لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۸
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۹:۰۱ ۱۲.۳.۱۴۰۲

یاد وحید افکاری در شبکه‌های اجتماعی با جمله «آینده از آن ترسوها نیست»

سعید افکاری، در هزارمین شب حبس برادرش وحید در انفرادی، ویدئویی از او منتشر کرد که در روز ملاقات، از پشت شیشه، کاغذی را نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده «آینده از آن ترسوها نیست».

این جمله بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شده است.

او با انتشار ویدئوهای دیگری از دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران و کشته‌شدگان، در توئیتی نوشته: «به قول برادرم وحید‌: ما به زودی جمهوری‌اسلامی را تمام می‌کنیم و من بر روی دستان مردم از انفرادی بیرون خواهم آمد.»

شمار دیگری از کاربران فضای مجازی از جمله خانواده‌های دادخواه نیز در هزارمین شب حبس وحید افکاری، مطالبی را در این زمینه در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر کرده‌اند.

پس از اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر جوان در شهریور ۱۳۹۹ به اتهام «قتل عمد» در جریان اعتراضات مرداد ۹۷، تقریبا همه اعضای خانواده وی مورد آزاد و اذیت و بازداشت قرار گرفته و تحت فشار قرار داشته‌اند.

۰۸:۱۸ ۱۲.۳.۱۴۰۲

عفو بین‌الملل: اعدام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران سه برابر شده است

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه ۱۲ خرداد اعلام کرد که شمار اعدام‌های مرتبط با جرایم مواد مخدر در ایران طی سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۲ سه برابر شده است و این آمار را «شرم‌آور» خواند.

جمهوری اسلامی تاکنون ۷ نفر را در ارتباط با اعتراضات اخیر در کشور که اواخر شهریور ماه به دنبال جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران آغاز شد، اعدام کرده است، اما فعالان حقوق بشر می‌گویند که موارد اعدام در این کشور به اتهامات مختلف و به‌ویژه در رابطه با جرایم مواد مخدر طی ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

۰۸:۱۸ ۱۲.۳.۱۴۰۲

افزایش خشونت علیه دانشجویان؛ ضرب و جرح یک دانشجوی دانشگاه چمران به دست نیروهای حراست

پس از «قمه‌کشی» و تهدید دانشجویان دانشگاه سوره و مجروح کردن یک دانشجوی دختر در محوطه دانشگاه کرمان با چهار ضربه چاقو، اعمال خشونت علیه دانشجویان در داخل دانشگاه‌ها و محوطه اطراف آن شدت گرفته است و در جدیدترین مورد ویدیوی منتشر شده از دانشگاه چمران اهواز نشان می‌دهد که چند نیروی حراست، یکی از دانشجویان را در محدوده خوابگاه دانشجویی محاصره کرده‌ و به شدت مورد ضرب و جرح قرار می‌دهند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز با انتشار این ویدیو از «حمله و ضرب و شتم یک دانشجوی دانشگاه چمران اهواز توسط حراست این دانشگاه» گزارش داد و افزود: «بنا بر گزارشات متعدد شامگاه دهم خرداد ماه، حراست دانشگاه چمران اهواز پس از بازی فوتبال به یکی از دانشجویان پسر حمله‌ور شد و او را مورد ضرب و شتم قرار داد و سپس این دانشجو را سوار ماشینی کرده و بردند.»

۰۵:۱۱ ۱۲.۳.۱۴۰۲

تظاهرات در آبدانان در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی است که شامگاه پنجشنبه ۱۱ خرداد شهروندان در آبدانان در استان ایلام در اعتراض به مرگ بامشاد سلیمان‌خانی دست به تجمع اعتراضی زدند.

گزارش‌ها حاکی است که بامشاد سلیمان‌خانی به دلیل مسمومیت در بیمارستان رازی ایلام جان خود را از دست داد.

تصاویری از حضور پر تعداد نیروهای امنیتی در شهر آبدانان منتشر شده است و شهروندان برای مقابله با نیروهای امنیتی در خیابان‌ها لاستیک آتش زدند.

طبق ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معترضان در جریان تظاهرات پنج‌شنبه شب آبدانان شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه» کردند.

معترضان همچنین با بر افروختن آتش برخی از خیابان‌های آبدانان را بستند و در ادامه شعارهایی چون «جمهوری بچه‌کش، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «آبدانانی با غیرت، حمایت حمایت» سردادند.

عیسی بازیار، فعال مدنی اهل آبدانان که سال‌ها در حوزه پاکسازی میادین مین در ایران فعالیت می‌کرد و اکنون در خارج ایران سکونت دارد، روز یکشنبه هفتم خرداد ماه در صفحه توییتر خود خبر داده بود که «بامشاد سلیمان‌خانی جوان دانشجوی آبدانانی روز چهارشنبه سوم خرداد باعلائم کتک و جای آتش سیگار روی دست به خانه برمی‌گردد و همان شب بر اثر شدت جراحات به کما رفته و مرگ او روز هفتم خرداد توسط پزشکان» اعلام شده است.

این در حالی است که عمران علی‌محمدی، رئیس کل دادگستری استان ایلام می‌گوید، بامشاد سلیمان‌خانی از سوی هیچ‌یک از نهادهای امنیتی و همچنین دستگاه قضایی» به عنوان متهم احضار و بازداشت نشده بود.

رئیس کل دادگستری استان ایلام اضافه کرد: شهروند آبادانان«که در شهرستان دهلران اقامت داشته بنا بر انگیزه شخصی اقدام به خودکشی با مصرف قرص کرد.»

اظهارات رئیس دادگستری ایلامی درباره عدم احضار و اعمال فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر «بامشاد سلیمان‌خانی» در حالی بیان شده است که در جریان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی، شماری از معترضان بازداشت بازداشتی به طور «مشکوکی» جان خود را از دست دادند.

۲۲:۰۴ ۱۱.۳.۱۴۰۲

سخنرانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در دفاع از آزادی پوشش

محمد خدایاری‌فرد استاد دانشگاه تهران در یک سخنرانی گفت که «امکان ندارد» جمهوری اسلامی از پس جنبش «زن، زندگی، آزادی» و مسئله حجاب در جامعه بربیاید.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، این سخنان عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران با تشویق حاضران در همایش سلامت روان در شیراز مواجه می‌شود.

او با تأکید بر این که مسئله «حجاب» را دینی نمی‌بیند،‌ یادآوری کرده که بر اساس نگاه «علمی»، آزادی در انتخاب پوشش باعث «سلامت روان» جامعه می‌شود.

این استاد دانشگاه به مسئولان پیشنهاد داده اگر نمی‌توانند حجاب اجباری را در سراسر ایران لغو کنند، در شیراز به عنوان «نمونه»، امکان آزادی پوشش را ایجاد کنند تا نتایج این اقدام مشخص شود.

پایگاه خبری «صدای حوزه» در واکنش به انتشار این ویدئو، به نقل از افرادی که آنها را «استاد روانشناسی اسلامی» معرفی کرده، دیدگاه‌های آقای خدایاری‌فرد را زیر سؤال برده و از حجاب اجباری دفاع کرده است.

۱۹:۰۵ ۱۱.۳.۱۴۰۲

سپیده رشنو از فشارهای اعضای خانواده‌اش علیه خود خبر داد

سپیده رشنو، زن معترض به حجاب اجباری، از فشارهای اعضای خانواده‌اش علیه خود خبر داد و نوشت: «یک طرف پای حضرات روی گلویم است و طرف دیگر پایِ خانواده».

خانم رشنو در یادداشتی که روز پنجشنبه در حساب اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «خواهرم هر روز پیام می‌دهد که مادرم فشار خونش بالاتر رفته، پدرم هر روز باهاشان دعوا می‌کند. خواهرم می‌نویسد اگر مادرم سکته کند، من مسبب‌اش هستم. مادرم می‌گوید روزی نیست که گریه نکنم و از زمانی که ابلاغیه آمده وزن کم کرده.»

او افزود: «سامان [برادرش] تمام تلاشش را می‌کند که بگوید فقط داری خودت و خانواده‌ات را زجر می‌دهی و هیچ چیز عوض نمی‌شود. دست بردار.»

پیش از این، سپیده رشنو با انتشار عکسی از ابلاغ قضایی در صفحه اینستاگرام خود، از احضار به دادسرای شهید مقدس (دادسرای اوین) خبر داده بود.

خانم رشنو در تازه‌ترین یادداشت خود درباره دلایل اتهام‌زنی حکومت به او نیز نوشته: «استدلال این است که چون صفحات افرادی را دنبال می‌کنم، پس با آن‌ها در ارتباطم. چون یک عکس و تنها یک عکس بدون روسری از خودم منتشر کرده‌ام، پس دارم مردم را به فساد و فحشا دعوت می‌کنم. استدلال این است که منِ شهروند حقی برای اعتراض ندارم و اگر داشته باشم عاقبتم یک پروندهٔ سنگینِ امنیتی سیاسی است که اجرا شدن حکم تعلیقی پروندهٔ قبل را هم به دنبال دارد.»

۱۸:۲۴ ۱۱.۳.۱۴۰۲

۱۸:۲۳ ۱۱.۳.۱۴۰۲

وکلای سیامک نمازی شایعه‌ها درباره آزادی قریب‌الوقوع او را تکذیب کردند

وکلای سیامک نمازی، زندانی ایرانی-آمریکایی محبوس در اوین، هرگونه خبر مبنی بر آزادی قریب‌الوقوع موکلشان را تکذیب کردند.

جرد گنسر، وکیل آقای نمازی، روز پنجشنبه در توئیتی نوشت شایعاتی که در کانال‌های تلگرامی منتشر شده، مبنی بر این که سیامک نمازی به خانواده‌اش اطلاع داده طی چند روز آینده از زندان اوین آزاد خواهد شد، «کاملا بی‌اساس» است.

او افزود: «سیامک هیچ تماسی برای این ادعا نداشته و نه او و نه خانواده‌اش چنین خبری دریافت نکرده‌اند.»

همزمان، حجت کرمانی، دیگر وکیل سیامک نمازی نیز هرگونه تماس از سوی موکلش را مبنی بر اینکه به زودی آزاد خواهد شد، تکذیب کرد.

در روزهای اخیر و همزمان با سفر پادشاه عمان به ایران، گمانه‌زنی‌ها برای آزادی زندانیان دوتابعیتی محبوس در ایران افزایش یافته است.

نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نیز روز پنجشنبه در حساب توئیتری خود مدعی شد: «جمهوری اسلامی ایران از ماه‌ها قبل در چارچوب رویکردهای انسان‌دوستانه گفتگوهای غیرمستقیم برای تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را آغاز کرد، اما رویکرد سیاست‌زده واشینگتن موجب طولانی شدن بی‌دلیل تحقق این امر شد.»

جمهوری اسلامی متهم است که برای اهداف سیاسی و فشار بر کشورهای غربی، اتباع خارجی یا دوتابعیتی را به صورت خودسرانه بازداشت و زندانی می‌کند.

سیامک نمازی بیش از هفت سال است که به اتهام «همکاری با دول متخاصم» در زندان جمهوری اسلامی به‌سر می‌برد. او از پاییز سال ۱۳۹۴، زمانی که هنوز دولت باراک اوباما در آمریکا بر سر کار بود، در ایران بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

۱۸:۰۸ ۱۱.۳.۱۴۰۲

روایت یک وکیل از چگونگی اجرای «قسامه» برای اثبات قتل در دادگاهی در ایران

یک وکیل دادگستری در توئیتی درباره اجرای «قسامه» در دادگاهی در ایران برای اثبات قاتل بودن موکل خود، نوشته که «سی و اندی نفر» علیه متهم قسم خوردند، در حالی که او و برخی حتی مقتول را «نمی‌شناختند».

مهدی رضوی‌فرد خبر داده اغلب این افراد بعد از دیدار با وکیل مقتول، حاضر به قسم خوردن شده‌اند و مواردی را در این دادگاه برشمرده که نشان می‌دهد افراد اطلاع چندانی از پرونده نداشته‌اند.

این وکیل نوشته وقتی از یکی از قسم خوردگان سوال کرده که چگونه مطمئن شده، پاسخ شنیده: «من صد تا کارگر دارم. نگاه می‌کنم به صورتشون می‌فهمم چند ساعت کار کردند.»

او با انتقاد از اجرای قسامه برای اثبات اتهام یک انسان، آن را «از عجایب قانون» در ایران خوانده و گفته بخش زیادی از جلسه به «محاسبه روابط خویشاوندی قسم‌خوردگان» گذشت.

بر اساس شیوه قسامه، ۵۰ مرد که از بستگان پدری مقتول هستند، باید به وقوع جرم از سوی متهم قسم بخورند.

این قاعده فقهی وقتی اجرا می‌شود که قاضی به این نتیجه برسد دلایل و شواهد کافی برای اثبات جرم وجود ندارد.

۱۶:۵۲ ۱۱.۳.۱۴۰۲

احضار خواهر پویا بختیاری به دادگاه انقلاب

مونا بختیاری، خواهر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان اعتراضات سال ۹۸ در ایران، از احضار خود به دادگاه انقلاب زنجان خبر داد.

مادر و پدر پویا بختیاری نیز به‌دلیل فعالیت‌های دادخواهانه خود هر دو در زندان به سر می‌برند.

به جز این دو، دیگر اعضای این خانواده نیز چندین‌بار از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG