لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۱:۲۵ ۴.۳.۱۴۰۲

مرکز اسلامی لندن وابسته به دفتر خامنه‌ای «تا اطلاع بعدی» تعطیل شد

مرکز اسلامی انگلیس در لندن که وابسته به دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی است، از تعطیلی فعالیت‌های خود «تا اطلاع بعدی» خبر داد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مسئولان مرکز اسلامی انگلیس روز چهارشنبه با نصب نوشته‌ای بر در ورودی این مرکز، دلیل این تعطیلی را «شرایط خاص» اعلام کرده‌اند.

۱۱:۲۳ ۴.۳.۱۴۰۲

پوشش اختیاری در مرکز خرید

۱۱:۲۲ ۴.۳.۱۴۰۲

متن لایحه «عفاف و حجاب» منتشر شد؛ زنان بدون حجاب اجباری «برهنه» خوانده شدند

رسانه‌ها در ایران روز چهارشنبه، سوم خرداد، متن کامل لایحه «عفاف و حجاب» را که دولت ابراهیم رئیسی روز ۳۱ اردیبهشت به مجلس شورای اسلامی فرستاده بود منتشر کردند. در این متن از عدم رعایت حجاب اجباری با عنوان «برهنگی» نام برده شده است.

در این لایحه آمده است که «برهنگی بخشی از بدن» مشمول حداکثر جزای نقدی درجه هفت و «برهنگی کامل» مشمول حداکثر جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش خواهد بود.

بر اساس قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲، حداکثر جزای نقدی درجه هفت، دو میلیون تومان و حداکثر جزای نقدی درجه شش، ۲۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

۰۸:۵۵ ۴.۳.۱۴۰۲

سیامک نمازی از ستاره بسکتبال زنان آمریکا برای حمایت از زندانیان آمریکایی در سایر کشورها سپاسگزاری کرد


سیامک نمازی، زندانی دوتابعیتی در ایران، در واکنش به اقدام بریتنی گراینر، ستاره بسکتبال زنان آمریکا، در حمایت از زندانیان آمریکایی در سایر کشورها تشکر کرد.

پیام آقای نمازی در حساب کاربری او در توئیتر که در حال حاضر توسط خانواده‌اش مدیریت می‌شود، منتشر شده است.


خانم گراینر که در روسیه به ۹ سال زندان محکوم شده بود و ماه آذر پارسال با یک دلال روسی اسلحه که در آمریکا زندانی بود، مبادله شد، بلافاصله پس از آزادی و بازگشت به آمریکا به کارزار «بازگرداندن زندانیان آمریکایی» پیوست.


سیامک نمازی، زندانی ایرانی_آمریکایی در واکنش این اقدام ستاره بسکتبال آمریکا را دلگرم‌کننده خواند.

سیامک نمازی بیش از هفت سال است که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد.

همسر عماد شرقی، دیگر زندانی دوتابعیتی در ایران، نیز از راه‌اندازی «بازگرداندن زندانیان آمریکایی» حمایت کرد.

۰۸:۲۳ ۴.۳.۱۴۰۲

تهدید معاون رئیسی علیه هنرمندانی که حجاب اجباری را رعایت نکنند؛ برخورد دیگری می‌کنیم

معاون حقوقی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه سوم خرداد تهدید کرد با افرادی که به گفته او «مروج بی‌حجابی» هستند و با «امکانات نظام» به «مرتبه‌ای» رسیده‌اند، بر اساس لایحه قوه قضاییه به ‌«گونه‌ای دیگر» برخورد خواهد شد.

اشاره معاون ابراهیم رئیسی به لایحه « عفاف و حجاب» است که قوه قضاییه به تازگی آن را به دولت و دولت نیز ضمن موافقت آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

در این لایجه مجازات برای سلبریتی‌ها و افراد مشهور به‌صورت شدیدتری در نظر گرفته شده است. این افراد در صورت نادیده‌گرفتن تذکرات از سه ماه تا یک سال از فعالیت حرفه‌ای خود محروم می‌شوند. تبلیغ در فضای مجازی برای بی‌حجابی نیز جرم تلقی شده است به‌گونه‌ای که بار اول به آن‌ها توسط پلیس تذکر داده می‌شود و اگر به فعالیت‌شان ادامه دهند، بار دوم صفحه‌شان حذف می‌شود و سه تا شش ماه از دریافت خدمات اینترنتی محروم و جریمه نقدی می‌شوند و بار سوم به دادگاه معرفی می‌شوند.

۲۲:۳۱ ۳.۳.۱۴۰۲

جواد لعل محمدی، زندانی سیاسی، از تماس تلفنی و ملاقات محروم شد

سایت حقوق بشری «هرانا» خبر داد که جواد لعل محمدی، از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای خامنه‌ای که در زندان وکیل آباد مشهد محبوس است، از روز اول خرداد از برقراری تماس تلفنی و ملاقات با خانواده محروم شده است.

این وبسایت روز چهارشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی نوشت که او به مدت دو هفته از تماس تلفنی و به مدت ۸۵ روز از ملاقات محروم شده است.

بر اساس این گزارش، این محرومیت پس از انتشار فایل صوتی آقای لعل محمدی در خارج از زندان صورت گرفته است.

این برای سومین بار است که این زندانی سیاسی از ملاقات و تماس تلفنی محروم می‌شود.

آقای لعل‌ محمدی به دلیل امضای یک نامه گروهی حاوی درخواست استعفای خامنه‌ای از مقام رهبری جمهوری اسلامی، به تحمل ۹ سال حبس محکوم شد.

این نامه در خرداد ۱۳۹۸ منتشر شد و اغلب امضاکنندگان آن زندانی شدند.

امضاکنندگان این نامه گفته بودند در شرایطی که «نه از جمهوریت خبری هست و نه از آزادی»، چانه‌زنی فعالان مدنی «بدون استعفای سیدعلی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی» راه به جایی نخواهد برد.

پس از انتشار این نامه ۱۴ کنشگر زن در ایران نیز بیانیه‌ای منتشر کردند و خواستار «استعفای علی خامنه‌ای» و «گذار از جمهوری اسلامی» شدند که اغلب این زنان نیز به‌مرور بازداشت و محاکمه شدند.

۱۹:۱۸ ۳.۳.۱۴۰۲

یک حزب اصلاح‌طلب خواستار لغو اجبار برای پوشش زنان شد

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، از تشکل‌های اصلاح‌طلب در ایران، روز چهارشنبه از لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» انتقاد کرد و خواستار لغو هرگونه اجبار برای پوشش زنان در کشور شد.

بر اساس گزارش پایگاه خبری امتداد، در این جلسه، پس از ارائه گزارشی درباره لایحه دوت ابراهیم رئیسی برای «حجاب و عفاف»، اعضا شرکت‌کننده در جلسه «بر لغو هرگونه اجبار در موضوع حجاب تاکید کردند».

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه در بخش‌هایی از این لایحه ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان منوط به داشتن حجاب شده است، حزب یادشده اتخاذ چنین تصمیماتی را «در تناقض آشکار با حقوق اساسی شهروندان» دانسته و خواستار «کنار گذاشتن رویکردی‌هایی از این دست» شده است.

هفته گذشته، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت رئیسی، از ارسال لایحه «عفاف و حجاب» به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

ارسال این لایحه به مجلس در شرایطی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی به اقدامات خود علیه حق آزادی پوشش زنان شدت داده است.

با این حال، گزارش‌ها از شهرهای کوچک و بزرگ ایران حاکی از حضور پرتعداد زنان بدون حجاب اجباری در اماکن عمومی و مناطق پرتردد شهری است.

پیش از این، شماری از نمایندگان مجلس خواستار تهیه فوری این لایحه شده بودند.

۱۹:۰۱ ۳.۳.۱۴۰۲

دیوان عالی کشور: محمد قبادلو به قصاص محکوم شده است

دیوان عالی کشور رسما اعلام کرد که درخواست اعاده دادرسی درباره حکم «قصاص» صادرشده برای محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران، رد شده است.

امیر هاشمی، مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور، روز چهارشنبه در این زمینه گفت که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای محمد قبادلو دو پرونده گشوده که در یکی از آن‌ها او را به «قتل عمد» فرید کرم‌پور، عضو نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، متهم کرده و در دیگری، او به «محاربه» متهم شده است.

هاشمی گفت که محکومیت او در هر دو پرونده، اعدام است.

با این حال، بر اساس اعلام دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی نسبت به پرونده با اتهام «محاربه» همچنان مفتوح است ولی درخواست اعاده دادرسی این معترض در پرونده با اتهام «قتل عمد» رد شده است.

این در حالی است که امیر رئیسیان وکیل محمد قبادلو روز دوم خرداد به شبکه «شرق» گفت که دیوان عالی کشور ایراداتی را که او در پرونده مطرح کرده، از جمله «مباحث مربوط به پزشکی قانونی و سلامت روان و همین‌طور مباحث تحقیقاتی مانند تصاویر دوربین‌های مدار بسته» را نپذیرفته و به آن‌ها رسیدگی نکرده است.

محمد قبادلو متولد سال ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» است که با ادعای قتل یک مأمور پلیس از طریق زیرگرفتن با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

این ادعا در حالی است که جمهوری اسلامی به هیچ کدام از شکایات درباره قتل معترضان رسیدگی نکرده است.

در جریان اعتراضات سراسری ایران، به گفته سازمان‌های حقوق بشری، بیش از صدها معترض به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

تایید حکم اعدام تحت عنوان «قصاص» برای قبادلو در حالی است که به تازگی اعدام سه معترض بازداشت‌شده دیگر موجی از محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر روند اعدام‌ها در همه موارد را تشدید کرده است.

۱۴:۰۸ ۳.۳.۱۴۰۲

درخواست مادر محمد قبادلو از خانواده مأمور کشته‌شده یگان ویژه

معصومه احمدی، مادر محمد قبادلو، در یک پست اینستاگرامی از خانواده فرید کرم‌پور، مأمور کشته‌شده یگان ویژه، «تقاضای عفو و بخشش» کرد.

خانم احمدی در این پیام خطاب به خانواده کرم‌پور نوشته است: «امیدواریم به حرمت شهید جوانتان به جوانی فرزند مریضم رحم کرده و با نهایت رافت و گذشت بی‌کران خود، منتی بر سر خانواده و پدر ایثارگر و جانبازش گذاشته، عمری دوباره به فرزندم ببخشید.»

محمد قبادلو فرزند یکی از مجروحان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق است.

محمد قبادلو متولد سال ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» است که به‌اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» و با ادعای قتل یک مأمور پلیس از طریق زیرگرفتن با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

وکیل محمد قبادلو پیش از این اعلام کرده است که دیوان عالی کشور بدون توجه به ایراداتی که او مطرح کرده، حکم قصاص موکلش را تایید کرده است.

۱۲:۰۲ ۳.۳.۱۴۰۲

بازداشت گوینده رادیو «به دلیل فعالیت روزنامه‌نگاری» خواهرش در خارج از کشور

شیما شهرابی، روزنامه‌نگار و سردبیر بخش فارسی سایت ایران‌وایر، روز چهارشنبه، سوم خرداد، خبر داد که سجاد، برادرش، دوبلور و گوینده رادیو، به دلیل فعالیت‌ او در حوزه روزنامه‌نگاری و حقوق بشر در خارج از کشور بازداشت شده است.

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از بازداشت سجاد شهرابی، دوبلور و گوینده رادیو، در روز ۱۲ اردیبهشت خبر داده بودند، اما اتهام او نامعلوم بود.

بیشتر

XS
SM
MD
LG