لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۰:۰۳ ۹.۳.۱۴۰۲

رئیس سازمان سینمایی فیلمسازان معترض را به منع از کار تهدید کرد

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اظهاراتی سینماگران معترض و همچنین سینماگرانی را که بدون اخذ مجوز در جشنوار فیلم کن شرکت کرده بودند تهدید کرد که از فعالیت‌شان در ایران جلوگیری خواهد شد و گفت که آنها نمی‌توانند هم «کت اپوزیسیون بپوشند» و هم در سینمای ایران فعالیت کنند.

محمد خزاعی شامگاه هشتم خرداد ماه طی سخنانی در مراسم «تقدیر از سینماگران انقلاب و دفاع مقدس» درباره فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره کن گفت: «وظیفه ما صیانت از سینما و ایجاد امنیت شغلی است. ‌اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر انداخته است.»

۱۰:۰۲ ۹.۳.۱۴۰۲

خواستگاری در آرامگاه حافظ موجب بازداشت مدیر حافظیه و تعلیق یک مقام محلی شد

انتشار یک کلیپ خواستگاری در حافظیه شیراز موجب بازداشت مدیر این مجموعه و تعلیق مدیرکل میراث فرهنگی فارس شد.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردی در آرامگاه حافظ در حالی که زانو می‌زند از دختری بدون حجاب اجباری خواستگاری کرده و به او حلقه می‌دهد. دختر هم پیشنهاد خواستگار را پذیرفته و او را در آغوش می‌گیرد.

گزارش حساب‌های کاربری محلی شیراز در اینستاگرام حاکی است که به‌دنبال اقدام این زوج، مدیر مجموعه حافظیه بازداشت و از ورود مدیرکل میراث فرهنگی فارس به محل کار خود جلوگیری شده است.

۰۸:۳۹ ۹.۳.۱۴۰۲

«زندگی عادی» در تهران

یک کاربر در توییتر با انتشار عکس‌هایی از «زندگی عادی» در موزه هنرهای معاصر و در تهران نوشته است:

۲۲:۴۶ ۸.۳.۱۴۰۲

طرح اتهام‌های تازه علیه سه فعال کارگری زندانی

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای سه فعال کارگری زندانی، شامل رضا شهابی، حسن سعیدی و کیوان مهتدی، پرونده جدیدی تشکیل داده که موارد اتهامی جدید هنوز اعلام نشده است.

بر اساس این گزارش، این سه زندانی روز دوشنبه برای تفهیم اتهامات جدید به دادسرا احضار شده بودند اما آن‌ها به دلیل اجبار به پوشیدن لباس زندان و دستبند در زمان انتقال، از حضور در این جلسه امتناع کردند.

رضا شهابی و حسن سعیدی، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد، و کیوان مهتدی، نویسنده و فعال کارگری، اردیبهشت ۱۴۰۱ بازداشت شدند و هر یک از آن‌ها با اتهاماتی از قبیل « فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به شش سال زندان و سایر مجازات‌ها محکوم شده‌اند.

۲۲:۴۲ ۸.۳.۱۴۰۲

نخستین جلسۀ دادگاه الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» که هشت ماه پیش در پی انتشار گزارشی از خاک‌سپاری مهسا امینی بازداشت شده بود، روز دوشنبه هشتم خرداد به صورت غیرعلنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد.

شهاب میرلوحی، وکیل این روزنامه‌نگار، بدون اشاره به جزئیات، به خبرگزاری ایلنا گفت: «جلسۀ امروز، از جهت دفاعیات موکل، به شکل مثبتی پیش رفت.»

آقای میرلوحی در مورد تاریخ جلسۀ بعدی این دادگاه گفت که زمان آن «متعاقباً اعلام خواهد شد». جلسۀ روز دوشنبه به ریاست ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

۱۵:۰۷ ۸.۳.۱۴۰۲

امروز دوشنبه شماری از کارگران شرکت گندله‌سازی مادکوش بندرعباس برای سومین روز در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. این کارگران ششم خرداد نیز مقابل استانداری هرمزگان تجمع کرده بودند.

۱۴:۵۹ ۸.۳.۱۴۰۲

۱۴:۵۹ ۸.۳.۱۴۰۲

حسن شماعی‌‌زاده، خواننده و آهنگ‌ساز سرشناس ایرانی ساکن آمریکا، ویدئویی از خانه مصادره شده خود در تهران منتشر کرده است که به گفته او، همسرش «با ارث

پدری» خود، برای فرزندانش ساخته بود.

آقای شماعی‌زاده می‌گوید «ستاد اجرایی فرمان امام» این خانه را در پی حکم دادگاه انقلاب مصادر کرده و با هدف آپارتمان‌سازی مشغول تخریب آن است. او سال گذشته نیز در ویدئوی دیگری گفته بود دادگاه انقلاب به جرم آنچه «شغل کثیف خوانندگی» خوانده‌اند، خانه فرزندانش را غصب کرده است. این هنرمند پیشکسوت از همسایگانش درخواست کرده بود مانع از تخریب آن شوند.

۱۴:۴۷ ۸.۳.۱۴۰۲

مادر مریم آروین، وکیل جان‌باخته در جریان اعتراضات، علت مرگ او را «وصل سِرُم» در زندان اعلام کرد

مادر مریم آروین، وکیل جان‌باخته در جریان اعتراضات «زن زندگی آزادی»، پس از چند ماه سکوت، علت مرگ فرزندش را وقایع رخ‌داده برای او در جریان بازداشت اعلام کرد.

طیبه نظری مادر این وکیل جان‌باخته با انتشار یک پست در اینستاگرام گفته است که دخترش به دلیل دفاع از موکلش با ضرب و شتم بازداشت شده بود و در مدت سه هفته بازداشت در کنار زندانیان جرایم خشن به‌سر برده بود.

مادر خانم آروین در ادامه افزوده است که در زندان «به بهانه آرامبخش و مسکن و تقویتی» به دخترش «سرم وصل کرده‌ و نابودش» کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها خانم آروین که در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ دفاع از چند معترض زندانی در سیرجان را به‌صورت رایگان بر عهده گرفته بود، نهم آذر پارسال هنگامی که در حال دفاع از موکلان خود در دادگاه بود بازداشت و پس از سه هفته به قید کفالت آزاد شد.

کانون وکلای کرمان ۱۹ بهمن بدون اشاره به جزئیات از درگذشت مریم آروین خبر داد.

دادستان انقلاب سیرجان مدعی شد که خانم آروین به دلیل «مصرف دارو» فوت کرده است.

در ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی از مرگ «مشکوک» بازداشت‌شدگان اعتراضات پس از آزادی منتشر شده است. مقامات قوه قضاییه علت مرگ این افراد را مواردی چون «مصرف دارو، مواد مخدر و مشروبات الکلی»، «سقوط از ارتفاع»، «خودکشی» «گاز گرفتن توسط سگ»، «مسمومیت با کنسرو» و «گاز گرفتگی» عنوان کرده‌اند.

۱۲:۳۶ ۸.۳.۱۴۰۲

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: «کشف حجاب» در تهران پس از اعتراضات دو برابر شد

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌گوید که «کشف حجاب» در تهران پس از اعتراضات «زن زندگی آزادی» دو برابر شد اما در حال حاضر، پس از برخوردهای همه‌جانبه حکومتی، به گفته او روند نزولی داشته است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون ارائه توضیحی در مورد چگونگی دست‌یابی به آمار دقیق «کشف حجاب» گفت که «کشف حجاب» پس از اعتراضات «در تهران از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسید اما در شهرستان‌ها خیلی کمتر بود.»

او اضافه کرد که «در دانشگاه‌های شهرستان‌ها که تقریباً الان مکشفه (خانمی که کشف حجاب کند) نداریم اما در شهرهای بزرگ و تهران در دانشگاه‌ها به ۴–۳ درصد رسیده است.»

این سخنان آقای خسروپناه در حالی بیان‌شده که او روز چهارم خرداد در یک سخنرانی در حوزه علمیه قم گفته بود که جمعیت زنان بی‌حجاب به اندازه‌ای زیاد است که امکان بازداشت آنان وجود ندارد.

دبیر شورای انقلاب فرهنگی همچنین به گستردگی جمعیت زنانی که از رعایت حجاب اجباری سر باز می‌زنند اقرار کرده و گفته بود که جمهوری اسلامی در برخورد با آنها ناتوان است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG