لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

حملات با گاز سمی ادامه دارد؛ آموزش و پرورش به‌دنبال «راهبرد تداوم فعالیت مدارس»


دختران مدارس ایران که هدف حملات سمی با گاز قرار گرفتند
دختران مدارس ایران که هدف حملات سمی با گاز قرار گرفتند

حمله با گاز سمی به دانش‌آموزان و دانشجویان سراسر کشور همچنان ادامه دارد و وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که موضوع «راهبرد تداوم فعالیت مدارس» در دست بررسی است.

مقام‌های بیمارستانی و آموزش و پرورش و همچنین شهروندان در شبکه‌های اجتماعی روز یکشنبه ۱۴ اسفند از تداوم حملات با گاز سمی به مدارس چندین شهر خبر دادند و اعلام کردند که بسیاری از دانش‌آموزان این مدارس به بیمارستان‌ها منتقل شدند.

در برخی مدارس نیز خبرهایی از درگیری بر سر خروج دانش‌آموزان از مدرسه در پی حملات گازی گزارش شده است.

بندر عباس، اهواز، مشهد، نیشابور، شیراز، تهران، اصفهان، تبریز، زنجان، ابهر، فولادشهر، گیلانغرب، خلخال، کرج، هفتگل، شهریار و گنبد کاووس ازجمله شهرهایی هستند که حملات به مدارس در آن‌ها در روز یکشنبه گزارش شده است.

در بیشتر شهرها، تعداد مدارس هدف گرفته شده، بیش از یک مدرسه بوده است. برای نمونه، محسن داوری، فرماندار مشهد، اعلام کرد که در روز یکشنبه دست‌کم پنج مدرسه مورد حمله قرار گرفتند.

همچنین اغلب مدارس هدفِ حمله در روز یکشنبه نیز همچون قبل مدارس دخترانه هستند اما گزارش‌هایی از حمله با گاز سمی به برخی مدارس پسرانه نیز منتشر شده است.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا نیز گزارش داد که دانشجویان در خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بامداد روز یکشنبه دو بار هدف این حملات قرار گرفته و شماری از آن‌ها به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند.

ایرنا که خبرگزاری رسمی حکومت است، در گزارش خود نوشته است که این دانشجویان «مدعی مسموم‌شدن» شده‌اند.

هم‌زمان با ادامه مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر در مدارس شهرهای مختلف ایران، گزارش‌هایی درباره ممانعت مسئولان مدارس از خروج دانش‌آموزان پس از حمله گازی حتی با وجود حضور والدین آن‌ها در بیرون از مدرسه منتشر شده است.

در همین حال گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته حکایت از ضرب و شتم والدینِ معترض دانش‌آموزان از سوی نیروهای حکومتی و کارکنان برخی مدارس دارد.

دیروز، شنبه سیزدهم اسفند، نیز دست‌کم ۳۳ شهر در ۱۷ استان ایران هدف حمله‌ها با گاز سمی به دانش‌آموزان بود.

احتمال تعطیلی مدارس ایران

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، روز یکشنبه گفت: «از این‌که اولیاء [دانش‌آموزان] نگران شدند، ما هم عذرخواهی می‌کنیم و منتظریم دوستان نتیجه را به ما اعلام کنند.»

این اظهارات در حالی است که آقای نوری پیشتر در تلاش برای کم‌اهمیت جلوه‌دادن این حملات بود و گفته بود که دانش‌آموزان بستری‌شده در بیمارستان‌ها «بیماری زمینه‌ای» داشته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تعطیل‌شدن یا نشدن مدراس نیز گفت: «کمیته فوریت‌ها در آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق تشکیل شده و راهبرد تداوم فعالیت مدارس به اطلاع اولیا رسانده خواهد شد. بحث آموزش مجازی اکنون مطرح نیست، در جلسه روز گذشته به این تصمیم نرسیدیم.»

با این حال و با ادامه حملات سمی به مدارس، مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور، مدعی شد که «مسئله بسیار کوچک‌تر از آن است که خودنمایی می‌کند».

او بخش قابل‌توجهی از عوارض ناشی از این حمله‌ها را ناشی از «اضطراب» و «استرس» دانش‌آموزان عنوان کرد، اما هیچ توضیح مستدلی و مستندی در این باره نداد.

همچنین غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مدعی شد که مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام «هراس اجتماعی» شده‌اند که عامل آن «مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندین کشور» است.

این اظهارات در حالی است که محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، گفته است گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌شود «ترکیبی» است و دسترسی به آن‌ها «برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست.»

یک منبع مطلع به رادیوفردا گفت در نتیجهٔ هراس عمومی دانش‌آموزان و خانواده‌ها روز یکشنبه برخی مدارس تهران نیز به‌دلیل غیبت گسترده دانش‌آموزان به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

در یک نمونه، در یک دبستان دخترانه در اسلامشهر و جنوب تهران، از حدود ۶۰۰ دانش‌آموز تنها حدود ۱۰ نفر روز یکشنبه در مدرسه حاضر شدند.

برخی نمایندگان مجلس این حملات را «عمدی» و «امنیتی» خوانده‌اند، اما نیروی انتظامی و قوه قضاییه به‌رغم وعدهٔ پیگیری و گذشت چندین ماه از آغاز حملات، تاکنون مدعی‌اند «سرنخ مشخصی» پیدا نشده و در این باره اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

ابراهیم رئیسی و برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله وزیر کشور نیز از پاسخ‌گویی در این باره طفره رفته یا آن را به عوامل خارجی نسبت داده‌اند.

XS
SM
MD
LG