لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۳
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۸:۴۰ ۲.۱.۱۴۰۲

۰۸:۳۹ ۲.۱.۱۴۰۲

۰۴:۵۶ ۲.۱.۱۴۰۲

پیام منوچهر بختیاری از زندان: تا سقوط و مجازات جنایتکاران محکم ایستاده‌ام

منوچهر بختیاری،پدر پویا بختیاری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، در پیام نوروزی خود از زندان قزوین تاکید کرد که تا سقوط و محاکمه عوامل کشته شدن فرزندن خود همچنان دادخواه خواهد ماند.

آقای بختیاری که بیش از ۶۹۰ روز است در زندان به‌سرمی‌برد، زندانی شدن یک پدر دادخواه را «داغ ننگنی» بر پیشانی کسانی دانسته است که «خود را نمایندگان خدا بر روی زمین می‌دانند».

او در پیام خود تاکید داشته که «مردم ایران نه می‌توانند و نه می‌خواهند رژیم جمهوری اسلامی را که حکومت استبداد دینی و دیکتاتوری ولایت مطلقه فقیه است، در سرزمین خود تحمل کنند و امروز مسئله آزادی اولویت مردم ایران است».

این پدر دادخواه در نهایت بر تحقق رویای فرزند خود برای آزادی در ایران تاکید داشته و گفته است که «تا سقوط و محاکمه و مجازات جنایتکاران محکم و استوار ایستاده‌ام».

منوچهر بختیاری به اتهام‌ «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به زندان، تبعید و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده و اکنون در زندان مرکزی قزوین به‌سرمی‌برد. همسر آقای بختیاری این مدت بارها از شرایط وخیم جسمانی آقای بختیاری گفته است اما با این حال مقامات قضایی جمهوری اسلامی مانع مرخصی وی شده‌اند.

۰۴:۱۵ ۲.۱.۱۴۰۲

رابرت مالی: به پاسخگو کردن عاملان نقض حقوق بشر در ایران پایبندیم

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز سه شنبه اول فروردین ماه در پیامی، بر همبستگی با «مردم» ایران تاکید کرد.

رابرت مالی در توییتی نوشت: «این مردم ایران هستند که این صفحه از تاریخ کشور خود را می‌نویسند، اما آنها تنها نیستند.»

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین در پیام نوروزی خود به صدای آمریکا گفت: «سال گذشته برای بسیاری از ایرانیان سال بسیار دشواری بود. همانطور که خانواده‌ها برای گرامیداشت نوروز گردهم می‌آیند، جای بسیاری از خواهران و برادران، دختران و پسران، مادران وپدرانی که به خاطر استفاده از حق بدیهی خود کشته یا بازداشت شده‌اند، خالی بود.»

او با اشاره به این که این مردم ایران هستند که تاریخ کشور خود را می‌نویسند، اضافه کرد: «باید بدانید که چقدر شجاعت شما الهام‌بخش بوده است.چقدر مصمم هستیم که فریاد شما را بشنویم و آن را (به گوش همگان) برسانیم و (بدانید) که ما به همراه بسیاری در جهان به پاسخگو کردن عاملان نقض حقوق بشر پایبندیم.»

رابرت مالی افزود: «بله سال گذشته دشوار بود. اما سالی بود پر از شجاعت‌های وصف ناپذیر، استقامت قابل توجه و امید، امید به این که حتی با گذشته طولانی و درخشان ایران، بهترین روزها برای مردمش در فرداهای آن نهفته است.»

۲۳:۴۶ ۱.۱.۱۴۰۲

سها مرتضایی پیش از آغاز سال نو به زندان بازگردانده شد

شورای صنفی دانشجویان کشور از بازگردانده شدن سها مرتضایی، فعال صنفی و دانشجویی، به زندان پیش از آغاز سال نو خورشیدی خبر داد.

این شورا در کانال تلگرامی خود نوشت که این دانشجوی ستاره‌دار و دبیر سابق شورای صنفی کل دانشگاه تهران روز ۲۹ اسفند پس از ۹ روز مرخصی اضطراری به زندان قرچک فراخوانده شد.

بر اساس این گزارش، مرخصی اضطراری خانم مرتضایی به‌دلیل‌ عدم تمدید مرخصی از جانب دادستانی تهران و دایره‌ نظارت بر زندان اوین صادر شده بود.

شورای صنفی دانشجویان کشور نوشت: «اعزام زندانیان سیاسی به مرخصی، برخلاف سایر زندانیان، علاوه بر شرایط عمومی مرخصی، مشروط به اجازه‌ دادستان، ضابط و قاضی ناظر بر زندان است که با موانع و کارشکنی‌های زیادی روبروست».

سُها مرتضایی در آبان ۱۳۹۹ به‌دلیل شرکت در تجمعات اعتراضی، به «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» متهم و سپس به شش سال زندان محکوم شد.

خانم مرتضایی سال قبل از آن، پس از کسب رتبه ۱۰ کنکور دکترای علوم سیاسی، به بهانه «نقص در پرونده»، از ادامه تحصیل باز ماند و نامش به فهرست دانشجویان ستاره‌دار که از تحصیل محروم شده‌اند، اضافه شد.

سها مرتضایی پیش از این نیز در یک پرونده مرتبط با اعتراض‌های دی ۹۶ به یک سال حبس محکوم شده بود.

در سال‌های اخیر، بسیاری از زندانیان سیاسی حبس‌های طولانی را بدون حتی یک روز مرخصی سپری کرده‌اند.

همچنین با وجود وعده‌های حکومت جمهوری اسلامی برای آزادی زندانیان، بسیاری از زندانیان سیاسی زن از جمله سمانه اصغری، نیلوفر حامدی، الهه محمدی، فاطمه ضیائی آزاد، سهیلا نجارها و زهره سرو به صورت بلاتکلیف در بند سیاسی زندان قرچک به سر می‌برند.

۲۲:۱۸ ۱.۱.۱۴۰۲

امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور: در طول سال، نه یک بار که ده‌ها بار به ایران سفر کنید

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در پیامی نوروزی خطاب به ایرانیان خارج از کشور، از آنان خواست «توان، دانش و سرمایه» خود را به داخل ایران بیاورند.

حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه مدعی شد که نگرانی این بخش از ایرانیان برای بازگشت به کشورشان به آنچه «اقدامات و سیاست‌های ایران‌هراسانه» خواند، مربوط می‌شود.

او گفت: «در تمام طول سال، نه یک بار و دو بار بلکه ده‌ها بار بدون دغدغه و بدون نگاه به اقدامات و سیاست‌های ایرانهراسانه دشمنان به سرزمین آباء و اجدادی خود سفر کنید».

این دعوت در حالی است که به گفته سازمان‌های حقوق بشری، جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با بازداشت خودسرانه بسیاری از ایرانیان دوتابعیتی از آنان به عنوان گروگان در جهت پیشبرد مطالبات خود از کشورهای غربی استفاده کرده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی مدعی شد که دولت ابراهیم رئیسی، «برای تسهیل» امور ایرانیان در خارج از کشور «همه‌گونه تسهیلات کنسولی و امکانات برای تردد آسان و راحت» آنان به ایران فراهم کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی که با مشکل درآمدهای مالی مواجه است، از ابتدای فعالیت خود از ایرانیان خارج از کشور خواسته که به‌ویژه سرمایه‌های اقتصادی خود را به ایران منتقل و در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند.

بسیاری از ایرانیان خارج از کشور در ماه‌های اخیر، همزمان با اعتراضات سراسری ایران، بارها در شهرهای مختلف جهان علیه جمهوری اسلامی دست به تظاهرات زده و خواستار سرنگونی این نظام شده‌اند.

۲۱:۴۱ ۱.۱.۱۴۰۲

پیام نوروزی سخنگوی ارتش اسرائیل: قوم یهود و مردم ایران سال‌ها دوستی عمیقی با هم داشتند

سخنگوی ارتش اسرائیل در پیامی ویدئویی، عید نوروز را به همه ایرانیان تبریک گفت.

ران کوخاو روز سه‌شنبه با بیان این‌که نوروز «نماد روزی جدید، روشن‌تر و بهتر است»، گفت: «سال گذشته مملو بود از وقایع و اخبار فراوانی، کاملا مخالف نمادها و معانی نوروز، به ویژه در نکاتی که مربوط به بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌های رژیم بود».

سخنگوی ارتش اسرائیل افزود: «اما در همان زمان مردم شجاع ایران حاضر به پذیرش واقعیت غم‌انگیز نبودند و متاسفانه بسیاری از آن‌ها نیز جان خود را در این راه باختند».

این مقام نظامی اسرائیلی به مسمومیت‌های مشکوک در مدارس ایران نیز اشاره کرد و در ادامه گفت: «تنها در چند هفته اخیر شاهد صحنه‌های وحشتناکی در مدارس ایران بوده‌ایم که من به عنوان یک پدر شوکه شدم».

سرتیپ کوخاو بر اشتراکات ایرانیان و اسرائیلی‌ها تاکید کرد و گفت: «ملت‌های ما اشتراکات زیادی دارند. قوم یهود و مردم ایران تاریخچه طولانی دارند و سال‌ها دوستی و مشارکت عمیقی با هم داشتیم. تصادفی نیست که عید نوروز و عید پسح پیش‌رو در بسیاری از ویژگی‌ها شبیه هم هستند».

پیشتر نماینده اسرائیل در نهادهای سازمان ملل متحد در ژنو، نیز اعلام کرده بود که کشورش «در نوروز، در کنار مردم ایران ایستاده است».

۲۰:۵۰ ۱.۱.۱۴۰۲

ابراز نگرانی اسرائیل از وضعیت معترضان بازداشت‌شده و اعدام‌ها در ایران

نماینده اسرائیل در نهادهای سازمان ملل متحد در ژنو، با انتشار ویدئوی سخنرانی خود در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، نوشت که برگزاری این جلسه در حالی است که «مردم ایران برای آزادی خود مبارزه می‌کنند».

میراو ایلان افزود: «اسرائیل از مشاهدات هولناک بازداشت‌شدگان و استفاده از مجازات اعدام به عنوان ابزار سرکوب نگران است».

این مقام دولت اسرائیل همچنین تاکید کرد که کشورش «در نوروز، در کنار مردم ایران ایستاده است».

در این جلسه، جاوید رحمان گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، گزارشی در زمینه سرکوب اعتراضات سراسری ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد.

او گفت که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در نقض حقوق بنیادین مردم این کشور می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» باشد.

آقای رحمان همچنین اضافه کرد که جمهوری اسلامی ایران در سرکوب اعتراضات شش ماه اخیر ۷۱ کودک را کشت، عامدانه پستان، اندام جنسی و چشمان دختران معترض را هدف قرار داد و در ۷۵ روز نخست از سال جاری میلادی، ۱۴۳ تن را اعدام کرد.

۱۹:۴۴ ۱.۱.۱۴۰۲

محمود صادقی: اظهارات خامنه‌ای هیچ امیدی را برای تحول مثبت در اقتصاد و سیاست برنیانگیخت

یک نماینده پیشین مجلس و از چهره‌های اصلاح‌طلب، در واکنش به پیام نوروزی و سخنرانی روز اول فروردین علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مشهد گفت که اظهارات وی نکته تازه‌ای نداشت.

محمود صادقی روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: «نه پیام نوروزی رهبری، نه سخنرانی طولانی ایشان در مشهد نکته‌ی تازه‌ای نداشت و هیچ امیدی را برای تحول مثبت در اقتصاد و سیاست برنیانگیخت».

علی خامنه‌ای در پیام نوروزی خود، سال ۱۴۰۲ را «سال مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری کرد و در سخنرانی روز اول فروردین خود درخواست‌ها برای تغییر قانون اساسی برای عبور از بحران‌های جاری در ایران را رد کرد و منتقدان داخلی را متهم ساخت که «حرف بیگانگان» را می‌زنند.

۱۹:۳۵ ۱.۱.۱۴۰۲

بیشتر

XS
SM
MD
LG