لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۹:۱۹ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

معاون گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی تأیید کرد که از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران، ۱۷ واحد گردشگری در نقاط مختلف کشور به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری پلمب شده‌اند.

علی‌اصغر شالبافیان به وب‌سایت خبری «فراز» گفته است که علاوه‌بر تعلیق فعالیت ۱۷ واحد یاد شده، تا کنون ۲۵۸ مرکز گردشگری نیز ۴۱ تذکر دریافت کرده‌اند.

او افزوده تلاش‌ها در جریان است که اماکن گردشگری و اقامتگاه‌های مسافرتی تا نوروز فک پلمب شوند.

این مقام وزارت گردشگری همچنین گفته «باید همه با هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود». شالبافیان اما توضیح بیشتری درباره اینکه چگونه کمکی مد نظر اوست، ارائه نکرد.

بر اساس گزارش وب‌سایت فراز، هتل سرای عامری‌ها در کاشان، اکوکمپ متین‌آباد در نطنز اصفهان، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد کاشان، کاروانسرای دیر گچین در قم و پارک طبیعت‌گردی در یزد از جمله اماکنی هستند که در هفته‌های اخیر پلمب شده‌اند. دلیل تعلیق فعالیت اماکن یاد شده «عدم رعایت شئونات اسلامی و عدم رعایت حجاب اسلامی» عنوان شده است.

۱۶:۲۷ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

جمهوری اسلامی ایران در گزارشی شش صفحه‌ای به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، تلاش کرده به گمانه‌زنی‌ها علیه حکومت ایران در خصوص مسمومیت مشکوک در مدارس دخترانه پاسخ دهد و خود را بی‌گناه معرفی کرده است.

نامه دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل که نسخه‌ای از آن به دست رادیوفردا رسیده است بر اساس بیانیه‌های وزارتخانه‌های کشور و بهداشت و نهادهای دیگر حکومتی، ضمن همراه کردن سخنانی از رهبر جمهوری اسلامی، رئیس ‌جمهور و رئیس قوه قضاییه نظام حاکم تنظیم و هفته گذشته برای شورای حقوق بشر ارسال شده است.

ستاد موسوم به «حقوق بشر»، مستقر در قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پیشتر در روز شنبه، ۲۰ اسفند، بیانیه مشابهی در دفاع از عملکرد حکومت در ماجرای مسمومیت دختران دانش‌آموز منتشر کرده بود، که مفاد آن نیز در نامه ارسالی به نهاد سازمان ملل تکرار شده است.

۱۶:۲۶ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

دادگاه انقلاب شیراز دو نفر از متهمان پرونده «شاهچراغ» را به «اعدام در ملاء عام» و سه نفر دیگر را به «مجازات‌های سنگین حبس» محکوم کرد.

کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس، روز شنبه، ۲۷ اسفند اتهام دو متهم اول این پرونده را «افساد فی‌الارض»، «بَغی» و «اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کرد.

آقای موسوی در ادامه با تکرار گفته سایر مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر «تروریستی» بودن حمله به شاهچراغ گفت که این دو نفر در «مسلح‌سازی، تدارکات، پشتیبانی و هدایت عامل اصلی حمله تروریستی به شکل مستقیم دخالت داشتند و یکی از این عوامل به نام محمدرامز رشیدی در اعترافات خود به تحویل اسلحه، همراهی با عامل اصلی ترور جهت شناسایی کامل محیطی حرم شاهچراغ پیش از حمله و همچنین در شب حادثه، اسکان او و ارتباط مکرر و اخذ دستور از سرکرده داعش اعتراف کرده است.»

۱۶:۲۶ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

بر اساس گزارش سایت حقوق بشری هرانا از نقض حقوق بشر در ایران در سال ۱۴۰۱، حدود ۳۰ هزار شهروند به دلایل عقیدتی و سیاسی دستگیر شدند و بیشتر بازداشتی‌ها در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» رخ داده است.

در این گزارش آمده است که از یکم فروردین تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۲۹ هزار و ۶۸۸ نفر در ایران بازداشت شدند که از میان آنها ۲۸ هزار و ۴۱۹ مورد به رسته «حق آزادی اندیشه و بیان» مربوط بوده است.

فعالان حوزه حقوق زنان با ۳۲۸ نفر، فعالان صنفی با ۲۵۸ نفر، افراد با خاستگاه قومیتی با ۲۳۵ نفر و اقلیت‌های مذهبی با ۱۶۹ نفر در رده‌های بعدی طیف گسترده بازداشت‌شدگان قرار داشته‌اند.

۱۴:۵۸ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

۱۴:۱۳ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

۱۳:۵۵ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

۱۳:۵۴ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

خواهر علی روزبهانی: ضحاک زمان به قعر کشیده خواهد شد

تارا روزبهانی، خواهر علی روزبهانی، جوان کشته‌شده در اعتراضات، با انتشار ویدئویی از مزار برادرش در آستانه سال نو، نوشته:‌ «ضحاک زمانمون و همراهانش به قعر کشیده خواهند شد».

او اضافه کرده: «اون معجزه رخ خواهد داد. خاک این سرزمین زنده می‌شه و جون می‌گیره.»

۱۳:۴۱ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

به‌ دنبال طرح ادعای «شفاف‌ نبودن» مسائل مالی در انجمن پرواز پی‌اس ۷۵۲، «اکثر» اعضای این انجمن با انتشار بیانیه‌ای این گزارش را رد کرده و اعلام کردند که از اعضای هیئت مدیره «حمایت قاطع» می‌کنند.

در این بیانیه، ادعای یادشده «واهی و بی‌پایه و اساس» عنوان شده و آمده است: «انجمن از بدو تاسیس، شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مالی خود را وجهه‌ همت قرار داده است.»

امضاکنندگان این بیانیه که خانواده‌های قربانیان ماجرای سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با شلیک موشک‌های سپاه هستند، افزوده‌اند: «همه‌ چیز برای ما مثل روز روشن است و هیچ ابهامی در آن وجود ندارد و تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده‌ اعضای محترم هیئت مدیره، مورد تأیید کامل ما امضاکنندگان می‌باشد.»

۱۳:۴۰ ۲۷.۱۲.۱۴۰۱

حامیان حکومت جمهوری اسلامی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به نحوه برگزاری مراسم معارفه مرضیه برومند به‌ عنوان مدیر عامل جدید خانه سینما و انتصاب او به این سمت واکنش‌های تندی نشان دادند.

مراسم تودیع منوچهر شاهسواری، مدیر عامل سابق، و معارفه مرضیه برومند به عنوان جانشین او در خانه سینما روز یک‌شنبه هفته گذشته، ۲۱ اسفند، با حضور عده‌ای محدود از اهالی سینما برگزار شد.

چند روز پس از انتشار عکس‌های مراسم تودیع و معارفه مدیران خانه سینما، روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در یادداشتی از این مراسم با عنوان «تودیع اخلاق» و «معارفه قانون‌شکنی» نام برد.

بر اساس عکس‌هایی که از این مراسم در خبرگزاری‌های داخل کشور منتشر شده، زنان سینماگر در این مراسم با پوششی متعارف و معمولی و شبیه به مراسم‌های مشابه در سال‌های گذشته حضور یافته بودند و تنها برخی از آن‌ها بدون حجاب اجباری و حتی مانتو در این مراسم حضور یافته‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG