لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

کنایه مولوی عبدالحمید به پیام نوروزی خامنه‌ای: برای اقتصاد مریض، سیاست‌ها باید تغییر کند


مولوی عبدالحمید
مولوی عبدالحمید

مولوی عبدالحمید، رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران در اولین سخنرانی خود در سال جدید خورشیدی، بدون ذکر مستقیم نام علی خامنه‌ای، به اظهارات او درباره وضعیت اقتصادی ایران پاسخ داد و گفت اگر «بزرگان» خواهان تغییرات اقتصادی هستند باید، سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی تغییر کند.

آقای عبدالحمید اسماعیل‌زهی، روز جمعه چهارم فروردین در مراسم هفتگی نماز جمعه زاهدان گفت: «بسیاری از بزرگان مسئله اقتصاد مریض کشور را مطرح کردند، تا زمانی که سیاست‌های داخلی و خارجی تغییر نکند، این مسئله اصلاح نمی‌شود. بیماری اقتصاد ریشه‌اش در مسائل سیاسی است.»

او در زمینه مشکلات اقتصادی ایران تأکید کرد که مردم اکنون «برای یک زندگی ساده نیز محتاج هستند».

پیشتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود بدون اشاره مستقیم به اعتراضات گسترده سال ۱۴۰۱ به وجود «مشکلات سیاسی» اذعان کرد، اما گفت که ریشه همه مشکلات کشور در «اقتصاد» به ویژه «تورم و گرانی» است.

اما مولوی عبدالحمید بار دیگر برای بهبود وضعیت اقتصادی در ایران، خواستار برقراری رابطه ایران با «همه دنیا» شد و بدون ذکر نام کشوری گفت که فقط ارتباط با «دنیای گرسنگان» کافی نیست.

جمهوری اسلامی که به دلیل پرونده هسته‌ای، مسائل حقوق بشری و دیگر اقداماتش تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، در تلاش است با دیگر کشورهایی که آنها نیز تحت تحریم هستند، از جمله روسیه و بلاروس و ونزوئلا ارتباطات اقتصادی برقرار کند.

مولوی عبدالحمید همچنین سال ۱۴۰۱ را برای مردم ایرانی سالی دشوار توصیف کرد و با اشاره به اعتراضات سراسری گفت: «مردم ایران در بسیاری از مسائل احساس مشکل کردند و خود را در تنگنا دیدند.»

او با تاکید بر این که این اعتراضات «مسالمت‌آمیز» بود، گفت: «متاسفانه با این اعتراضات آن طور که نباید برخورد می‌شد، برخورد شد. شایسته این بود که مسئولان حرف مردم را می‌شنیدند.»

پس از سخنرانی مولوی عبدالحمید، اعتراضات مردم زاهدان به‌رغم جو امنیتی، ادامه یافت.

مردم با گریه سال جدید را آغاز کردند

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین در بخش دیگری از سخنرانی نمازجمعه، به کشته‌شدگان اعتراضات در سراسر ایران به ویژه اعتراضات شهر زاهدان اشاره کرد و گفت: «اینجا هم در این مصلی عده‌ای مفت و مجانی عده کثیری شهید شدند و این نشان از این است که در کشور ما چه قدر اشتباهات می‌شود که کشتن مردم سنگین‌ترین گناه است.»

مولوی عبدالحمید بار دیگر تأکید کرد که کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان با «گلوله‌های جنگی» نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

بر اساس آمارهای سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون در اعتراضات سراسری ایران که پس از کشته شدن مهسا امینی به راه افتاد، بیش از پانصد نفر بر اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند که از این میان حدود صد کشته متعلق به اعتراضات «جمعه خونین» زاهدان است.

مولوی عبدالحمید همچنین به «برخورد خشن» با زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که با این که باید برای نوروز خوشحالی کرد، مردم ایران سال جدید را به جای خوشحالی، با گریه بر سر «قبرهای شهدای» اعتراضات آغاز کرده‌اند.

او گفت: «درست است که اکنون اعتراضات کاهش پیدا کرده، اما دل‌ها همه رنج و زخم است.»

مولوی عبدالحمید بار دیگر به مسئولان جمهوری اسلامی توصیه کرد که در سال جدید به «خواسته برحق اکثریت مردم» تن دهند.

XS
SM
MD
LG