لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۹
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۱:۳۱ ۱۹.۳.۱۴۰۲

۱۰:۴۶ ۱۹.۳.۱۴۰۲

۰۸:۴۴ ۱۹.۳.۱۴۰۲

مادر دادخواه: اوباش کسانی هستند که به سنگ مزار کشته‌شدگان حمله می‌کنند

کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان که در جریان اعتراضات کشته شد، پس از تخریب محل دفن سه تن از معترضان کشته‌شده در نقاط مختلف ایران از سوی افراد ناشناس، نوشته که «الان کاملا معلومه که اراذل و اوباش چه کسانی هستند، همان‌هایی که به سنگ مزار ابوالفضل حمله کرده و آن را شکستند. اوباش جیره‌بگیران و مفت‌خورهای خاک بر سر حکومتن که تکلیفشان هم معلوم است. یک مشت مهره سوخته که خود نظام هم آنها را راحت می‌سوزاند».

خانم سجادیان در توئیت دیگری نیز نوشته: «اوباش همان کسانی هستند که هواپیمای اوکراینی را با موشک مورد هدف قرار می‌دهند،کلی مسافر رو به خاک و خون می‌کشند و تازه بعد از سه روز دروغگویی، معلوم می‌شود کار خودشان بوده بعد هم قاتلان و عاملان را پوشش می‌دهند.»

با آتش زدن شبانه آرامگاه مجید کاظمی در اصفهان، حمله و شکستن شیشه‌های نصب شده بر مزار ابوالفضل آدینه‌زاده نوجوان کشته شده در مشهد، و تخریب شبانه محل دفن میلاد سعیدیان‌جو در ایذه طی یک شبانه روز، حمله به مزار معترضان کشته شده اعتراضات زن، زندگی، آزادی ابعاد تازه‌ای یافته است.

مزار بسیاری از معترضان در شهرهای مختلف از جمله مزار مجیدرضا رهنورد در آرامستان بهشت رضای مشهد نیز بارها مورد حملات مشابه و تخریب قرار گرفته است.

حمله و تخریب سنگ مزار معترضان کشته و اعدام شده و همچنین چهره‌های فرهنگی، شاعران، نویسندگان، هنرمندان و چهره‌های سیاسی منتقد و حتی شهروندان بهایی و در مواردی مسیحی، یکی از اقدامات پردامنه نیروهای حکومتی جمهوری اسلامی طی بیش از چهل سال گذشته است.

۰۸:۳۳ ۱۹.۳.۱۴۰۲

ادامه بلاتکلیفی یک دانش‌آموز بازداشت‌شده در مهاباد

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نوشته فرهاد نوایی، دانش‌آموز ۱۶ ساله اهل روستای ترشکان از توابع مهاباد، که اوایل آبان ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی ربوده شده بود،کماکان به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می‌برد.

این کانال به نقل از «منبع موثق» نوشته که برای آزادی موقت این دانش‌آموز، وثیقه‌ «دو میلیارد و نیمی» خواسته‌اند.

بر اساس این گزارش، «در دوران بازداشت و با شکنجه‌، فرهاد را مجبور به اعترافات اجباری کرده‌اند».

۰۸:۰۶ ۱۹.۳.۱۴۰۲

جاوید رحمان در کنفرانس لندن به یاد زنان بهایی اعدام‌شده در ایران سخنرانی می‌کند

جامعه جهانی بهائی و دفتر جامعه بهائی در بریتانیا از برگزاری مراسم بزرگداشتی برای چهلمین سالگرد اعدام دسته جمعی ۱۰ زن بهائی در شیراز در لندن خبر دادند.

این کنفرانس که روز ۳۱ خرداد در لندن برگزار می‌شود، همزمان با برگزاری «کمپین داستان ما یکیست» که از اول خرداد ماه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است.

جامعه جهانی بهائی خبر داده که جاوید رحمان،‌ گزارشگر ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران هم از جمله سخنرانان این جلسه خواهد بود.

