لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۳:۱۷ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۳:۱۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۲:۵۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

عضویت مورخ زن ایرانی آمریکایی در هیئت زنان بریتانیا در سازمان ملل

دکتر نینا انصاری، نویسنده و مورخ ایرانی آمریکایی، در یک توئیت خبر داد که به عضویت هیئت زنان بریتانیا در کمیسیون مقام زن در سازمان ملل انتخاب شده است. نازنین بنیادی این انتصاب را به او تبریک گفته است.

خانم انصاری، فرزند هوشنگ انصاری، سفیر اسبق ایران در ایالات متحده، در ایران به دنیا آمده، مورخ و نویسنده است و به‌واسطه کارش درباره تاریخ وضعیت زنان در ایران شناخته شده است.

کتاب «گوهرهای الله: داستان ناگفته زنان در ایران» از جمله آثار اوست که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

در آذرماه سال جاری، در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن رای داد.

۱۲:۵۰ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

هجوم ماموران امنیتی به منزل خانواده حمید حاجی‌زاده

ارس حاجی‌زاده، فرزند حمید حاجی‌زاده که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای، همراه با کارون، فرزند خردسالش، با ضربات چاقو کشته شد، با انتشار ویدئویی در توئیتر، از هجوم «سه مامور اطلاعاتی» به منزل مادرش خبر داد.

وی می‌گوید آنها «همه خانه را به هم ریخته‌اند» و برادرش اروند را همراه با لپ‌تاپش با خود برده‌اند.

مغازه ارس حاجی‌زاده پیش از این به‌دلیل شرکت در اعتصابات سراسری پلمب و خود وی نیز چندین‌بار احضار شده بود.

۱۲:۳۶ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

در ادامه پافشاری مقامات جمهوری اسلامی بر اعمال حجاب اجباری در کشور، یک نماینده مجلس روز سه‌شنبه از برخی جزئیات شیوه‌های جدید برای «تذکر حجاب» و مجازات «بی‌حجابی» پرده برداشت. ساعتی بعد زنان جوان در مراسم چهارشنبه‌سوری بار دیگر روسری‌ها را به آتش انداختند.

بیش از شش ماه از آغاز اعتراضات سراسری در ایران می‌‌گذرد، اعتراضاتی که گرچه خیلی زود کل نظام را نشانه گرفت، اما با مرگ مهسا امینی به دلیل «نامناسب» بودن حجابش در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، با شعار «زن، زندگی، آزادی» در دنیا شناخته شد و معروف‌ترین نشانه‌های آن گیسوبران و انداختن روسری به آتش است.

با این حال مقامات حکومتی هم‌چنان اصرار دارند که همه دختران و زنان را به پوشیدن حجاب اجباری وادار کنند.

در همین زمینه یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه، ۲۳ اسفند، گفت این کمیسیون هفت پیشنهاد در ارتباط با «حجاب» ارائه کرده که سران قوا با آن‌ها «موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز درباره آن بحث شده است».

۱۲:۱۷ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

تذکر به ابراهیم رئیسی درباره جمعه خونین زاهدان

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس در تذکری به ابراهیم رئیسی، با اشاره به گذشت ۵ ماه از کشتار معترضان در زاهدان در روز ۸ مهر ۱۴۰۱، خواستار محاکمه شفاف و عادلانه آمران و عاملان آن شد.

وی خطاب به رئیسی گفت باید با «اهتمام ویژه به این موضوع جامه عمل پوشانده شود.»

پس از «جمعه خونین» زاهدان که طی آن حدود صد معترض و نمازگزار با شلیک هدفمند نیروهای حکومتی کشته شدند، این شهر و برخی شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان هر جمعه پس از برگزاری نماز صحنه اعتراض‌های گسترده خیابانی بوده است.

۱۱:۵۸ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

پیام گوهر عشقی به مناسبت چهارشنبه‌سوری

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس جوانی که سال ۹۱ زیر بازجویی کشته شد، در پیامی به مناسبت چهارشنبه‌سوری، در توئیتر نوشته: «پیام مادر كيان پيرفلک رو دیدم، حکومت کودک‌کش نگذاشت کیان عزیز امسال چهارشنبه‌سوری رو ببینه. ما باید حکومت رو آتیش بزنیم و به سفارش کیان از روش بپریم.»

کیان پیرفلک، کودکی بود که در جریان تیراندازی ماموران امنیتی به خودروی حامل او و خانواده‌اش در ایذه، کشته شد.

۱۱:۴۳ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

۱۱:۰۷ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

حمله سایبری به وب‌سایت سازمان نوفدی

سازمان «اتحادیه ملی برای دموکراسی در ایران» که با نام اختصاری «نوفدی ایران» در آمریکا فعالیت می‌کند روز سه‌شنبه خبر داد که از زمان رونمایی از برنامه «حمایت حداکثری» خود از معترضان در ایران، هدف حمله سایبری «گسترده» قرار گرفته است.

این سازمان در نشستی که روز دوشنبه در هفته جاری با حضور شاهزاده رضا پهلوی برگزار شد، راهکاری را با ۱۵ گام به عنوان «ابزار راهبردی» برای «حمایت حداکثری» از سوی سیاست‌گذاران جهانی، با هدف ایستادن در کنار مردم ایران، ارائه کرد.

۱۰:۵۹ ۲۴.۱۲.۱۴۰۱

نازنین بنیادی: آتش انقلاب مهسا هنوز فروزان است

نازنین بنیادی، بازیگر و از چهره‌های شاخص اپوزیسیون در خارج از کشور، در توئیتر به اعتراضات مردمی همزمان چهارشنبه‌سوری واکنش نشان داد و نوشت: «آتش انقلاب مهسا امینی هنزو فروزان است.»

او نوشت: «چهارشنبه سوری دیشب تنها جشن ستایش آتش نبود. خروش سرکش شکوه انقلاب مهسا بود که به همراه فروزه‌های آتش به آسمان زبانه کشید. درود.»

بیشتر

XS
SM
MD
LG