لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۳:۲۱ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

تماشاگران بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان، علی کریمی را تشویق کردند

تماشاگران پس از پایان بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در شامگاه شنبه، ۲۰ اسفند در تونل خروجی ورزشگاه آزادی تهران، علی کریمی، ستاره پیشین فوتبال ایران و آسیا را تشویق کردند. علی کریمی از مهم‌ترین چهره‌های ورزشی و سرشناس حامی مردم در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» بوده است.

۱۳:۱۳ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

الهام افکاری آزاد شد، «باید پنج سال را با پابند در حبس خانگی بماند»

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری، کشتی‌گیر اعدام‌شده روز یک‌شنبه، ۲۱ اسفند با دریافت حکم پنج سال حبس خانگی از زندان «آزاد شد.»

سعید افکاری، برادر او ضمن اعلام این خبر در توئیتر گفت که خانم افکاری «باید پنج سال آینده‌ زندگی‌اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند.»

خانم افکاری به همراه همسر و دختر سه‌ساله‌اش، ۱۹ آبان‌ توسط اداره اطلاعات شیراز بازداشت شد. همسر و دخترش در فاصله کوتاهی آزاد شدند، اما او ۲۹ آذر در دادگاه شیراز به پنج سال زندان محکوم شد.

نوید افکاری کشتی‌گیری است که شهریور ۱۳۹۹ به اتهام «قتل عمد» در جریان اعتراضات مرداد ۹۷ اعدام شد. او اتهامات واردشده را همواره رد کرده و گفته بود که تحت شکنجه، ناگزیر از اعتراف دروغ شده است.

۱۱:۴۶ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

ادعای نیروی انتظامی: عامل آتش زدن مساجد یزد «در کمتر از ۱۰ ساعت» بازداشت شد

عباسعلی بهدانی فرد، فرمانده نیروی انتظامی استان یزد ادعا کرد که ماموران پلیس فردی را به اتهام «آتش زدن چهار مسجد در شهر یزد»، در «کمتر از ۱۰ ساعت» دستگیر کرده‌اند.

بهدانی فرد روز شنبه ۲۰ اسفند در این زمینه گفت: «ماموران پلیس، متهم را که جوانی ۲۶ ساله و اهل یکی از استان‌های همجوار است در مخفیگاهش در کمتر از ۱۰ ساعت دستگیر و به اداره پلیس منتقل کردند.»

این فرمانده نیروی انتظامی همچنین مدعی شد که این متهم در «اعترافات» خود انگیزه‌اش را «تاثیرپذیری از شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی» اعلام کرده است.

پیشتر رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که بامداد جمعه ۱۹ اسفندماه، چهار مسجد در محله آزادشهر یزد به آتش کشیده شد.

ادعای پلیس برای شناسایی «عامل» این آتش‌سوزی‌ها در حالی است که نیروی انتظامی در موضوع مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس ایران تا ماه‌ها مدعی بودند که کسی را نتوانسته‌اند شناسایی کنند.

احمدرضا رادان، فرمانده کل نیروی انتظامی روز نهم اسفند گفت: «تاکنون فردی در ارتباط با موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در برخی شهرهای کشور دستگیر نشده است.»

در روزهای اخیر نیز با وجود اعلام دستگیری افرادی در زمینه مسمومیت‌های مشکوک، هنوز نهادهای اطلاعاتی گزارشی از عوامل این مسمومیت‌ها ارائه نکرده‌اند.

ابراز ناتوانی در شناسایی عوامل و دلایل مسمومیت‌های مشکوک دنباله‌دار در مدارس ایران در حالی است که جمهوری اسلامی همواره مدعی بوده که روی همه امور اشراف اطلاعاتی دارد.

برای نمونه، در سال‌های اخیر، پس از حمله به مراکز یا عوامل نظامی یا هسته‌ای جمهوری اسلامی، حکومت بلافاصله مدعی بازداشت عاملان این حملات یا «جاسوسانی» در این رابطه شده است.

همچنین در اوایل بهمن، پس از آن که تندیس روح‌الله خمینی در اردستان، از توابع استان اصفهان، تخریب شد، فرماندار این شهر از دستگیری یک نفر در این رابطه «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» خبر داد و گفت نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در زمینه چنین حوادثی «اشراف کامل» دارند.

همچنین در جریان اعتراضات جاری علیه جمهوری اسلامی، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان معترض از طریق دوربین‌های نظارتی در مدارس و دانشگاه‌ها شناسایی و بازداشت شدند.

علاوه بر دوربین‌های نظارتی، پیشتر شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مصاحبه‌ای خبر داد که حکومت حتی در مدارس کوچک ایران نیز مامور اطلاعاتی دارد.

۱۰:۳۹ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

غزل رنجکش، جوان ۲۱ ساله که در بندرعباس و در جریان اعتراض سراسری با اصابت گلوله ساچمه‌ای مأموران، بینایی یک چشم را از دست داد در حساب کاربری اینستاگرامش از آماده شدن پروتز چشم خود خبر داد و نوشت: «وقتی نگاه می‌کنم و احساسی نداره برام عجیب و غریبه… اما باهاش دوست می‌شم و عادت می‌کنم. من چهره خودم را بیشتر دوست داشتم، حتی با زخم‌هاش.»

او پیشتر گفته بود، آخرین تصویری که چشم راستش ثبت کرد، لبخند مأمور در لحظه شلیک بود.

۰۹:۵۶ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

حساب توئیتری +۱۵۰۰تصویر نتیجه‌ بیش از ۷۰ آزمایشی که گفته از دانش‌آموزان مسموم‌شده در ایران به دستش رسیده، منتشر کرده است.

بر اساس این گزارش، در یک مدرسه، «بویی شبیه تینر حس شده و سپس دانش‌آموزان دچار سرگیجه، تهوع، سردرد، بی‌حسی دست و پا شده و برخی از آنها خون بالا می‌آوردند و یا از هوش می‌رفتند».

در یک مدرسه دیگر، «ابتدا بویی شبیه آشغال ترشیده حس شده و سپس دانش‌آموزان دچار سردرد، سستی پا، لرزش فک، تهوع، سوزش گلو، سرفه و تنگی نفس شدند.»

همچنین در مدرسه‌ «بویی شبیه مرکبات گندیده حس شده و سپس دانش‌آموزان دچار سردرد، لرز، تپش قلب، گلودرد، سرگیجه، ضعف بینایی، تهوع، تنگی‌نفس شده و برخی برای مدتی دچار فلجی شدند.»

این حساب کاربری با این حال اضافه کرده که «متخصصان بر این باورند که این نوع آزمایش‌ها و نتایج آنها نمی‌توانند در تشخیص نوع گاز کارساز باشند».

با گذشت چند ماه از آغاز مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در ایران هنوز نهادهای امنیتی و اطلاعاتی علت و عوامل دقیق این مسمومیت‌ها را معرفی نکرده‌اند.

۰۹:۵۱ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

کارزار رقص در حمایت از دختران رقصنده اکباتان

در حمایت از دختران رقصنده اکباتان، شماری از کاربران زن در توئیتر ویدئوهایی از رقص خود با ترانه «کالم داون» منتشر کردند.

در میان ویدئوهای منتشرشده می‌توان رقص شبانه در کنار زندان اوین در تهران و رقص در پارکی در شیراز را مشاهده کرد. هم‌چنین ملیکا بلالی، کشتی‌گیر ایرانی ساکن اسکاتلند نیز رقصی در حمایت از دختران رقصنده اکباتان منتشر کرده است.

پس از انتشار این ویدئو که با استقبال گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد، گزارش‌هایی مبنی بر تلاش‌ نهادهای حکومتی برای پیدا کردن این دختران منتشر شد. حساب کاربری «شهرک اکباتان» روز شنبه، ۲۰ اسفند گزارش داد که در روزهای گذشته مربی این دختران مورد بازجویی قرار گرفته است و دختران رقصنده نیز «تذکر» گرفته‌اند.

۰۸:۱۸ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

تجمع ایرانیان در شهرهای آمریکا و کانادا در اعتراض به حملات انجام شده به دانش‌آموزان دختر در ایران

شهرهای نیویورک، واشینگتن، سن‌ دیه‌گو و بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا و همچنین شهرهای مونترال، اتاوا، تورنتو و ونکوور کانادا عصر شنبه شاهد تجمع‌های گسترده ایرانیان برای محکومیت حمله به دانش‌آموزان دختر مدارس ایران بودند.ایرانیان در این تجمع‌ها بار دیگر بر حمایت از اعتراضات مردم ایران تاکید کردند.

جمعی از ایرانیان نیویورک نیز عصر شنبه در یکی از میادین مرکز منهتن، در اعتراض به حملات علیه مدارس و دانش‌آموزان دختر در ایران تجمع برپا کردند.

در جریان این تجمع شماری از حاضران با سخنانی خواستار توقف فوری حملات به دانش‌آموزان دختر در ایران و ورود جامعه جهانی به بررسی و تحقیق درباره این حملات شدند. جمعی از اوکراینی‌های مقیم نیویورک نیز با حضور در تجمع اعتراضی ایرانیان در منهتن، حملات به مدارس و دانش‌آموزان دختر در ایران را محکوم کردند.

در واشینگتن نیز در «شنبه اعتراضی» دیگر، ایرانیان این شهر بار دیگر با برپایی تجمع و راهپیمایی بر حمایت خود از اعتراضات مردم ایران تاکید کردند.

حاضران در این تجمع در جریان راهپیمایی خود از مقابل کاخ سفید نیز عبور کرده و با سردادن شعارها و در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان حمایت دولت ایالات متحده و همچنین جامعه جهانی از اعتراضات مردم ایران شدند.

شهر سن دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا نیز عصر شنبه به وقت غرب آمریکا با برپایی تجمع گروهی از ایرانیان بود. حاضران در این تجمع، ضمن حمایت از اعتراضات مردم ایران، به حملات علیه مدارس و دختران دانش‌آموز اعتراض کردند.

ایرانیان مقیم شهر سن‌ده‌گو همچنین با سردادن شعارها و در دست داشتن پلاکاردهایی خواهان حمایت ایالات متحده و جامعه بین‌الملل از اعتراضات مردم ایران شدند.

در شهر فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیای آمریکا نیز عصر شنبه جمعی از ایرانیان در حمایت از اعتراضات مردم ایران و برای اعتراض به حملات علیه مدارس و دختران دانش‌آموز، تجمع برپا کردند.

در جریان این تجمع شماری از حاضران در اقدامی نمادین با زندن ماسک‌های شیمیایی و سردادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، حمله به دانش‌آموزان دختر را محکوم کردند.

در کانادا نیز دست‌کم چهار شهر مونترال، اتاوا، تورنتو و ونکوور عصر شنبه بیستم اسفند ماه، یازدهم مارس، شاهد تجمع ایرانیان در حمایت از اعتراضات مردم ایران و محکومیت حمله به مدارس و دانش‌آموزان دختر بودند.

جمعی از ایرانیان مقیم شهر مونترال کانادا نیز عصر شنبه با برپایی تجمع، به حملات علیه مدارس و دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران اعتراض کرده و این حملات را محکوم کردند.

در شهر اتاوا، پایتخت کانادا نیز عصر شنبه جمعی از ایرانیان با برگزاری تجمع، حملات انجام شده در شهرهای مختلف ایران به مدارس و دانش‌آموزان دختر را محکوم کردند.

گلسا قمری، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان استان انتاریوی کانادا از جمله سخنرانان تجمع روز شنبه ایرانیان شهر اتاوا بود. حاضران و سخنرانان در این تجمع بار دیگر بر حمایت خود از اعتراضات مردم ایران تاکید کردند.

ایرانیان شهر تورنتو نیز با برپایی تجمع مقابل پارلمان استان انتاریو در این شهر، با سردادن شعارها و پلاکاردهایی حملات به مدارس و دانش‌آموزان دختر در شهرهای مختلف ایران را محکوم کردند.

در ادامه این تجمع شماری از حاضران و کنشگران ایرانی طی سخنانی بر حمایت از اعتراضات مردم ایران تاکید کرده و همزمان خواهان تحقیات از سوی کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره حمله به دانش‌آموزان دختر در ایران شدند.

۰۷:۱۶ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

دانش‌آموزان دختر در مدارس دست‌کم هفت شهر ایران در روز شنبه هدف حمله و مسموم‌سازی قرار گرفتند

در ادامه حملات به مدارس، دانش‌آموزان دختر ده مدرسه در هفت شهر ایران مورد حمله قرار گرفتند و پس از بروز علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند. نیمی از این مدارس در استان خوزستان قرار داشتند، استانی که وزارت کشور در اطلاعیه روز شنبه خود از بازداشت عوامل حمله به مدارس در آن خبر داده بود.

در استان خوزستان حمله به مدارس در روز شنبه ۲۰ اسفند ماه ادامه یافت و دست‌کم دانش‌آموزان پنج مدرسه در سه شهر آبادان، باغملک و اهواز با علائم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

محمد صالحی بهبهانی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان، با تایید حمله و مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر در مدرسه دخترانه معین این شهر را تایید کرد.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی آبادان « ۱۶ دانش‌آموز دختر این مدرسه به بیمارستان‌های طالقانی و بهشتی شهر آبادان منتقل شدند» و پیس از چند ساعت از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

در شهر باغملک استان خوزستان نیز روز شنبه بیستم اسفند ماه دانش‌آموزان دختر در دو دبیرستان عفت و فروغ این شهر هدف حمله قرار گرفته دچار مسمومیت شدند.

مقام‌های آموزش و پرورش باغملک مسمومیت و انتقال ۵۱ دانش‌آموز دختر به بیمارستان را تایید کردند و گفتند که سه تن از معلمان نیز در این مدارس دخترانه دچار مسمومیت شده و به مراکز درمانی انتقال یافتند.

حبیب حی‌بر، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، هم با تایید وقوع مسمومیت دانش‌آموزان در شهر باغملک، عنوان کرد که بیشتر این دانش‌آموزان پس از انتقال به بیمارستان، و دریافت درمان‌های حمایتی از بیمارستان ترخیص شده یا درحال ترخیص از بیمارستان هستند.

گزارش‌ها از شهر اهواز مرکز استان خوزستان نیز حاکی است که دست‌کم دانش‌آموزان دختر در دو مدرسه «کوثر» و «ستایش» هدف حملات مشابه قرار گرفته و دچار مسمومیت شده‌اند. تعدادی از این دانش‌آموزان به بیمارستان انتقال یافتند.

محمود شهامت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با تایید مسموم‌سازی شماری از دانش‌‌آموزان در یکی از روستاهای شهر دهدشت، گفت: «سیزده دانش آموز روستای لیرتلخک که روز شنبه ۲۰ اسفند ماه به علت استشمام بوی نامطبوع برای درمان به بیمارستان خمینی دهدشت» منتقل شدند.

شهامت افزود که این دانش‌آموزان پس از انجام مراحل درمان و آزمایش‌های مورد نیاز از مرکز درمانی مرخص شدند و حال عمومی آنها مطلوب است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج همچنین گفت که طی یک هفته گذشته «۲۸۰ دانش‌آموز در شهرستان‌های گچساران، دنا، کهگیلویه، بهمئی و بویراحمد پس از استشمام بوی نامطبوع به مراکز درمانی» منتقل شدند که بعد از انجام اقدامات درمانی از بیمارستان‌ مرخص شدند.

۰۶:۲۸ ۲۱.۱۲.۱۴۰۱

گلریز قهرمان، نماینده ایرانی تبار پارلمان نیوزیلند از حزب سبز، با تاکید بر همبستگی با اعتراضات در ایران، از دولت نیوزیلند خواسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تروریستی بنامد.

خانم قهرمان با انتشار عکسی از خود در تجمعی در حمایت از اعتراضات در ایران در نیوزیلند در توییتی نوشت: ما در کنار هم می‌ایستیم، می‌جنگیم و صدای شجاعانه اعتراضات ایران را بلند می‌کنیم

این نماینده ایرانی تبار پارلمان نیوزیلند در ادامه نوشت: ما از دولت خود می‌خواهیم: سفیر (جمهوری اسلامی) را به کشورش بفرستید. سپاه پاسداران را تروریستی بنامید. حساب‌های حساب ها و سرمایه‌گذاری‌های آنها را ممنوع کنید. در کنار مطالبه دموکراسی و عدالت در ایران بایستید.

۲۲:۵۰ ۲۰.۱۲.۱۴۰۱

شهرهای مختلف اروپا روز شنبه ۲۰ اسفند شاهد تجمعات اعتراضی ایرانیان مقیم خارج در حمایت از مردم ایران بود.

این تجمعات که از آغاز سرکوب گسترده اعتراضات مردمی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی به‌صورت مستمر برگزار می‌شود، طی هفته‌های گذشته تحت تاثیر مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان در مدارس دخترانه ایران بوده است.

به رغم گذشت سه ماه، هنوز مقامات ایران علت این مسمومیت‌ها را شفاف‌سازی نکرده‌اند؛ موضوعی که به واکنش‌های گسترده بین‌المللی منجر شده و نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل از جمهوری اسلامی خواسته‌اند فورا این موضوع را پی‌گیری کند.

گروهی از شرکت‌کنندگان در تجمع کپنهاگ در اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک دانش آموزان در مدارس ایران با ماسک شیمیایی زنجیره‌ای انسانی تشکیل دادند.

تجمعات روز شنبه عمدتا در شهرهای کپنهاگ، فرانکفورت، استکهلم، گوتنبرگ، مونیخ و هامبورگ برگزار شد.

گزارش زیر را بخوانید:

بیشتر

XS
SM
MD
LG