا ۲ سال و ۷۰ نفر به مجازات‌های جریمه نقدی محکوم شدند.»

او از معترضان با عنوان «اغتشاشگر» یاد کرده است.

مشخص نیست دادگاه این تعداد انبوه از معترضان چه زمانی و چه طور برگزار شده است.

۱۴:۰۱ ۲۲.۹.۱۴۰۱

گروهی از ایرانیان در مقابل دفتر «یوناس گار استوره»، نخست‌وزیر نروژ، تجمع کردند و خواستار اخراج نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی از این کشور شدند.

در روزهای اخیر و در واکنش به اعدام‌ دو نفر از معترضان در ایران، بر شمار هواداران کارزار اخراج سفیران جمهوری اسلامی افزوده شده است. هم‌زمان شمار امضاکنندگان کارزار اخراج سفرای جمهوری اسلامی از کشورهای گروه هفت و آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران به حدود یک میلیون رسیده است.

۱۳:۲۰ ۲۲.۹.۱۴۰۱

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی از مؤسسه «گاج»، که در زمینه کتاب‌های کمک‌درسی و کنکور فعالیت می‌کند، به دلیل انتشار اشعار اعتراضی و انتقادی در یکی از آزمون‌هایش انتقاد کرد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «کاسبان کنکور به شعر و ایران هم رحم نکردند»، از این که در آزمون جمعه ۱۸ آذرماه این مؤسسه برای پایه دوازدهم علوم انسانی، اشعاری «هدف‌دار و سیاه» انتخاب شده انتقاد کرده است.

اشاره این روزنامه به اشعار محمد فرخی یزدی، شاعر و روزنامه‌نگار مشهور دوران مشروطیت، است که برای این آزمون انتخاب شده است. در بخشی از این شعر آمده است: «در سایه استبداد پژمرده شد آزادی/ این گلبن نورس را بی‌ریشه نباید کرد/ ز انتخاب چو کاری نمی‌رود از پیش/ به پور کاوه بگو فکر انقلاب کند.»

در بخش دیگری از این شعر نیز به نام «ضحاک» اشاره شده که با آغاز دور تازه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، معترضان بارها علی خامنه‌ای را با این نام در شعارها مورد خطاب قرار داده‌اند.

۱۲:۴۲ ۲۲.۹.۱۴۰۱

واکنش آمریکا به اعدام مجیدرضا رهنورد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که صدور احکام سنگین و اکنون اولین اعدام در ملاء عام علیه معترضان برای «ارعاب مردم ایران» و «سرکوب مخالفان» است و نشان می‌دهد «واقعا رهبران ایران چه قدر از مردم خود می‌ترسند».

آقای پرایس روز دوشنبه، ۲۱ آذر، در نشست خبری هفتگی خود درباره اعدام مجیدرضا رهنورد، دومین معترض اعدام‌شده در جریان سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، تاکید کرد که این معترض «پس از محاکمه‌ای ساختگی به سرعت اعدام شد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به این که حکومت ایران «هزاران نفر را به دلیل شرکت در این اعتراضات بازداشت کرده» افزود: «بسیاری از آنان اکنون با احکام سختی مواجه هستند، از جمله مجازات اعدام و محاکمه‌های ساختگی که فاقد هرگونه روند قانونی است. ما این رفتار ظالمانه را به شدت محکوم می‌کنیم.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG