لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۸:۴۲ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

هشتگ «دختران دانش‌آموز ایران را نجات دهید» ۱۱۳ هزار بار در توئیتر بازنشر شد

کاربران شبکه اجتماعی توییتر روز یکشنبه با هم‌رسانی و بازنشر هشتگ‌های مختلف به روند رو به گسترش مسمومیت‌های سریالی در مدارس دخترانه و برخورد امنیتی و خشونت‌آمیز با والدین معترض دانش‌آموزان واکنش نشان دادند.

در این میان، هشتگ «دختران دانش‌آموز ایران را نجات دهید» به زبان انگلیسی تا عصر یکشنبه بیش از ۱۱۳ هزار بار بازنشر شده است. هشتگ انگلیسی «هولوکاست مدارس ایران» نیز با بیش از ۲۲ هزار بازنشر توسط کاربران توییتر در رده دوم قرار دارد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی این اقدام را حمله «شیمیایی و بیولوژیک» توصیف کرده‌اند. محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، نیز تصریح کرده گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌شود «ترکیبی» است و دسترسی به آن‌ها «برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست».

۱۸:۲۹ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۸:۰۵ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

ابراز نگرانی صدها فعال سیاسی و مدنی از عدم معرفی مسببان مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس

هم‌زمان با گسترش حملات با گاز سمی به شمار بیشتری از مدارس دخترانه در نقاط مختلف ایران، ۴۲۰ فعال سیاسی و مدنی ضمن محکوم کردن آنچه «جنایت‌های زنجیره‌ای»ِ تازه و «تبه‌کاری سازمان‌یافته» خواندند، از حکومت جمهوری اسلامی به دلیل «بی‌اعتنایی در قبال این‌گونه رفتارهای غیرانسانی» انتقاد کردند.

در بخشی از این بیانیه که روز شنبه منتشر شد آمده است که عدم پاسخ‌گویی مسئولان در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز «این نگرانی را به همراه دارد که آیا توان برخورد با این مسئله وجود ندارد و یا برنامه‌ریزان و مسببان این واقعه اسفناک جایگاه ویژه‌ای دارند و به همین دلیل تا کنون شناسایی و یا معرفی نشده‌اند».

امضاکنندگان این بیانیه با انتقاد از «رفتارهای خصمانه با مردم» از جمله «تهاجم خشونت‌بار به مادران دل‌نگران» با خانواده‌های دانش‌آموزان و معلمان معترض ابراز همبستگی کردند.

هاشم آقاجری، حسین کروبی، زهره امانی، ابوالفضل بازرگان، عبدالعلی بازرگان، زهرا احتشامی، اشرف بروجردی، محمدحسین بنی‌اسدی، حبیب‌الله پیمان، محمد توسلی و علی‌اصغر خدایاری از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

۱۶:۵۴ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

دیدار مادر سیاوش محمودی از جان‌باختگان اعتراضات با مادر کیان پیرفلک

لیلی مهدوی، مادر سیاوش محمودی از معترضان جان‌باخته در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که به دیدار خانواده پیرفلک رفته بود، عکسی از خود در کنار زینب مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک منتشر کرد. هر دوی آن‌ها در این عکس بدون حجاب اجباری دیده می‌شوند.

۱۶:۴۹ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

ملی پوش بسکتبال زنان ایران از خود و فاطمه معتمدآریا منتشر کرد

سارا اعتماد، ملی پوش بسکتبال زنان ایران،‌ عکسی از خود و فاطمه معتمدآریا، بازیگر شناخته‌شده، هر دو بدون حجاب اجباری در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد.

۱۵:۴۰ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

پر شدن بیمارستان‌های برخی شهرها از دانش‌آموزان مسموم‌شده

حمله با گاز سمی به مدارس شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. شدت حملات و تعداد دانش‌آموزان مسموم‌شده در برخی مدارس بسیار زیاد گزارش شده است تا جایی که برخی منابع محلی از جمله در خوزستان از پر شدن بیمارستان‌ها خبر داده‌‌اند.

۱۳:۵۴ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

فرزند جمشید شارمهد: اعدام پدرم قریب‌الوقوع است

غزاله شارمهد، فرزند جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی که در ایران زندانی است در توئیتی تازه با عنوان «پیام فوری» نوشت که «اعدام شهروند ربوده‌شده آلمانی، جمشید شارمهد، می‌تواند به‌زودی اتفاق بیفتد. اکنون وضعیت هشدار قرمز است.»

جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی مرداد ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده در دبی توسط مأموران جمهوری اسلامی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی بعدتر این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند.

آقای شارمهد روز دوم اسفند از سوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی به اتهام «افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی» به اعدام محکوم شد.

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز دهم اسفندماه، گفت که حکم اعدام برای جمشید شارمهد، زندانی دوتابعیتی در ایران، «عادلانه» است، چرا که او به جرائم خود «به صراحت اقرار داشته است».

تاکید بر اعتراف متهم در حالی است که از یک سو آقای شارمهد در خارج از کشور ربوده شده و به ایران انتقال داده شده و از سوی دیگر جمهوری اسلامی بارها افرادی را بازداشت و متهم کرده و آنها را به اعتراف اجباری واداشته است.

رابطه آلمان و ایران به دنبال حمایت‌های علنی و چندباره مقامات بلندپایه آلمان از اعتراضات سراسری مردم در ایران و محکومیت خشونت حکومتی علیه معترضان دچار تنش شد، اما با صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد وارد مرحله تازه‌ای از تنش شده که پیشتر در رابطه دو کشور سابقه نداشته است.

۱۳:۳۳ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

حملات با گاز سمی ادامه دارد؛ آموزش و پرورش به‌دنبال «راهبرد تداوم فعالیت مدارس» است

حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور همچنان ادامه دارد و وزیر آموزش و پرورش که مدت‌ها در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه دادن این حملات بود، بدون بیان هیچ توضیحی، از مردم عذرخواهی کرد.

این در حالی است که یوسف نوری پیشتر مدعی شده بود که دانش‌آموزان بستری‌شده در بیمارستان‌ها «بیماری زمینه‌ای» داشته‌اند.

در همین حال مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور نیز در واکنش به حملات سمی اخیر به دانش‌آموزان مدعی شد که «مسئله بسیار کوچک‌تر از آن است که خودنمایی می‌کند».

او بخش قابل‌توجهی از عوارض ناشی از این حمله‌ها را ناشی از «اضطراب» و «استرس» دانش‌آموزان عنوان کرد، اما هیچ توضیح مستدلی و مستندی در این باره نداد.
این اظهارات در حالی است که محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، گفته است گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌شود «ترکیبی» است و دسترسی به آن‌ها «برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست.»

۱۳:۰۷ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

ممانعت از خروج دانش‌آموزان از برخی مدارس پس از حمله گازی

هم‌زمان با ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران، گزارش‌هایی درباره ممانعت مسئولان مدارس از خروج دانش‌آموزان پس از حمله گازی حتی با وجود حضور والدین آن‌ها در بیرون از مدرسه منتشر شده است.
در همین حال گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته حکایت از ضرب و شتم والدینِ معترض دانش‌آموزان از سوی نیروهای حکومتی و کارکنان برخی مدارس دارد.

۱۲:۵۲ ۱۴.۱۲.۱۴۰۱

تجمع اعتراضی معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

شماری از معلولان و خانواده‌های آنها روز یک‌شنبه، ۱۴ اسفند در اعتراض به عدم پرداخت معوقات هشت‌ماهه و پاسخ‌گو نبودن سازمان برنامه و بودجه در برابر مطالبات‌شان، مقابل ساختمان این سازمان در تهران تجمع اعتراضی برپا کردند.
در ماه‌های گذشته حذف کامل ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با واکنش‌های گسترده معلولان و کنشگران این حوزه همراه شده است.
بی‌توجهی به خواست‌های معلولان و وضعیت آن‌ها در حالی است که دولت ابراهیم رئیسی در لایحه بودجه سال آینده، بودجه نهادهای امنیتی و نظامی را به‌ شکل چشمگیری افزایش داد و مجلس شورای اسلامی نیز در مصوبه جدیدی برخی نهادهای نظامی و شبه‌نظامی از جمله کلانتری‌ها و پایگاه‌های بسیج را از پرداخت حق انشعاب و هزینه کلیه خدمات دولتی در سال ۱۴۰۲ معاف کرد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG