لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۱:۱۱ ۵.۱.۱۴۰۲

«ممنوع‌الروضه» شدن یک «مداح» به دلیل انتقاد از حکومت

حمیدرضا علیمی، «مداح» منتقد حکومت اعلام کرد که اجازه «روضه‌خوانی» ندارد.

او در توئیتی گفت که اداره اطلاعات اصفهان در یک تماس تلفنی به او اعلام کرده که بر اساس شورای تأمین استان، او اجازه روضه‌خوانی در استان اصفهان را ندارد.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به «ممنوع‌الروضه» شدن آقای علیمی گفته‌اند که حتی روضه‌خوانی بدون تعریف و تمجید از حکومت ممکن نیست.

محسن برهانی وکیل دادگستری نیز در انتقاد به این موضوع در توئیتی نوشت: «ظاهراً برخی تصور می‌کنند حق ایجاد هر ممنوعیتی دارند؛ ممنوع‌السفری، ممنوع‌المعاملگی، ممنوع‌التنفسی و ممنوع‌الهرچی! می‌خواهید کمی هم به قانون عمل کنید؟»

۱۰:۴۸ ۵.۱.۱۴۰۲

پیاده‌روی همسران سفرای اروپایی بدون حجاب اجباری در تهران

۱۰:۲۸ ۵.۱.۱۴۰۲

انتقاد دوباره آتش شاکرمی از ایرج طهماسب

در انتقادی دوباره، خاله نیکا شاکرمی، از کشته‌شدگان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، پس از پخش قسمت اول برنامه «مهمونی» در ویدئویی از سازنده این برنامه پرسید: «آقای طهماسب، شعار «زن زندگی آزادی» به گوشِت خورده؟!»

آتش شاکرمی در ویدئویی که شامگاه جمعه، چهارم فروردین، در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد به تحلیل «تک‌تک واژه‌ها» و «زبان بدن» در چند دقیقه از برنامه «مهمونی» پرداخت و خطاب به ایرج طهماسب، بازیگر و کارگردان این برنامه، گفت: «فکر کردی ما نمی‌فهمیم به تمسخر گرفتن خیزش زن زندگی آزادی و آن چه که کمر مارو شکسته و زیر سوال بردن هویت مستقل یک زن، یعنی چه؟»

۰۶:۵۸ ۵.۱.۱۴۰۲

نوازنده‌ جوان به خاطر حمایت از «دختران اکباتان» به «اعتراف و عذرخواهی اجباری» وادار شد

پس از آنکه دختران اکباتان به خاطر رقص در روز جهانی زن «وادار به اعتراف اجباری» شدند، این بار نغمه مرادآبادی، نوازده‌ تار، که در حمایت از این دختران قطعه «آرام باش» را در این شهرک نواخته بود، تحت فشار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی «وادار به اعتراف و عذرخواهی اجباری» شد.

نغمه مرادآبادی در آخرین روزهای اسفند ماه در شهرک اکباتان اقدام به اجرای آهنگ «آرام باش»، را با تار و درحالی اجرا کرد از حجاب اجباری سرباز زده بود اما نزدیک به یک هفته بعد در روز جمعه چهارم فروردین ماه نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی او را به «اعتراف و عذرخواهی اجباری» و با «رعایت حجاب اجباری» وادار کردند.

حساب توییتری «شهرک اکباتان» در توییتی در این خصوص نوشت: «متاسفانه جمهوری اسلامی باز هم با گرفتن اعتراف اجباری سعی کرده موج نافرمانی‌های مدنی و حمایت‌ها از دختران اکباتان» را کنترل کند.

این حساب توییتری که رویدادهای شهرک اکباتان را پوشش می‌دهد افزود: «ویدیوی عذرخواهی نغمه مرادآبادی با حجاب اجباری در صفحه‌ اینستاگرامش» منتشر شده است.

پنج دختر جوان روز ۱۷ اسفند، همزمان با روز جهانی زن، در محوطه بلوک ۱۳ شهرک اکباتان تهران، با آهنگ «آرام باش» رما، خواننده اهل نیجریه و سلنا گومز خواننده آمریکایی یک رقص گروهی را اجرا کردند که انتشار ویدیوی آن بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یک روز بعد، هجدهم اسفند ماه، با مراجعه به بلوک ۱۳ اکباتان و بررسی فیلم‌ دوربین‌های مدار بسته در جستجوی این دختران بودند.

این پنج دختر جوان که در شبکه‌های اجتماعی به «دختران اکباتان» مشهور شدند، پس از احضار اولیه و دریافت تذکر، بار دیگر از سوی قوه قضاییه احضار و پس از «دو روز بازداشت» وادار به اعتراف اجباری در مقابل دوربین شدند.

رسانه‌های حکومتی ویدیوی «عذرخواهی» اجباری آنها را در حالی که حجاب بر سر داشتند، منتشر کردند و حساب توییتری «شهرک اکباتان» از فشار بر مربی رقص «دختران اکباتان» خبر داده بود.

با وجود اقدامات دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی در فشار بر «دختران اکباتان»، مربی رقص آنها و اکنون نغمه مرادآبادی، نوازنده تار، که از دختران اکباتان حمایت کرده بود، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران و خارج از ایران کارزار گسترده‌ای را در حمایت از دختران اکباتان برپا کرده‌‌اند.

در جریان این کارزار، صدها کاربر اینستاگرام و توییتر در شهرهای مختلف ایران و خارج از ایران با اجرای رقص مشابه دختران اکباتان و انتشار ویدیویی آن به اعمال فشار دستگاه‌های امنیتی به دختران اکباتان اعتراض کردند.

همچنین راما خواننده نیجریه‌ای آهنگ «آرام باش» و سلنا گومز٬ بازیگر سرشناس آمریکایی و دیگر خواننده این آهنگ، با انتشار تصویری دختران اکباتان از خواسته‌های این دختران و همه زنان ایران حمایت کرده و شجاعت‌شان را ستودند.

شهرک اکباتان از آغاز اعتراضات سراسری تاکنون از کانون‌های اعتراضات ضد حکومتی در تهران بوده است. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از سومین ماه اعتراضات سراسری با بازداشت‌های گسترده و چند مرحله‌ای ساکنان اکباتان، اقدامات گسترده‌ای را برای سرکوب اعتراضات در این شهرک اجرا کردند.

با وجود همه این بازداشت‌ها، و تشدید فضای امنیتی در اکباتان، اعتراضات در این شهرک واقع در غرب تهران به شکل شعارهای شبانه، شعارنویسی، و اقدامات نمادین و هنری همچنان در هفتمین ماه اعتراضات تداوم دارد.

۰۳:۴۳ ۵.۱.۱۴۰۲

اعتراضات در نوروز؛ رقص دسته‌جمعی در محوطه آرامگاه کوروش، شعار «زن، زندگی، آزادی» در کویر

آرامگاه کوروش در پاسارگاد همزمان با آغازین روزهای سال نو شاهد حضور گسترده مردم و گردشگران و «رقص» شماری از حاضران بوده است و همزمان طبق ویدیوهای منتشر شده جمعی از گردشگران و آفرود سواران پس از پلمب پارک طبیعت‌گردی یزد به دستور دادستان این شهر، اقدام به برگزاری گردهمایی شبانه در کویر و سردادن شعارهای «آزادی، آزادی، آزادی» و «زن، زندگی آزادی» کردند.

آرامگاه کوروش در پاسارگاد در جریان تعطیلات نوروزی شاهد حضور پر شمار گردشگران بوده است و ویدیوهایی از رقص مردم در محوطه این آرامگاه منتشر شده است.

در این ویدیوها جمعی از مردان و زنان همزمان با پخش آهنگ‌های آیینی و محلی اقدام رقص می‌کنند که در بیشتر موارد شامل رقص‌های محلی و آیینی است.

با وجود تبلیغات گسترده جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته علیه بخشی از اماکن باستانی بر جا مانده از تاریخ کهن ایران، آرامگاه کوروش همواره از امکان مورد علاقه گردشگران بوده است اما این آرامگاه به ویژه از اواخر دهه هشتاد خورشیدی مورد توجه گسترده مردم قرار گرفت.

از سال ۹۵ که آرامگاه کوروش شاهد تجمع هزاران تن در مراسم «روز کوروش» در پاسارگاد، نیروهای امنیتی انتظامی هر سال هفتم آبان در «روز کوروش» جاده‌های منتهی به این آرامگاه را مسدود می‌کنند. حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم، همان سال در واکنش به تجمع در آرامگاه کوروش، ر آرامگاه کوروش گفته بود که روح‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی، افرادی را که «به یاد کوروش بودند» «ضد انقلاب» خوانده است.

با این حال در جریان تعطیلات نوروزی در اغلب سال‌ها، عموم مردم و گردشگران برای بازدید از محوطه آرامگاه کوروش با مانعی رو به رو نیستند و در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ تصاویر و ویدیوها نشان از حضور پرشمار مردم در ارامگاه کوروش دارد.

همزمان جمعی از آفرودسواران نیز بنا به فراخوانی اینترنتی با حضور در کویر یزد ضمن برگزاری مراسم سال نو اقدام به سردادن شعار «زن، زندگی، ازادی» و «آزادی، آزادی، آزادی» کردند.

تجمع گردشگران و آفرود سواران در کویر یزد پس از آن برگزار شد که احمد آخوندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، در روزهای پایانی سال گذشته از پلمب پارک طبیعت‌گردی یزد خبر داد.

آخوندی روز بیست و سوم اسفند ماه گفت که پارک طبیعت گردی یزد اقدام به «برگزاری برنامه‌ای خارج از شئونات اسلامی» کرده است و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد خود پیگیر پلمب این مجموع بوده و با اخذ حکم دادستان یزد و با همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی نسبت به پلمب این مجموعه اقدام کرده است.

رسانه‌های محلی یزد: عامل درگیری با زنان به بهانه تذکر حجاب در باغ دولت‌آباد و قطار تهران-یزد، یکی است

از سوی دیگر در حالی که روز اول فروردین ماه سه تن از گردشگرانی که در حال از باغ دولت‌آباد یزد بودند به واکنش به تذکرِ حجاب چند زن در یزد بازداشت شدند، رسانه‌های محلی یزد گزارش دادند که یکی از زنانی که به گردشگران تذکر حجاب داده و با آنها درگیر شده همان فردی است که هشتم مرداد ۱۴۰۱ نیز در قطار تهران به یزد با زنان مسافر و رئیس قطار به خاطر حجاب‌ درگیر شده بود.

در آن هنگام رسانه‌ها در ایران گزارش دادند که چند تن از زنان به اتهام بی‌حجابی و عدم تمکین به امر به معروف و نهی از منکر بازداشت شده‌ و رئیس قطار تهران یزد هم از سمت خود برکنار شده است.

پس از روزنامه همشهری از «زینب جعفری، شاغل در ناحیه دوی آموزش و پرورش یزد» به عنوان کسی نام برد که در صدد «امر به معروف و نهی از منکر» در قطار بوده و به مسافران تذکر حجاب داده و آنها درگیر شده است.

محمدکاظم رحیمی‌نژاد، مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، نیز ۱۱ مرداد با برگزاری مراسمی از «زینب جعفری» ضمن حمایت از او اعلام کرد که دستور نقل و انتقال اداری او را صادر کرده تا «از توان جعفری در امور بانوان و حجاب و عفاف» استفاده کند.

پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» در پی کشته شدن مهسا امینی توسط ماموران گشت ارشاد، یکی از اقدامات اعتراضی زنان ایرانی که هم‌چنان به‌طور گسترده ادامه دارد، امتناع از رعایت حجاب اجباری است.