۰۸:۰۰ ۱۹.۳.۱۴۰۲

۰۷:۵۶ ۱۹.۳.۱۴۰۲

یک نماینده: خودداری از برخورد جدی با بی‌حجابی، جمهوری اسلامی را خدشه‌دار می‌کند

احمدحسین فلاحی، نماینده همدان می‌گوید «عدم برخورد جدی با موضوع کشف حجاب، چهره جمهوری اسلامی را خدشه‌دار می‌کند. بی‌حجابی در مملکت یعنی فاصله گرفتن از آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه. در ایران هم، حجاب یکی از نماد‌های نظام اسلامی است که باید روی آن پافشاری کنیم.»

او اضافه کرده که «در ماه‌های اخیر، در موضوع عفاف و حجاب، شاهد عدم‌رعایت قانون توسط عده‌ای بودیم. از طرفی عده قلیلی که نقض قانون کردند، اصرار دارند بر این عدم‌تمکین به قانون ادامه دهند و حتی برای این کارشان، برنامه‌ریزی و تبلیغ هم می‌کنند. کاملاً واضح است که قانون‌گذار و مجری قانون باید جدی وارد عمل و برخورد شوند.»

این نماینده لایحه «عفاف و حجاب» را که متن نهایی آن روز پنج‌شنبه منتشر شد، «سطحی» معرفی کرده است.

۰۷:۴۹ ۱۹.۳.۱۴۰۲

تحریم کنسرت به‌دلیل ممنوعیت خوانندگی زنان

هانا کامکار، خواننده، در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد سال‌هاست «کنسرت مسخره بانوان» را تحریم کرده و از این پس نیز «تا برطرف شدن ممنوعیت صدای زنان کشور، هرگز پای به هیچ کنسرتِ خواننده مرد محور» نخواهد گذاشت.

در ایران دهه‌ها است که خوانندگی زنان مقابل مردان ممنوع است و جمهوری اسلامی در راستای جداسازی زنان از مردان، دست به برگزاری کنسرت‌های زنانه زده است.

در سال‌های اخیر بارها زنانی به‌دلیل خواندن در فضای عمومی از سوی نهاد قضایی احضار شده‌اند.

۰۷:۴۳ ۱۹.۳.۱۴۰۲

حسین رونقی: برای خروج از ایران تحت فشار قرار گرفته‌ام

حسین رونقی، فعال مدنی در توئیتی نوشته که طی مراجعه‌های اخیر خود به دادسرا متوجه شده که «وزارت اطلاعات از دادستانی و مراجع دیگر، درخواست نفی بلد، مسدود‌سازی حساب‌های بانکی و محرومیت از حقوق شهروندی» برای او کرده‌ است.

او همچنین اضافه کرده «هجمه‌ها و حمله‌ها و ارسال پیام‌های تهدید به مرگ، نشان از تحت‌ فشار قراردادن برای خروج از کشور است. اما همانگونه که پیش از این صراحتا اعلام کردم از ایران نخواهم رفت و اگر از نظر شما جرمی مرتکب شده‌ام، می‌توانید مرا بازداشت کنید اما نمی‌توانید مجبورم کنید که وطنم را ترک کنم.»

پیش از این نیز شمار دیگری از فعالان سیاسی و مدنی، پس از آزادی گفته بودند که بازجویان به طور مکرر از آنها می‌خواستند از ایران خارج شوند.

۲۲:۰۵ ۱۸.۳.۱۴۰۲

آزادی محمد نجفی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات ۹۸، با پابند الکترونیکی

برخی منابع حقوق بشری از آزادی محمد نجفی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، با پابند الکترونیکی خبر دادند.

وب‌سایت حقوق بشری هرانا روز پنج‌شنبه گزارش داد که آقای نجفی روز ۱۷خرداد از زندان تبریز آزاد شد و قرار است باقی‌مانده دوران محکومیت خود را در خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری کند.

محمد نجفی در اعتراضات آبان ماه سال ۹۸، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به «مشارکت در تخریب و تحریق اموال دولتی» متهم و به شش سال و هفت ماه حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

با وجود گذشت بیش از سه سال از این اعتراضات، فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان همچنان ادامه دارد و حکومت برخی از اعضای خانواده‌های دادخواه را بازداشت کرده است.

به گفته محمد جواد کولیوند، نماینده وقت کرج در مجلس، اعتراضات آن برهه در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی‌های اعتراضات این اعتراضات را حدود هفت هزار نفر اعلام کرد.

رادیو فردا به‌طور مستقل قادر به تأیید این آمار نیست.

بیشتر

XS
SM
MD
LG