لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۶:۰۵ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگار پی‌گیر مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس شهر قم

رسانه‌های ایران شامگاه یکشنبه از بازداشت علی پورطباطبایی، خبرنگار ساکن شهر قم خبر دادند که طی هفته‌های اخیر پی‌گیر اخبار مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس این شهر بود.

آقای پورطباطبایی از گردانندگان وبسایت خبری «قم‌نیوز» محسوب می‌شود که در توییتر نیز با نام کاربری «خیزران» فعالیت می‌کند، اما حساب کاربری وی به دنبال بازداشت او بسته شده است.

به نوشته رسانه‌های داخل کشور از جمله روزنامه اعتماد، هنوز از نهاد بازداشت‌کننده این خبرنگار و فعال رسانه‌ای اطلاعی در دست نیست.

میلاد علوی، گزارشگر روزنامه شرق، در توییتی نوشته که علی پورطباطبایی صبح یکشنبه بازداشت شده است و «حدود ساعت ۸ شب خبر بازداشت خود را در تماس با خواهرش اعلام کرد»، اما با قطع شدن ناگهانی تلفن نتوانسته است که توضیحی درباره علت بازداشت خود بدهد.

این رخداد واکنش شماری از روزنامه‌نگاران و فعالان داخل کشور را به دنبال داشت و از جمله عباس عبدی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که بازداشت آقای پورطباطبایی «نه تنها کمکی به رفع ابهام از شایعات و اخبار پیرامون مسمومیت‌ها نمی‌کند بلکه آن را بدتر می‌کند».

احسان بداغی، فعال رسانه‌ای، نیز نوشت: «بالاخره یک نفر بابت مسمومیت دانش‌آموزان بازداشت شد؛ سید علی پور طباطبایی از مدیران سایت قم‌نیوز که در ٣ ماه اخیر بیشترین پیگیری را برای اخبار مربوط به مسمومیت‌ها و بررسی دلایل آن داشت.»

حملات با گاز به مدارس دخترانه در ایران اوایل آذر ماه از شهر قم آغاز شد و رفته‌رفته به شهرهای مختلف گسترش یافت. مقامات جمهوری اسلامی هنوز گزارشی درباره این حملات منتشر نکرده‌اند و هیچ یک از عوامل آن نیز بازداشت نشده است.

۰۱:۳۶ ۱۵.۱۲.۱۴۰۱

حمله گازی به خوابگاه دخترانه یاس در ارومیه

روزنامه شرق از گسترش حملات با گاز سمی به خوابگاه‌های دانشجویان دختر خبر داده و نوشته که یکی از خوابگاه‌های دانشکده فنی و حرفه‌ای در ارومیه تاکنون دو بار هدف این حملات قرار گرفته است.

خبرنگار این رسانه روز یکشنبه ۱۴ اسفند در گزارشی میدانی با دانشجویان ساکن در خوابگاه دخترانه یاس دانشکده فنی و حرفه‌ای در ارومیه گفت‌وگو کرده و توصیفات آنها از واقعه را بازتاب داده است.

این گزارش به نقل از یکی از دانشجویان حاضر در محل حادثه می‌گوید: «صدای انفجار کوچکی شنیدیم. نمی‌دانم صدای چی بود. بعد بویی شبیهِ بوی گاز در فضا پیچید. احساس خفگی می‌کردیم، بعضی بچه‌ها را سوار آمبولانس کردند، اما نمی‌گذاشتند نزدیکشان شویم. مدام به ما می‌گویند چیز مهمی نیست. اما احساس می‌کردیم، داریم آنجا می‌میریم. احساس امنیت و آسایش نمی‌کنیم، از وقتی آمدیم، فقط ترس و دلهره داریم‌. اجازه نداشتیم با گوشی فیلم بگیریم، گوشی‌ها را حراست ضبط کرد. »

خبرنگار روزنامه شرق نوشته است، رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای شهید قاضی طباطبایی نیز که شامگاه شنبه خود را به خوابگاه رسانده بود، به زعم خود بوی گاز تلخ استشمام کرده و خود او هم حالت تهوع و سرگیجه داشته است.

حملات با گاز سمی به مدارس شهرهای مختلف ایران که عموما نیز مدارس دخترانه بوده است، موجی از وحشت و نگرانی در جامعه برانگیخته است. به رغم گذشت دو ماه و نیم از این رخداد هنوز مقامات ایران گزارشی دراین‌باره منتشر نکرده و کسی نیز بازداشت نشده است.

۲۳:۲۴ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

حمله افراد «لباس شخصی» به منزل خانوادگی حسین رونقی، فعال مدنی

حسین رونقی، فعال مدنی ساکن ایران که به دلیل مخالفت و انتقاد از اقدامات حکومت مدتی را در زندان سپری کرده است، از یورش «عده‌ای ناشناس و لباس شخصی» به منزل خانوادگی‌اش خبر داد.

او شامگاه یکشنبه در توییتی نوشت دو ساعت پس از ترک منزل از طریق همسایه‌ها از حمله افراد لباس‌شخصی مطلع شده است که با شکستن در خانه وارد واحد آپارتمانی خانواده رونقی شده‌اند.

آقای رونقی با اشاره به این‌که «هنوز به خانه نرسیده است» تأکید کرد: «اما مسئولیت هر اتفاقی برای من، خانواده و اطرافیانم برعهده جمهوری اسلامی است».

او که در روزهای آغازین اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شده بود، به مدت ۶۴ روز در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذای تَر زد و در نهایت، روز پنجم آذر با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

۲۱:۴۸ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

۲۱:۳۶ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

رئیس‌جمهور اسلامی ایران روز یکشنبه بار دیگر مسمومیت زنجیره‌ای دختران دانش‌آموز در مدارس شهرهای مختلف کشور را به «توطئه جدید دشمن» نسبت داد.

ابراهیم رئیسی در جلسه هیأت دولت بدون ارائه شواهد و مستنداتی مدعی شد که مسموم کردن دانش‌آموزان با هدف «التهاب‌آفرینی» در جامعه و «تشویش اذهان عمومی» از سوی «دشمنان» صورت گرفته است.

او با اشاره به «بررسی و پیگیری» این مسئله از سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی افزود که «ایجاد دلهره» برای دانش‌آموزان و والدین آن‌ها، «جنایت و اقدامی ضد بشری» است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، ابراهیم رئیسی همچنین خواهان «ریشه‌یابی» و «برخورد جدی» با این موضوع شد.

پیش از این هم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقام‌های حکومتی این حملات را «عمدی» و «امنیتی» خوانده و مانند اعتراضات سراسری آن را به هدایت از سوی غرب و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران منتسب کرده بودند.

هنوز مشخص نیست که چرا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی به‌رغم گذشته سه ماه از آغاز این حملات، هنوز هیچ گزارشی از بررسی‌های خود و یا دستگیری احتمالی متهمان ارائه نکردند.

۲۱:۰۵ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۹:۴۵ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

حمله گازی به دانشگاه الزهرا تبریز؛ حضور نیروهای امنیتی در محل

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه گزارش دادند دانشگاه الزهرا تبریز، ویژه دختران، نیز هدف حمله با گاز سمی قرار گرفته است.

به گفته شاهدان عینی و نیز بر اساس ویدئو و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در پی این حمله، شماری از دانشجویان موفق شدند به بیرون از دانشگاه بگریزند اما شمار قابل توجهی در ساختمان داخلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای الزهرا محبوس ماندند.

گزارش‌ها همچنین حاکی است که نیروهای امنیتی با حضور فوری در محل جو امنیتی برقرار کردند. حملات گازی طی سه ماه گذشته به‌ویژه در روزهای اخیر عمدتاً متوجه مدارس دخترانه در نقاط مختلف ایران بوده است.

۱۹:۱۹ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

دانشگاه علوم پزشکی اهواز: ۷۰۰ دانش‌آموز روز یکشنبه در شهرهای خوزستان مسموم شدند

یک مقام دانشگاه علوم پزشکی اهواز از افزایش شمار دانش‌آموزان مسموم‌شده خوزستان به ۷۰۰ نفر در روز یکشنبه خبر داد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از حبیب حی‌بر، معاون درمان، گزارش داد که از صبح یکشنبه تاکنون ۷۰۰ دانش‌آموز خوزستانی در شهرهای اهواز، رامهرمز، ماهشهر، امیدیه، سربندر و آبادان دچار مسمومیت شده‌اند.

به گفته این مقام دانشگاهی، ۵۰۰ تن از دانش‌آموزان مسموم شده درمان و از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند اما ۲۰۰ تن همچنان بستری و تحت نظر هستند.

او افزود روز گذشته نیز ۷۰ تن از دانش‌آموزان در «هفتکل» مسموم شدند که با احتساب این افراد، شمار کل دانش‌آموزان مسموم‌شده در استان خوزستان به ۷۷۰ تن رسیده است.

۱۹:۱۲ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۹:۰۱ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

بیشتر

XS
SM
MD
LG