با این حال در چند هفته اخیر به ویژه در آستانه نوروز و با نزدیک شدن روزهای گرم سال، برخوردها با زنان و همچنین واحدهای تجاری، صنفی و مجتمع‌های تجاری و و گردشگری به خاطر عدم رعایت حجاب تشدید شده است.

۲۰:۱۴ ۴.۱.۱۴۰۲

حملات دوباره ائمه جمعه به «بی‌حجابی»؛ راه‌اندازی سامانه «مردم‌رسی»

نمایندگان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه استان‌ها بار دیگر به عدم تمکین زنان به رعایت حجاب اجباری اعتراض کرده و امام جمعه شیراز از راه‌اندازی سامانه «مردم‌رسی» برای مقابله با آن‌چه «بی‌حجابی» خوانده است، خبر داد.

احمد علم‌الهدی، نماینده خامنه‌ای در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، روز جمعه ۴ فروردین گفت برداشتن روسری دختران «نشانه بی‌دینی و لامذهبی» است.

او در ادامه مدعی شد زنانی که حجاب حکومتی را رعایت نمی‌کنند تحت تأثیر «توطئه و رسانه‌های دشمن» هستند و «دست به چنین حرکتی می‌زنند».

آقای علم‌الهدی همچنین با اشاره به عدم تمکین دانشجویان به تفکیک جنسیتی در سلف سرویس‌ها دانشگاه‌ها، آنها را به «فسق و فساد» متهم کرد.

در این میان، امام جمعه شیراز روز جمعه اعلام کرد برای مقابله با عدم رعایت حجاب حکومتی، سامانه‌ای با نام «مردم‌رسی» توسط «نهادی مردمی» راه‌اندازی شده و «افرادی که آموزش نحوه تذکر و برخورد با بی‌حجابی» را دیده‌اند، موارد را بررسی می‌کنند. وی اما توضیح بیشتری درباره چگونگی این سامانه نداد.

جرقه اعتراضات گسترده مردمی ماه‌های گذشته به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد زده شد و این اعتراضات کلیت حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

محمدکاظم مدرسی، امام جمعه یزد امروز با تاکید بر این که خجاب اجباری «یک امر قانونی است» گفت: «۲۶ نهاد و وزارتخانه و سازمان مسئولیت حجاب و عفاف در کشور را بر عهده دارند، اما متأسفانه نتیجه این مسئولیت چیزی است که در حال حاضر شاهد هستیم».

الله ‌نور کریمی‌تبار امام جمعه ایلام نیز روز جمعه مدعی شد «یکی از نقاط قوت جامعه ما حجاب و عفاف بوده است».

او در ادامه ادعای خود گفته است «دشمن تلاش کرده است که این نقطه قوت را به ضعف تبدیل کند و به دنبال ضربه زدن به جامعه اسلامی است که با غیرت زدایی، جامعه را از مسیر درست خارج کند».

۱۶:۰۸ ۴.۱.۱۴۰۲

۱۵:۱۹ ۴.۱.۱۴۰۲

۱۵:۱۷ ۴.۱.۱۴۰۲

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران در اولین سخنرانی خود در سال جدید خورشیدی، بدون ذکر مستقیم نام علی خامنه‌ای، به اظهارات او درباره وضعیت اقتصادی ایران پاسخ داد و گفت اگر «بزرگان» خواهان تغییرات اقتصادی هستند باید، سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند.

آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی، روز جمعه چهارم فروردین در مراسم هفتگی نماز جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از بزرگان مسئله اقتصاد مریض کشور را مطرح کردند، تا زمانی که سیاست‌های داخلی و خارجی تغییر نکند، این مسئله اصلاح نمی‌شود. بیماری اقتصاد ریشه‌اش در مسائل سیاسی است.»

او در زمینه مشکلات اقتصادی ایران تأکید کرد که مردم اکنون «برای یک زندگی ساده نیز محتاج هستند».

۱۴:۵۱ ۴.۱.۱۴۰۲

بیشتر

XS
SM
MD
LG