لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۲:۳۵ ۲۹.۱۲.۱۴۰۱

خودکشی یک شهروند بازداشت‌شده در بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام


سایت حقوق بشری کُردپا خبر داده است که یکی از بازداشت‌شدگانِ ماه‌های گذشته با هویت «سعدالله آیینی» روز یک‌شنبه، ۲۸ اسفند در بازداشتگاه اداره اطلاعات ایلام، خودکشی کرده است.

بر اساس این گزارش، آقای آیینی در پی «فشار برای گرفتن اعترافات اجباری» از سوی این نهاد امنیتی دست به این کار زده، اما اقدام او ناموفق بوده و پس از آن به بیمارستان منتقل شده است.

آقای آیینی ۲۵ بهمن توسط نیروهای امنیتی در شهرستان دهلران بازداشت و برای بازجویی به بازداشتگاە اداره اطلاعات ایلام منتقل شد.

درباره دلایل بازداشت و اتهامات او تاکنون اطلاعاتی منتشر نشده است.

۱۲:۰۰ ۲۹.۱۲.۱۴۰۱

گزارش گاردین از سرگذشت هفت زن «رانده‌شده از ایران»

روزنامه گاردین بریتانیا در گزارشی با عنوان «زنان رانده‌شده از ایران؛ هر اقدام مقاومتی بارقه امید است» به بیان سرگذشت هفت زن ایرانی پرداخته است که به دلایلی چون فشارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مجبور به ترک کشور شده‌اند.

پرستو فروهر هنرمند، شیوا امینی مربی فوتبال، مینا خانی نویسنده، صدف خادم بوکسور، افسر سونیا شفیعی کارگردان، شهره بیات داور شطرنج و دریا صفایی سیاستمدار، هفت زنی هستند که عکس، داستان زندگی، فشارهایی که آن‌ها را مجبور به مهاجرت کرده و تلاش‌هایشان در خارج از ایران در این گزارش بیان شده است.

۱۱:۴۵ ۲۹.۱۲.۱۴۰۱

انتقاد یک نماینده مجلس از «سیاسی و امنیتی کردن روزه‌خواری»

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی از «سیاسی و امنیتی کردن روزه‌خواری» توسط دبیر ستاد امر به معروف انتقاد کرد.

مجبتی توانگر در توئیتی از اظهارات اخیر هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور انتقاد کرد و نوشت که او با گفته‌هایش «برای دشمن دستور کار جدید تعریف کرده» و باید «به‌زودی منتظر ویدیوهایی باشیم که عده‌ای دارند در ملأعام و به‌صورت واضح و علنی روزه‌خواری می‌کنند، فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند».

هاشمی گلپایگانی روز شنبه، ۲۷ اسفند گفته بود: «دشمن به دنبال ایجاد پویش روزه‌خواری علنی است» و افزوده بود: «پرسش اصلی این است که حاکمیت، دولت و نهادهای انقلابی و مسئول چگونه می‌خواهند در برابر آن عمل کنند؟»

مجتبی توانگر در ادامه توئیت خود از این گفته‌ها با عنوان «دست و پا زدن برای خلق بحرانی جدید» در مقابل «سیاست خارجی فعال» نام برده است.

در روزهای گذشته احمدرضا رادان، فرمانده نیروی انتظامی کشور و رئیس پلیس نظارت بر امکان عمومی نیز درباره «برخورد با روزه‌خواری» هشدار داده بودند.

۱۱:۱۷ ۲۹.۱۲.۱۴۰۱

هفت‌سین در شهر کتاب سوخته بابل

کاربران توئیتر تصویری از برپاکردن هفت‌سین نوروزی در ویترین شهر کتاب سوخته شهر بابل منتشر کردند.

در اواسط ماه آبان و در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» تصاویری از شهر کتاب بابل در حالی که در آتش سوخته بود، منتشر شد. در همان زمان گفته شد که این فروشگاه به دلیل پناه‌دادن به معترضان در جریان تجمعات سه‌روزه آبان ابتدا پلمب و سپس توسط «نیروهای خودسر» به آتش کشیده شد.

۰۴:۱۶ ۲۹.۱۲.۱۴۰۱

شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان: استبداد دیگر توان ایستادگی مقابل قدرت بی‌قدرتان را ندارد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان کشور در بیانیه‌ای با ادای احترام به معترضان کشته شده، تاکید کرد که با اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱دیگر «استبداد توان ایستادگی در برابر قدرت بی‌قدرتان را ندارد» و «زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی» نیز لحظه‌ای تردید در معلمان برای همراهی با خواست مردم ایران در جهت «ایجاد تغییرات اساسی» ایجاد نخواهد کرد.

در این بیانیه که روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند منتشر شد، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان افزود: «سال ۱۴۰۱ را در حالی به پایان رساندیم که این باور در وجود تک‌تک‌مان تقویت شد که دیگر استبداد توان ایستادگی در برابر قدرت بی‌قدرتان را ندارد و راه باریک آزادی قابل‌گذرتر از همیشه است.»

این شورا همچنین به مقام‌های جمهوری اسلامی و «حاکمیت» هشدار داد که «در صورت برآورده نشدن مطالبات حداقلی خود، خیابان همچنان میعادگاه معلمان خواهد بود و خود را برای اردیبهشت ۱۴۰۲ مهیا» می‌کنند.

معلمان شهرهای مختلف ایران طی سال جاری بارها اقدام به تجمعاتی در اعتراض به وضع معیشت خود، تصویب ناقص طرح رتبه‌بندی و همچنین اجرا نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کردند. سرکوب «مستمر و نظام‌مند» فعالان صنفی معلمان نیز که به بازداشت صدور احکام زندان علیه بسیاری از این فعالان انجامیده، از جمله دیگر مواردی است که خشم و اعتراض معلمان را موجب شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اشاره به این سرکوب‌ها تاکید کرده که «زندان، اخراج، انفصال، تبعید و گشودن پرونده‌های قضایی برای فعالین صنفی معلمان، لحظه‌ای شک و تردید را در اذهان آگاه معلمان ایجاد نخواهد کرد و مطالبه‌گری معلمان که بدون شک آغاز همه‌گیری اعتراضات عمومی و عادی‌سازی خیابان بوده» همچنان ادامه خواهد داشت.

این بیانیه همچنین با اشاره به گسترش اعتراضات دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۱ افزود: «حضور معلمان و دانش‌آموزان در کنار یکدیگر نویدبخش روزهایی پر از آگاهی خواهد بود.»

بیانیه یادشده از سال ۱۴۰۱ به عنوان «سال پرشُکوه و شِکوِه» نام برده و تاکید کرده که در این سال «معلمان ایران نیز مانند همیشه از خیابان‌ها کنار نکشیدند و با پیوند مطالبات صنفی خود با مطالبات اجتماعی، دوشادوش تمام راد مردان و زنان ایران خواهان رقم خوردن تغییرات به نفع مردم ایران» بوده‌اند.

این شورا همچنین با اشاره به «برخوردهای غیرقانونی و مخدوش هیات‌های تخلفات اداری و سختگیری‌هایی هدفمند و مهندسی شده برای حذف و محروم کردن فعالین صنفی از مزایای رتبه‌بندی» تاکید کرد که همچنان بر اجرای صحیح قانون و مشمول بودن تمام معلمان و فرهنگیان تاکید دارد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در نهایت خاطرنشان ساخت که «با توجه به اجرای ناقص و سلیقه‌ای قانون رتبه‌بندی، عدم اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان، تورم شدید و خط فقر اعلام شده» حق اعتراض در این مورد را نیز برای خود قائل است و کوتاه نخواهد آمد.

۲۲:۱۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

احمد خاتمی: نظام در ۴۴ سال گذشته روزهایی به سختیِ روزهای اعتراضات نداشته است

احمد خاتمی، از آخوندهای تندرو حکومت جمهوری اسلامی، اذعان کرد که «نظام در طول ۴۴ سال گذشته روزهایی به سختی ۱۰۰ روز» اعتراضات اخیر نداشته است.

او روز یکشنبه ۲۸ اسفند در جریان یک سخنرانی در سمنان، اعتراضات مردمی شش ماه گذشته را «اغتشاش» خواند و در توصیف خواسته معترضان گفت: «اینها در اغتشاشات از جناح‌ها و حزب‌ها عبور کردند و اصلاح‌طلب و اصولگرا برای آن‌ها فرقی نداشت و مسئله آن‌ها عبور از نظام بود».

در چند سال اخیر و به‌ویژه از دی‌ماه ۱۳۹۶ شعارهای معترضان کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است. در تجمعات اعتراضی از جمله در اعتراضات سراسری اخیر نیز شعار «اصلاح‌طلب اصول‌گرا، دیگه تمومه ماجرا» در میان فریادهای معترضان بارها شنیده شده است.

به‌علاوه، ارزیابی‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که اعتراضات شش ماه گذشته از حیث گستردگی و فراگیری در کشور از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در ایران بی‌سابقه بوده است.

احمد خاتمی که عضویت در شورای نگهبان و هیئت رئیسه خبرگان رهبری را نیز بر عهده دارد، همچنین مدعی شده منظور از «زن، زندگی، آزادی» که شعار محوری جنبش کنونی ایران به شمار می‌رود، «عریانی» و مبارزه با حجاب است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در تبلیغات خود از واژگانی چون «عریانی» و «برهنگی» برای توصیف مبارزه با حجاب اجباری و دفاع از حقوق بنیادین زنان و آزادی‌های اجتماعی آن‌ها بهره می‌گیرند.

۲۱:۰۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

بهاره هدایت: بقای جمهوری اسلامی نافی بقای ما، فرزندان ما و سرزمین‌مان است

بهاره هدایت،‌ فعال سیاسی زندانی در بند زنان اوین، در آستانه نوروز ۱۴۰۲ در پیامی با گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان و اعدام‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر، بر ضرورت «براندازی» جمهوری اسلامی تأکید کرد.

در متن این پیام که روز یکشنبه برای اولین‌بار در وب‌سایت ایران وایر منتشر شد، آمده است: «با جنبش مهسا، براندازی نشد، اما این خواسته تعین مادی پیدا کرد؛ آن‌هم در گستره‌ای که قابل چشم‌پوشی نبود».

خانم هدایت ضمن برشمردن نام شماری از کشته‌شدگان اعتراضات و نیز چهار معترض اعدام‌شده افزوده است: «علی‌رغم همه‌ التهابات یک ماه اخیر، وضعیت همان است که بود و آن اینکه جمهوری اسلامی بدل به غیراخلاقی‌ترین عنصر حیات روزمره‌ ایرانیان شده و بقای او نافی بقای ما، فرزندان ما و سرزمین‌مان است. بنابراین منطق ایجاب براندازی کماکان برقرار است».

این فعال سیاسی در بخش پایانی پیام خود از زندان با تأکید بر عزم معترضان برای «بازپس‌گیری ایران» تصریح کرده است: «اگر آزادی می‌خواهیم، مسیر آن از هر میانبری هم که برویم در نهایت به از میان برداشتن جمهوری اسلامی و حذف اسلام سیاسی از ساحت حکمرانی می‌رسد».

بهاره هدایت که پیش از این هفت سال را به دلیل فعالیت‌های مدنی خود در زندان گذرانده بود، ‌هم‌اکنون دوران محکومیت چهارساله‌اش را در پی اعتراض به سرنگونی هواپیمای اوکراینی سپری می‌کند و به گفته خودش، این «هشتمین بهار در اسارت» برای اوست.

۱۹:۵۲ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

۱۹:۴۷ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

گزارش‌ها از ایران حاکی است که در آستانه آغاز سال نو خورشیدی، شماری از زندانیان شناخته‌شده سیاسی و عقیدتی که مشمول «عفو معیاری» اخیر قرار نگرفتند، به مرخصی اعزام و یا به طور موقت با قرار وثیقه آزاد شدند.

در پی صدور بخش‌نامه موسوم به «عفو معیاری» که حکومت جمهوری اسلامی هم‌زمان با سالگرد انقلاب ۵۷ تبلیغات گسترده‌ای درباره آن انجام داد، شماری از بازداشت‌شدگان و کنشگران سیاسی و مدنی زندانی آزاد شدند.

از این میان برخی اعلام کردند که آزادی آن‌ها بدون درخواست عفو و امضای‌ ندامت‌نامه صورت گرفته است و بعضی نیز گفتند که پس از پایان دوره محکومیت خود آزاد شده‌اند. با این حال، شمار قابل توجهی از زندانیان سیاسی زن و مرد مشمول عفو رهبر جمهوری اسلامی نشدند و همچنان در زندان‌های مختلف ایران در حبس به سر می‌برند.

۱۹:۴۱ ۲۸.۱۲.۱۴۰۱

حالِ عمومی توماج صالحی، خواننده رپ زندانی در ایران، «خوب» گزارش شده است

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، روز یکشنبه از قول دیگر همکار خود خبر داد که حال عمومی توماج صالحی، خواننده رپ بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری، مساعد است.

او در توییتی نوشت که رزا اعتماد، دیگر وکیل توماج صالحی پنجشنبه گذشته برای آخرین بار در سال جاری به موکل خود در زندان رفته و «توماج سال خوبی را برای همه هموطنان آرزو کرده است».

اوایل اسفندماه، یه-اون ری، نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی، از وضعیت این خواننده ترانه‌های اعتراضی در زندان جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

توماج صالحی روز هشتم آبان در میانه اعتراضات سراسری در روستای گِردبیشه، از توابع استان چهارمحال و بختیاری، بازداشت شد. او که اهل شاهین‌شهر اصفهان است در روزهای پیش از دستگیری، زندگی مخفیانه داشت و پیام‌های بسیاری را در حمایت از مردم منتشر می‌کرد.

از جمله اتهامات این خواننده معترض «محاربه و افساد فی‌الارض» اعلام شده است؛ اتهاماتی که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی ممکن است حکم اعدام به‌‌دنبال داشته باشد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG