لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۴:۱۵ ۶.۱.۱۴۰۲

شورای تامین شهر آمل مراسم یادبود نوروزی بر مزار غزاله چلابی را لغو کرد

در ادامه فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بر خانواده‌های معترضان کشته شده، مادر غزاله چلابی اعلام کرد که شورای تامین شهر آمل در آخرین لحظات برگزاری مراسم یادبود نوروزی بر مزار این معترض کشته شده در امامزاده قاسم این شهر را لغو کرد و این خانواده مجبور شدند در نهایت این مراسم را در منزل خود برگزار کند.

فاطمه مجتبایی، مادر غزاله چلابی از معترضان کشته‌شده، روز شنبه پنجم فروردین ماه با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود، خطاب به دختر کشته شده‌اش، نوشت: «اول فروردین ۱۴۰۲ مراسم یادبودی را که قرار بود در سالن امامزاده قاسم (مزار تو) بگذاریم، در آخرین لحظات بوسیله شورای تامین شهر آمل لغو کردند.»

مادر غزاله چلابی در ادامه افزود: «ما در زمان کوتاهی که داشتیم مجبور شدیم مراسم را در خانه برگزار کنیم اما کوردلان بدانند مردم شهرم با استقبال بی‌نظیری خانواده ما را تنها نگذاشتند و من مدیون این مهربانان هستم.»

فاطمه مجتبایی در این یادداشت که با هشتگ «نه به جمهوری اسلامی»، «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم» و «نه می‎‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم، منتشر کرد، خطاب به دختر کشته شده‌اش، نوشت: «جمعیت زیادی در همین روز مزارت را گلباران کردند دختر زیبا و قهرمانم تو در دل همه انسان‌های آزاده جا داری و در تاریخ ایران ثبت شده‌ای.»

غزاله چلابی، ورزشکار، کوهنورد ۳۳ ساله که دانش آموخته مدیریت امور بانکی و حساب‌دار یک شرکت خصوصی بود در ۳۰ شهریور ماه حین حضور در تظاهرات مردم شهر آمل، هنگامی که با گوشی خود از جمعیت حاضر فیلم می‌گرفت هدف شلیک مستقیم یکی از نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفت.

در تصاویر ضبط شده گوشی او که یک ماه بعد منتشر شد، صدای غزاله شنیده می‌شود که شعار «نترسید نترسید، ما با همه هستیم» سر می‌دهد.

دوربین گوشی غزاله چلابی تصویر لحظه اصابت گلوله به او را نیز ثبت کرده و هنگامی که غزاله بر زمین می‌افتد تصاویر مردمی را ثبت کرده که بر بالای سر غزاله جمع شده‌اند و فریاد می‌زنند: «یکی را کشتند.»

شهر آمل در کنار نوشهر و دیگر شهرهای استان مازندران در جریان اعتراضات سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی صحنه تظاهرات گسترده مردمی بودند و این استان در شمار استان‌های است که بیشترین تعداد کشته شدگان را داراست.

نیروهای امنیتی در استان مازندران در چند ماه گذشته چون دیگر مناطق ایران با اعمال فشار و تهدید در صدد وادارا کردن خانواده‌های کشته‌شدگان به سکوت بوده‌اند و از برگزاری مراسم یادبود بسیاری از کشته شدگان جلوگیری کرده‌اند.

۱۵:۳۱ ۵.۱.۱۴۰۲

تعلیق حساب‌ها در توییتر فارسی

۱۵:۳۰ ۵.۱.۱۴۰۲

سر زدن به مزار کشته‌شدگان اعتراضات ادامه دارد

در پنجمین روز از آغاز سال نو، مردم هم‌چنان به مزار کشته‌شدگان اعتراضات سر می‌زنند:

۱۵:۲۹ ۵.۱.۱۴۰۲

بار دیگر، عمامه‌پرانی

۱۵:۲۸ ۵.۱.۱۴۰۲

فرمانده یگان‌های ویژه اعتراضات «زن زندگی آزادی» را «اَبَرفتنه» نامید

فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی ایران از اعتراضات «زن زندگی آزادی» با عنوان «ابرفتنه» نام برد و گفت که پوشش ۴۰۰ نقطه برای مقابله با اعتراض‌های احتمالی در سال جدید در دستور کار این نهاد نظامی قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن کرمی روز شنبه، پنجم فروردین، مدعی شد که یگان ویژه عملیات سرکوب معترضان را «متناسب با جغرافیا و تهدیدات می‌تواند تنظیم» کند و «تجهیزات مناسب با هر نوع مأموریت را در اختیار» دارد.

۱۳:۵۰ ۵.۱.۱۴۰۲

برگزاری آیین «آتش بام» توسط زرتشتیان در قاسم‌آباد یزد

۱۳:۴۰ ۵.۱.۱۴۰۲

دختر ایرانی، بهترین نماد در فستیوال مرکبات در مانتونِ فرانسه

۱۳:۳۳ ۵.۱.۱۴۰۲

گلایه مادر ابراهیم شریفی‌پور از کشته‌شدگان اعتراضات در بوکان

یک کاربرِ توئیتر گفته است که مادر ابراهیم شریفی‌پور از جان‌باختگان اعتراضات در بوکان را بر سر مزار فرزندش دیده و او با چشمانی گریان گله کرده است: «در این نوروز هیچ کس حرفی از ابراهیمِ من نگفتە و حتی نامی از او نبردەاند.»

به گزارش سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» ابراهیم شریفی‌پور، ۲۹ ساله در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی» ۲۵ آبان در بوکان هدف گلوله مستقیم نیروهای حکومتی قرار گرفت و بیمارستان منتقل شد و هشتم آذر به‌دلیل شدت جراحات جان باخت.

۱۲:۵۴ ۵.۱.۱۴۰۲

تلاش وزیر کشور برای کوچک جلوه دادن اعتراضات

در ادامه تلاش مقامات حکومتی برای کوچک جلوه دادن اعتراضات سراسری در ایران، احمد وحیدی در آغاز سال نو این اعتراضات را «گرفتاری و مزاحمتی» خواند که به گفته او «دشمنان برای کشور درست کردند».

بیش از شش ماه پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» تعداد قابل توجهی از زنان در خیابان‌ها بدون حجاب اجباری ظاهر می‌شوند، شعارهای شبانه و شعارنویسی هم‌چنان ادامه دارد، معترضان بلوچ هنوز هر جمعه به خیابان‌ها می‌آیند، حامیان اعتراضات در خارج از کشور هنوز هر آخر هفته به خیابان می‌آیند و هنوز اخبار مربوط به اعتراضات در صدر اخبار و شبکه‌های اجتماعی است.

با این حال در پاسخ به این سوال که آیا ۱۴۰۱ سال سختی برای وزارت کشور بود، احمد وحیدی، وزیر کشور گفته است: «نمی‌توانیم بگوییم سخت بود، اما بالاخره یک گرفتاری و مزاحمتی بود که دشمنان برای کشور درست کردند.»

او همچنین گفت: «طبیعتا دشمنان تلاش می‌کنند با ایجاد مسائل حاشیه‌ای ما را از پرداختن به مسائل اساسی بازدارند. به هیچ وجه نه مسئولین ما و نه ملت عزیز ما نباید به این حاشیه‌ها توجه کنند.»

مقام‌های حکومتی در ایران اعتراضات مردمی را «اغتشاشات» می‌نامند و بارها اعلام کرده‌اند که دیگر از اعتراض خبری نیست.

احمد وحیدی نه به بیش از ۵۰۰ نفری اشاره کرده است که در جریان اعتراضات به دست ماموران حکومتی کشته شدند‌و نه به بیش از ۲۰ هزار نفری که بازداشت شده بودند.

۱۲:۳۶ ۵.۱.۱۴۰۲

آمار حال‌وش از کشته‌شدگان بلوچ در سال گذشته

بر اساس گزارش سایت حقوق بشری «حال‌وش» از کشته‌شدگان بلوچ در سال ۱۴۰۱، دست‌کم ۱۸۲ نفر در این سال اعدام شده و ۲۸۸ نیز در پی شلیک مأموران حکومتی جان خود را از دست داده‌اند.

در گزارش این وب‌سایت که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد آمده است که از مجموع آمار بلوچ‌هایی که در سال ۱۴۰۱ اعدام شده‌اند، اتهامات ۱۴۸ نفر مربوط به جرائم مواد مخدر، ۲۹ نفر «قصاص نفس» و اتهام پنج نفر نیز سیاسی و امنیتی عنوان شده است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG