لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۱
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۶:۵۸ ۲۴.۲.۱۴۰۲

شقایق دهقان در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران «تفهیم اتهام شد»

شقایق دهقان که اخیرا به‌دلیل پوشش اختیاری با دو پرونده قضایی مواجه شده است، در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران تفهیم اتهام شد.

کاوه راد، وکیل این بازیگر سینما و تلویزیون روز شنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت که جلسه تفهیم اتهام با حضور او و موکلش در «شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه» برگزار شد.

به گفته او، پرونده دیگر این بازیگر سینما و تلویزیون در «شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری ارشاد» تشکیل شده است.

حدود یک هفته پیش تصویری از شقایق دهقان بدون پوشش اجباری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در مراسم رونمایی از یک کتاب در کافه کتاب نشر ققنوس گرفته شده بود.

با گسترش روز افزون سر باز زدن زنان در ایران از حجاب اجباری، برخی زنان بازیگر مانند کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمدآریا و افسانه بایگان نیز در اماکن عمومی با پوشش اختیاری حاضر شده‌اند که برای آنان نیز پرونده‌های قضایی تشکیل شده است.

آقای راد تصریح کرده که عنوان اتهامی شقایق دهقان «جریحه‌دار کردن عفت عمومی از طریق انتشار تصویر حضور بدون حجاب، در جلسه رونمایی از یک کتاب است».

این وکیل دادگستری با اشاره به انجام بخش دفاعیات و گفتگو با بازپرس پرونده عنوان کرده که برای خانم دهقان فعلا قرار کفالت صادر شده است.

او در پایان نوشته که بخش دوم دفاعیات را در «قالب لایحه کتبی» در روزهای آینده به دادسرای رسانه ارائه خواهد کرد.

۱۵:۲۸ ۲۴.۲.۱۴۰۲

هرانا: شش زندانی در زندان کرمان اعدام شدند

وبسایت هرانا گزارش داد که حکم اعدام شش زندانی مرتبط با جرایم مواد مخدر روز شنبه ۲۳ اردیبهشت در زندان کرمان اجرا شد.

این وبسایت که اخبار حقوق بشری را پوشش می‌دهد، هویت دو تن از این زندانیان را «کامبیز داورپناه» و «امرالله (شمل) آدیش» اعلام کرده و نوشته است که هر دو اهل دهدشت بودند.

هرانا به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «پیکر آقای داورپناه که حدود پنج سال پیش بازداشت و توسط مرجع قضایی به اعدام محکوم شده بود، پس از اجرای حکم اعدام تاکنون به خانواده وی تحویل داده نشده است.»

هنوز رسانه‌ها یا قوه قضاییه ایران درباره این اعدام‌ها اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

این اعدام‌ها در شرایطی صورت گرفته که موج اجرای حکم اعدام در هفته‌های اخیر از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی شدت یافته است.

جمهوری اسلامی درباره بسیاری از اعدام‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌کند.

۱۵:۰۵ ۲۴.۲.۱۴۰۲

دستگیری هشت نفر در ارتباط با اعتصابات کارگران منطقه پارس جنوبی

معاون سیاسی و امنیتی استاندار بوشهر از دستگیری هشت نفر در ارتباط با اعتصابات کارگران منطقه پارس جنوبی خبر داد.

اکبر پورات روز یکشنبه مدعی شد که این افراد «هدایت‌کننده» اعتصاب‌ها در منطقه پارس جنوبی بودند و «از طریق فضای مجازی و حقیقی برای تداوم اعتصاب کارگری» تلاش می‌کردند.

او همچنین بدون ارائه مدرکی این ادعا را مطرح کرد که «اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی سازمان‌یافته با حمایت شبکه‌های خارج از کشور بود».

در حالی که اعتراضات کارگری در ایران همچنان ادامه دارد، این مقام امنیتی استان بوشهر مدعی شد «اکنون اعتصاب کارگری در منطقه پارس جنوبی شکسته شده» و «کارگران و کارکنان شرکت‌های مختلف در پارس جنوبی به محل کار خود بازگشته‌اند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ده روز پیش، رسانه‌های ایران از بازداشت تعدادی از پیمانکاران در منطقه اقتصادی پارس جنوبی به دلیل همراهی با اعتصاب‌های کارگران خبر دادند.

فشار بر اعتصاب‌کنندگان در منطقه پارس جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، کارگرانی را که در بخش‌های مختلف این منطقه دست به اعتصاب زده‌اند، تهدید کرده بود.

او گفت که این کارگران با دست‌کم «چهار هزار کارگر جدید جایگزین می‌شوند» و این جایگزینی از روز پنج‌شنبه هفته گذشته آغاز شده است.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکار در صنایع مختلف در هفته‌های اخیر در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و به ویژه افزایش کم حقوق‌هایشان در سال جدید دست به اعتصاب زده‌اند.

جمهوری اسلامی هرگز اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در بخش‌های مختلف کشور را به رسمیت نشناخته و همواره این اعتراض‌ها را به «دشمنان» خود مربوط دانسته است.

۱۲:۵۴ ۲۴.۲.۱۴۰۲

رهبر جمهوری اسلامی از آنچه غلبه داستان‌های خارجی نامید، انتقاد کرد

رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه در جریان بازدید از نمایشگاه کتاب تهران نسبت به آنچه «غلبه داستان‌های خارجی» مربوط به کودک خواند انتقاد کرد و آن را «عیب بزرگی» دانست.

علی خامنه‌ای توضیح بیشتری درباره منظورش از غلبه داستان‌های خارجی نداد اما به نظر می‌رسد اشاره او به وجود کتاب‌های ترجمه داستان‌های غیر ایرانی در نمایشگاه کتاب باشد. علی خامنه‌ای در سال‌های اخیر بارها خواستار کاهش حضور علوم انسانی غربی در نظام آموزشی ایران شده است.

۱۱:۳۵ ۲۴.۲.۱۴۰۲

۲۳:۰۲ ۲۳.۲.۱۴۰۲

«تشکیل پرونده» برای سه ناشر به دلیل سر باز زدن از پوشش اجباری در نمایشگاه کتاب تهران

سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران روز شنبه ۲۳ اردیبهشت خبر داد که تا کنون سه ناشر حاضر در سی‌وچهارمین دورۀ این نمایشگاه به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری، توبیخ و بازخواست شده‌اند.

به نوشتۀ رسانه‌های ایران، علی رمضانی در سومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست با خبرنگاران گفت که یکی از ناشران به دلیل «عدم رعایت پوشش اسلامی»، مطابق آیین‌نامه «تذکر» دریافت کرد.

او به نام این ناشر اشاره نکرد و بدون اشاره به جزئیات از «تشکیل پرونده» برای ناشر مورد نظر خبر داد.

این سخنگو هم‌چنین گفت که هیئت رسیدگی به «تخلفات» ناشران برای دو ناشر دیگر به دلیل عدم رعایت پوشش اجباری، «حکم» صادر کرده و این احکام در پروندۀ آن‌ها درج شده است. رمضانی دربارۀ این دو مورد هم جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

۲۲:۳۰ ۲۳.۲.۱۴۰۲

شعاردهی اعتراضی دانشجویان در اصفهان

۲۲:۲۹ ۲۳.۲.۱۴۰۲

گروهی از ایرانیان مقیم دی‌سی هم تجمع اعتراضی برگزار کردند

۲۲:۲۷ ۲۳.۲.۱۴۰۲

شهبانو فرح پهلوی مدال افتخار دریافت کرد

۲۱:۳۴ ۲۳.۲.۱۴۰۲

معاون حقوقی ابراهیم رئیسی حجاب را «نماد جمهوری اسلامی» ایران دانست و هشدار داد که نباید در این موضوع «مسامحه» کرد.

محمد دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، تأکید کرد که اگر در ایران حجاب اجباری نباشد، لفظ جمهوری اسلامی هم «خیلی معنا پیدا نمی‌کند».

در ویدئوی این نشست که روز شنبه ۲۳ اردیبهشت منتشر شد، معاون رئیسی همچون دیگر مقام‌های حکومت، مخالفان حجاب اجباری را «مزدور» و «متصل به خارج» خواند و گفت که «باید با آن‌ها برخورد شود».

مقام‌های جمهوری اسلامی در ۴۴ سال گذشته همواره مخالفان حکومت را به همکاری و «جاسوسی» برای دولت‌های غربی متهم کرده‌اند و از اعتراض‌های مسالمت‌آمیز و مطالبات مدنی مردم به عنوان «اغتشاش» نام می‌برند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG