لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۲:۴۸ ۲۵.۲.۱۴۰۲

به گزارش ایلنا، دولت در پی کاهش بودجه سازمان تأمین اجتماعی است

خبرگزاری ایلنا با اشاره به اظهار نظرها دربارهٔ اصلاح قانون بودجه، از نگرانی شدید کارگران و فعالان صنفی دربارهٔ احتمال حذف مبلغ در نظر گرفته شده برای سازمان تأمین اجتماعی خبر داد.

با وجود بدهی هنگفت دولت به سازمان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه ۱۴۰۲ تصویب شد که این سازمان می‌تواند از راه فروش نفت به مبلغ ۷۰ هزار میلیارد تومان، بخشی از بدهی‌اش را دریافت کند.

اما به نوشته ایلنا، با مطرح شدن ضرورت اصلاح قانون بودجه، گزارش‌ها حاکی از تلاش برای حذف یا کاهش شدید این مبلغ است.

دو هفته پیش رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد ابراهیم رئیسی در جلسه مشترک دولت و مجلس گفته است اصلاحات گسترده قانون بودجه را به زودی به مجلس خواهد فرستاد.

۱۲:۳۴ ۲۵.۲.۱۴۰۲

اعدام دو زندانی مرتبط با جرایم مواد مخدر در زندان خرم‌آباد

به گزارش سایت حقوق بشری هه‌نگاو حکم اعدام دو زندانی به نام‌های محمد پایدار و پیمان اکبری بیرگانی هر دو اهل شوشتر بامداد دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در زندان مرکزی خرم‌آباد اجرا شده است.

بر اساس این گزارش همزمان حکم اعدام فیروز یاری‌نژاد گراوند، اهل کوهدشت لرستان تا مدت نامعلومی به حالت تعلیق درآمده است.

اتهام این سه زندانی مرتبط با مواد مخدر اعلام شده است.

جمهوری اسلامی ایران از معدود حکومت‌هایی است که هم‌چنان به اجرای حکم اعدام ادامه می‌دهد و در سال‌های گذشته بسیاری از نهادهای حقوق بشری درباره آمار بالا و فزاینده این حکم در ایران هشدار داده‌اند.

رافائل شنویل هازان، مدیر سازمان غیردولتی فرانسوی «با هم علیه مجازات اعدام» (ECPM) اواخر فروردین امسال درباره افزایش نگران‌کننده اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر در ایران هشدار داده و تأکید کرده بود که لغو مجازات اعدام برای این جرایم «باید پیش‌شرط همه همکاری‌های آتی بین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و ایران در مبارزه با قاچاق مواد مخدر باشد.»

۱۰:۰۷ ۲۵.۲.۱۴۰۲

یک‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، «گروه هنری نیکا» در آنتورپ بلژیک، به یاد توماج صالحی، تجمعی نمادین برپا کردند.

توماج صالحی که در سال‌های اخیر با ترانه‌های اعتراضی دربارۀ مسائل اجتماعی به شهرت رسید، در جریان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» بازداشت شد. این خواننده ۳۳ ساله با اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» روبرو است که بر اساس قوانین کیفری جمهوری اسلامی می‌تواند حکم اعدام برای او به‌‌دنبال داشته باشد.

۱۰:۰۶ ۲۵.۲.۱۴۰۲

پیام شاهزاده رضا پهلوی در مورد نگرانی از اعدام در اصفهان

با گسترش نگرانی‌ها از احتمال اعدام قریب‌الوقوع سه معترض در اصفهان، شاهزاده رضا پهلوی با هشدار «خطر فوری» از مردم خواست در مقابل زندان دستگرد در کنار خانواده‌های مجید کاظمی، صالح میرهاشمی، و سعید یعقوبی حضور یابند.

این فعال سیاسی تأکید کرد: «اجازه ندهیم که ضحاک جوان‌کش و عواملش جان‌های بی‌گناه دیگری را بگیرند و مادران دیگری را سوگوار کنند.»

عفو بین‌الملل و چندین نهاد حقوق بشری در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که این سه معترض در خطر اعدام قریب‌الوقوع هستند.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی این سه نفر را به دست داشتن در قتل سه مأمور حکومتی متهم کرده اما بنابر گزارش‌های متعدد، و همچنین پیام صوتی یکی از این سه زندانی، مستنداتی برای این اتهام ارائه نشده و متهمان، حتی زیر شکنجه این اتهام را نپذیرفته‌اند.

۰۹:۵۸ ۲۵.۲.۱۴۰۲

تجمع اعتراض به حکم اعدام در اصفهان به خشونت کشیده شد

با افزایش نگرانی‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی، سه معترض بازداشت شده در پرونده «خانه اصفهان»، اعضای خانواده همراه با جمعی از مردم اصفهان شامگاه یک‌شنبه در مقابل زندان این شهر تجمع کردند.

در جریان این تجمع شماری از مردم معترض با شعار «این آخرین پیامه، اعدام کنی قیامه» به مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد پیامد اعدام احتمالی سه معترض در پرونده محله «خانه اصفهان» هشدار دادند. در مقابل نیروهای امنیتی با پرتاب گاز اشک‌آور تلاش کردند تا مردم را متفرق کنند.

همچنین خانواده‌های دادخواه شماری از کشته‌شدگان اعتراضات در ایران و رضا پهلوی با انتشار متن‌های جداگانه، خواهان توقف این اعدام شده و از مردم خواستند تا «اجازه ندهند داغ دیگری بر تن ایران» بگذارند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی این سه تن را به قتل دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد کریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ در محله خانه اصفهان متهم کرده، اتهامی که هر سه نفر آن را رد می‌کنند.

۲۲:۴۳ ۲۴.۲.۱۴۰۲

نگرانی‌ها از احتمال اجرای حکم اعدام متهمان پرونده «خانه اصفهان» در بامداد دوشنبه

محمد هاشمی، پسرخاله مجید کاظمی از متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان»، اعلام کرد بر اساس «اطلاعاتی که به دست» او رسیده است، احتمال اعدام متهمان این پرونده بالاست.

آقای هاشمی روز یک‌شنبه در حساب توئیتری خود نوشت که قرار است بامداد فردا «با اذان صبح»، مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را اعدام کنند.

او افزوده است: «خانواده‌های بچه‌ها به سمت زندان دستگرد (مرکزی) رفته‌اند».

شامگاه ۲۱ اردیبهشت، سه روز پس از انتشار گزارش‌هایی از رد فرجام‌خواهی متهمان پرونده خانه أصفهان در دیوان عالی کشور و «تایید حکم اعدام» آن‌ها، سازمان اطلاعات سپاه اقدام به پخش صحنه‌هایی از «اعترافات اجباری» این سه معترض کرد.

سازمان عفو بین‌الملل یک روز پس از آن در بیانیه‌ای از وضعیت این سه معترض محبوس در زندان دستجرد اصفهان به «شدت ابراز نگرانی» کرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرده که بازداشت و صدور حکم اعدام برای مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در ارتباط با «دست داشتن» آن‌ها در ماجرای کشته شدن دو بسیجی به نام‌های محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات ۲۵ آبان ۱۴۰۱ محله خانه اصفهان انجام شده است.

بررسی‌های رادیو فردا نشان می‌دهد که تنها در سه ماه گذشته، بیش از ۱۸ پرونده محاربه و فساد فی‌الارض علیه معترضان تشکیل شده که در این پرونده‌ها بیش از ۴۴ معترض به محاربه، فساد فی‌الارض و مقابله با حکومت متهم یا به اعدام محکوم شده‌اند.

۲۲:۰۱ ۲۴.۲.۱۴۰۲

محکومیت سه شهروند در قم به بیش از ۹ ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق در ارتباط با حجاب اجباری

سه شهروند ساکن قم به‌دلیل عدم رعایت «حجاب اجباری» و «ممانعت از اجرای امر به معروف و نهی از منکر» مجموعا به بیش از ۹ ماه حبس، ۱۴۸ ضربه شلاق و سایر مجازات‌‌های تکمیلی محکوم شدند.

خبرگزاری هرانا روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت گزارش داد که عبدالباقر امانی، رضا رشیدی و محمدرضا رستمی توسط شعبه ۱۱۶ دادگاه کیفری دو قم به ریاست حسین سلطانی به اتهام «ممانعت از اجرای امر به معروف و نهی از منکر» به ۹۱ روز حبس تعزیری و دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شده‌اند.

مریم بنی‌رضی مطلق، یکی دیگر از متهمان این پرونده، روز ۱۱ فروردین به اتهام «کشف حجاب»، «جریحه‌دار نمودن عفت‌ عمومی» و «اختلال در نظم عمومی» به هشت ماه حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده بود.

۲۲:۰۰ ۲۴.۲.۱۴۰۲

۱۹:۲۶ ۲۴.۲.۱۴۰۲

عاتکه رجبی، معلم زندانی، به قید وثیقه آزاد شد

عاتکه رجبی، معلم زندانی، پس از پنج روز اعتصاب غذای خشک به‌طور موقت از زندان مشهد آزاد شد.

کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» ضمن اعلام این خبر نوشت که این معلم زندانی با وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومانی از زندان آزاد شد.

عاتکه رجبی که از فعالان صنفی فرهنگیان در مشهد است، مهرماه پارسال به‌دلیل انتشار پیام‌های ویدئویی در حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از محل کار خود اخراج شد.

این معلم معترض ۱۹ اردیبهشت امسال به دنبال فراخوان اعتراضات سراسری معلمان و برای شرکت در تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از خانه خارج شد و مقابل این اداره به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود.

نیروهای امنیتی همچنین ساعتی پس از بازداشت خانم رجبی، با یورش به منزل او، اقدام به تفتیش خانه و بازداشت چند ساعته آرزو رجبی، خواهر او، نیز کرده بودند.

۱۸:۴۸ ۲۴.۲.۱۴۰۲

عرشیا تکدستان، از بازداشتی‌های محکوم به اعدام، آزاد شد

عرشیا تکدستان، معترض بازداشت‌شده در اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب مازندران به جرم «محاربه و افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده بود، شامگاه ۲۳ اردیبهشت آزاد شد.

محمدحسین آقاسی، وکیل آقای تکدستان، در توئیتی از قبول اعتراضش در دیوان عالی کشور به حکم اعدام موکلش خبر داد.

او روز یکشنبه نوشت که «پس از ورود به پرونده در مرحله فرجام خواهی» و پذیرش «اعاده دادرسی توسط دیوان کشور»، عرشیا تکدستان «دیشب به خانواده‌اش بازگشت».

عرشیا تک‌دستان ۱۸ ساله دی‌ماه پارسال به‌اتهام‌های انتسابی چون «محاربه» و «فساد فی‌ الارض»، در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده‌ بود.

نهادهای حقوق بشری، از جمله عفو بین‌الملل، پیشتر در رابطه با شکنجه‌های شدیدی چون «شوک الکتریکی و شلاق» در دوران بازداشت عرشیا تکدستان گزارش‌هایی منتشر کرده و خواستار لغو حکم اعدام او شده بودند.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به خانواده تکدستان نوشته بود: «تمامی اعترافاتی که در دوران بازجویی از عرشیا اخذ شده، تحت آزار و اذیت و فشار اعمال شده بر وی بود».

جمهوری اسلامی تاکنون چهار تن از معترضان، محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمد حسینی و محمدمهدی کرمی، را در ارتباط با اعتراضات سراسری در ایران اعدام کرده است. این چهار نفر در جریان صدور حکم از دسترسی به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه محروم بودند.

همچنان ده‌ها معترض بازداشت‌شده در معرض خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG