لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۵
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۸:۴۶ ۲۶.۲.۱۴۰۲

حامد اسماعیلیون برای تظاهرات خیابانی ۲۰ مه فراخوان داد

حامد اسماعیلیون، از چهره‌های مخالف حکومت ایران، که پیشتر گفته بود در اعتراض به افزایش اعدام‌ها به خیابان‌های جهان بازخواهیم گشت، بر روی صفحه‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی، از ایرانیان سراسر جهان خواست روز شنبه، ۲۰ مه، دست به اعتراضات خیابانی بزنند.

۰۸:۴۰ ۲۶.۲.۱۴۰۲

پلمب کتابفروشی سروش صحت در رشت

گزارش‌ها از ایران حاکی از پلمب کتابفروشی «اردیبهشت» متعلق به سروش صحت، بازیگر و کارگردان در رشت است.

آن‌طور که خبرگزاری هرانا گزارش کرده، به دلیل آنچه «عدم رعایت حجاب» عنوان شده، توسط پلیس اماکن این شهر پلمب شده است.


۰۲:۴۸ ۲۶.۲.۱۴۰۲

تجمع مقابل خانه موسیقی در حمایت از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا

جمعی از اهالی موسیقی روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت در حمایت از دانشجویان دانشکده هنرهای زیبا مقابل خانه موسیقی تجمع کردند.

شرکت کنندگان در این تجمع ضمن محکوم کردن تعرض و ضرب و شتم دانشجویان و اساتید نسبت به شکستن ساز دانشجویان توسط حراست دانشگاه اعتراض کردند.

روز گذشته نیز اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی ایران برخورد خشونت‌طلبانه حراست دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران را محکوم کرده بودند.

ماموران حراست دانشگاه تهران روز شنبه ۲۳ اردیبهشت به دپارتمان نمایش و موسیقی پردیس هنرهای زیبا یورش بردند و دانشجویان این دانشکده را به بهانۀ عدم رعایت «حجاب اجباری» هدف ضرب و شتم قرار داده و ساز دانشجویان را شکستند.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان گزارش داده بود پس از آن‌که ماموران حراست دانشگاه تهران با عده‌ای از زنان دانشجو درگیر شدند، سایر دانشجویان در اعتراض به این اقدام شعارهایی چون «زن، زندگی، آزادی»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و شعارهایی هم علیه حراست این دانشگاه سر دادند.

پس از آغاز اعتراضات سراسری و جنبش «زن، زندگی، آزادی»، دانشجویان در بیش از ۱۴۴ دانشگاه کشور دست به اعتراضات گسترده‌ای زدند و با مردم معترض همراهی کردند. شیوۀ سرکوب و برخورد شدید با دانشجویان معترض در ماه‌های اخیر انتقادات گسترده‌ای را برانگیخته است.

۲۰:۲۴ ۲۵.۲.۱۴۰۲

پلمب مجتمع تجاری «نگین» در شیراز

در ادامه برخورد گسترده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با رستوران‌ها و دیگر اماکن تجاری بر سر حجاب اجباری، روز دوشنبه مجموعه تجاری «نگین» در شهر شیراز پلمب شد.

برخی از واحدهای صنفی این مجتمع تجاری از صبح امروز خبر دریافت پیامک پلمب را در شبکه‌های اجتماعی‌شان منتشر کردند.

بر اساس پیامک‌های ارسال شده، دستور پلمب این مجتمع تجاری به دستور دادستانی صادر شده است.

خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، نیز در این زمینه نوشت که این مجتمع تجاری نگین به‌دنبال اجرای «طرح برخورد با هنجارشکنی« و همچنین «مقابله با بی‌حجابی و بدحجابی»، پلمب شد تا «درس عبرتی برای دیگر متخلفین» باشد.

مجتمع تجاری نگین در شیراز ۲۴۳ واحد تجاری، شهربازی، رستوران، هایپرمارکت و فست‌فود دارد.

طرح تازۀ حکومت جمهوری اسلامی برای برخورد با زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند از روز ۲۶ فروردین با وجود انتقاد وکلا و حقوقدانان در این زمینه آغاز شده است و رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران به شکل گسترده اخبار مربوط به این طرح را پوشش می‌دهند.

این برخوردها در حالی است که گروهی از حقوقدانان و وکلا، اقدامات یاد شده را «غیرقانونی» می‌دانند.

۲۰:۱۰ ۲۵.۲.۱۴۰۲

دو وکیل مدافع حقوق بشر به یک سال حبس تعزیری محکوم شدند

در ادامه فشار بر وکلای دادگستری، محمد سیف‌زاده و مرضیه نیک‌آرا، دو وکیل مدافع حقوق بشر، به حبس تعزیری محکوم شدند.

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی تهران هر یک از این دو وکیل دادگستری را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

به گزارش صدای آمریکا ،محمد سیف‌زاده در یک فایل صوتی می‌گوید: در جلسه دادگاه حاضر نشد، زیرا دادگاه‌های انقلاب را غیرقانونی می‌داند.

این حقوقدان ۷۵ ساله با رد اتهام‌هایش می‌گوید این پرونده در واقع به‌دلیل نوشتن نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد تشکیل شده است.

چندی پیش در نامه‌ای با امضای ۴۵ تن از وکلا و فعالان حقوق بشر به آنتونیو گوترش تأکید شده بود که دادخواهی حق همه مردم ایران است.

۱۷:۱۲ ۲۵.۲.۱۴۰۲

احضار نماینده سابق مجلس به دادسرای امنیت

محمود صادقی، نماینده مجلس دهم، به دادسرای امنیت احضار شد.

این نماینده سابق ضمن انتشار تصویر احضاریه‌اش در توئیتر نوشته است که باید روز دوم خرداد به شعبه هفت دادسرای امنیت (اوین) مراجعه کند.

در احضاریه آقای صادقی «اتهام» انتسابی قید نشده، اما آمده که «نتیجه عدم حضور، جلب است».

محمود صادقی دانش‌آموخته حقوق از دانشگاه تهران و عضو کانون وکلای دادگستری است.

طی روزهای گذشته گروهی از وکلای حقوق بشری نیز «بدون ذکر اتهام» به همین شعبه از دادسرای امنیت احضار شده‌ بودند.

محمود صادقی در دوران نمایندگی مجلس نیز به‌دلیل پیگیری موضوع واریز درآمدهای قوه قضاییه به «حساب‌های شخصی» رئیس وقت این قوه، اعتراض به بازداشت یاشار سلطانی و نطقی در رابطه با «بورسیه‌های غیر قانونی» در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به زندان و جزای نقدی محکوم شده بود.

۱۵:۲۰ ۲۵.۲.۱۴۰۲

۱۵:۱۹ ۲۵.۲.۱۴۰۲

۱۴:۰۹ ۲۵.۲.۱۴۰۲

هشدار پلیس فتا به فعالان حوزه مد و زیبایی در فضای مجازی

معاون پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران (فتا) به مزون‌ها، مدلینگ‌ها، سالن‌های زیبایی، پیکرتراشی و باشگاه‌های ورزشی درباره انتشار محتوا در فضای مجازی هشدار داد.

رامین پاشایی «اخطار» داد که در صورت مشاهده آن چه او «محتوای نامتعارف و مغایر با شئونات اخلاقی» خواند، با «مرتکبان» برخورد خواهد شد.

آقای پاشایی هدف از این اقدام را «پاک‌سازی فضای مجازی از محتواهای غیر اخلاقی» عنوان کرد.

پلیس جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته به‌ویژه در ماه‌های اخیر و پس از آغاز اعتراضات «زن زندگی آزادی» فشارهای زیادی را بر فعالان شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کسانی که بدون حجاب اجباری در این فضا فعالیت می‌کنند وارد کرده است.

در همین رابطه گهگاه اخباری درباره بازداشت فعالان صنفی به‌ویژه در حوزه مد منتشر می‌شود.

در یکی از آخرین اقدامات رئیس پلیس فتا مازندران هشتم اردیبهشت از اجرای «طرح برخورد با رفتارهای هنجارشکنانه در فضای مجازی» و شناسایی ۵۴۱ مورد از مصادیق آن خبر داد.

سامع خورشاد نمونه «مصادیق اشاعه و ترویج فحشا» را که در این طرح «شناسایی» شده بودند «ترغیب به بی‌حجابی، تن‌نمایی، مدلینگ مبتذل، لایوهای مستهجن غیراخلاقی و پیکرتراشی» عنوان کرده بود.

۱۳:۵۵ ۲۵.۲.۱۴۰۲

ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر کیان پیرفلک در یک استوری که در حساب کاربری خود در اینستاگرام منتشر کرد به حکم اعدام سعید یعقوبی، مجید کاظمی و صالح میرهاشمی متهمان پرونده موسوم به «خانه اصفهان» واکنش نشان داد.

خانم مولایی‌راد در این استوری از صدور حکم اعدام برای این سه نفر با وجود نبود «مدرک و مستند» اعتراض کرده و گفته است: «ماشین ما توسط مأمورا به رگبار بسته شد؛ با کلی سند و مدرک، پسرم رو به قتل رسوندن؛ همسرم رو معلول کردن و پسر کوچیکم در شوک حادثه، روز‌ها رو به سختی می‌گذرونه. سئوال اینجاست که چرا مأمورا حکم اعدامشون نیومده؟ اصلا چرا دستگیر نشدن؟ الان کجان؟ دارن برای قتل چه بی‌گناهی آماده می‌شن؟!»

کیان پیرفلک، کودکان نه ساله ایذه‌ای، ۲۵ آبان ۱۴۰۱ و در جریان اعتراضات ایذه پس از آن که خودروی حامل او و خانواده‌اش توسط نیروهای حکومتی به رگبار بسته شد، کشته شد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG