لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۹:۴۰ ۱۳.۴.۱۴۰۲

یک قاضی تولد در جامعه بهائی را از مصادیق اثبات اتهام دانست

بر اساس مدارکی که به دست رادیو فردا رسیده، ابوالقاسم صلواتی، در یک پرونده قضائی «آغاز شدن» مسیر زندگی یک شهروند در جامعه بهائی را به عنوان مصادیق اثبات جرم در نظر گرفته است.

آقای صلواتی اواخر خرداد گذشته در گردش پرونده حامی بهادری مواردی چون تولد در یک خانواده بهائی،‌ تحصیل در دانشگاه بهائیان به دلیل محرومیت از تحصیل، اشتغال در شرکت‌هایی با مدیریت پیروان این آئین و ازدواج با یک شهروند بهائی دیگر را از دلایل اثبات اتهامات او دانسته است.

رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تأکید کرده که «نکته حائز اهمیت،‌ مسیر زندگی متهم بوده که مشخصا با تعالیم» آئین بهائی «آغاز شده» و ادامه پیدا کرده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست ابوالقاسم صلواتی، در آخرین روز خرداد سال جاری، حامی بهادری را به تحمل ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و توقیف وسائل ضبط‌شده از وی به هنگام بازداشت، محکوم کرد.

اتهامات حامی بهادری از سوی این شعبه «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «فعالیت تبلیغی به نفع فرقه ضاله بهائیت» اعلام شد.

این شهروند بهایی أواخر خرداد سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت شد و قاضی پرونده تا کنون از تبدیل قرار بازداشت او به وثیقه جلوگیری کرده است.

۰۹:۳۲ ۱۳.۴.۱۴۰۲

در حالی که رسانه‌های جمهوری اسلامی، اخبار مربوط به اعتراضات فرانسه و تعداد بازداشت‌شدگان را با به شدت پوشش می‌دهند و مقامات رسمی نیز رهبران فرانسه را به خویشتنداری در قبال معترضان دعوت می‌کنند، عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی، مقایسه این اعتراضات با اعتراضات ۱۴۰۱ ایران را نادرست دانست.

او در توئیتی نوشته: «به نظرم شورش فرانسه را با تخریب‌های سال ۹۸ هم به سختی بتوان مقایسه کرد. بنابراین باید نحوه برخورد و تلفات آن را با ۹۸ مقایسه نمود.»

اشاره عبدی به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ است که موجب اعتراضات گسترده‌ سراسری در ایران شد که حکومیت با خشونت با معترضان برخورد کرد و به گزارش رویترز، دست‌کم ۱۵۰۰ نفر بر اثر این خشونت‌ها کشته شدند.

هنوز نیز برخی اعضای خانواده‌های کشته‌شدگان آن اعتراضات در زندان و تحت فشار قرار دارند.

اعتراضات فعلی فرانسه پس از کشته‌شدن یک نوجوان الجزایری‌الاصل به نام نائل از سوی پلیس فرانسه، آغاز شد.

۰۹:۰۹ ۱۳.۴.۱۴۰۲

کانون هنر/فرهنگ/کُنش: خسرو حسن‌زاده قربانی استبداد دینی شد

کانون هنر/فرهنگ/کُنش در بیانیه‌ای در واکنش به جان‌باختن خسرو حسن‌زاده، نقاش ایرانی که بر اثر مصرف الکل مسموم جان باخت، او را در کنار ده‌ها ایرانی دیگر، قربانی «استبداد دینی» دانست.

این کانون هنری در بیانیه روز دوشنبه خود با اشاره به موج مسومیت‌‌ها در ایران اعلام کرد:‌ «مسئول مرگ‌های ناشی از الکل سمی حکومتی ا‌ست که با شرارت تمام دریا‌دریا آب انگور به جوی و خیابان می‌ریزد و شحنه‌اش، احمدرضا رادان، با وقاحت تمام می‌گوید، کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند، باید بدانند که خطراتی متوجه آنهاست.»

خسرو حسن‌زاده، نقاش سرشناس ایرانی، که یک هفته در بیمارستان بستری و در اغما بود، روز یک‌شنبه گذشته در ۶۰ سالگی از دنیا رفت. برخی خبرهای تأیید نشده حاکی است آقای حسن‌زاده به دلیل مسمومیت ناشی از «مصرف الکل مسموم» بینایی‌اش را از دست داد، به اغما رفت و سرانجام جان باخت.

در بیانیه روز دوشنبه کانون هنر/فرهنگ/کنش با اشاره به اینکه آثار آقای حسن‌زاده مانند نوشیدن الکل «خلاف باورهای حکومت دینی است» آمده که «نمی‌توان با تمسک به شرع» از کنار این فاجعه گذشت.

این کانون با بیان این نکته که با قرار دادن مسومیت‌های مدارس دخترانه در کنار «مسمومیت‌های زنجیره‌ای» مصرف الکل، «چهره شنیع شرارتی نظام‌مند آشکار می‌شود»، اعلام کرد: «بر کسی پوشیده نیست که جان هر که در چشم حکومت «دیگری‌» است، ارزشی ندارد، چه دگراندیش باشد و چه در «حسرت یک زندگی معمولی»، تا به شیوه‌ای که می‌خواهد بپوشد یا بنوشد.»

خسرو حسن‌زاده فعالیت حرفه‌ای خود را در دهه ۷۰ شروع کرد و خود آثارش را «هنر مردم» می‌‌خواند. برخی از آثار او هم‌اکنون در شماری از معتبرترین موزه‌های دنیا از جمله در موزه هنرهای زیبای لس‌آنجلس، موز بریتانیا، موزه هنرهای زیبای هوستون، موزه آقاخان تورنتو و موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود.


۰۸:۲۸ ۱۳.۴.۱۴۰۲

دیوارنگاری اسامی کشته‌شدگان اعتراضات در وین

شماری از ایرانیان ساکن وین، اسامی کشته‌شدگان دوره‌های مختلف اعتراضات در ایران را با نوشتن بر روی یک دیوار در این شهر، گرامی داشتند.





۰۸:۱۱ ۱۳.۴.۱۴۰۲

محکومیت پدر سارینا ساعدی به حبس و شلاق

هاشم ساعدی، پدر سارینا ساعدی، نوجوان ۱۵ ساله‌ای که در جریان اعتراضات سنندج، به‌دلیل ضربات متعدد باتوم به سرش جان باخت، از محکومیت خود به شش ماه و نیم زندان و ۴۰ ضربه شلاق خبر داد.

او در پستی اینستاگرامی نوشته: «امروز به دادگاه بوکان رفتم ولی نه قاضی را دیدم و نه توانستم حرفی بزنم. فقط زحمت کشیدند و گفتند رای دادگاه صادر شده است. به جرم سر خاک رفتن و تسلیت گفتن به شش ماه و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شدم. بچه من کشته شده و این همه جوان کشته شده. اصلا مهم نیست. واقعا قانون معنایی در ایران دارد؟»

۰۸:۰۵ ۱۳.۴.۱۴۰۲

توماج صالحی به عنوان شهروند افتخاری فلورانس ایتالیا انتخاب شد

درادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده رپ اعتراضی که در ایران زندانی است،‌ شهردار و اعضای شورای شهر فلورانس ایتالیا در یک رای گیری او را به عنوان شهروند افتخاری شهر فلورانس انتخاب کردند.

در مراسمی که عصر روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در محل شورای شهر فلورانس برگزار شد، مدرک شهروندی افتخاری توماج صالحی به شبنم خسروی، دخترخاله او اعطا شد.

در این مراسم که شماری از فعالان ایرانی حضور داشتند، شعار «زن، زندگی، آزادی» در سالن سر داده شد.

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده بازداشت‌شده در جریان اعتراضات ۱۴۰۱، روز یک‌شنبه ۱۱ تیر به صورت غیر علنی برگزار شد.

امیر رئیسیان، وکیل این خواننده معترض، در گفت‌وگو با روزنامه «هم‌میهن» ضمن اعلام این خبر گفت که در پایان جلسه دادگاه «ختم رسیدگی اعلام شد و بر این اساس دادگاه مبادرت به صدور رأی خواهد کرد و تصمیم دادگاه بر اساس قانون در یک هفته ابلاغ خواهد شد».

۰۸:۰۱ ۱۳.۴.۱۴۰۲

بازداشت برادر سردار پاشایی در ایران

سردار پاشایی، قهرمان پیشین کشتی فرنگی جهان و مربی سابق تیم ملی که در خارج از ایران زندگی می‌کند، از بازداشت برادر کوچک خود در ایران خبر داد.

او در توئیتی نوشته که برادرش، سامان که قهرمان سوم کشتی نوجوانان جهان است، بازداشت شده است.

پیش از این نیز پدر و مادر این ورزشکار مخالف جمهوری اسلامی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

جمهوری اسلامی به کرات برای فشار بر فعالانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، اعضای خانواده آنها را بازداشت کرده است.

۰۷:۵۲ ۱۳.۴.۱۴۰۲

درخواست برادر دادخواه در سالروز تولد خواهرش

رامین رستمی، برادر آیدا رستمی، پزشکی که در اعتراضات اخیر کشته شد، در آستانه فرارسیدن سالروز تولد خواهرش در ۲۵ تیر ماه، خواهرش را پزشکی معرفی کرد که جانش را برای سوگندی که خورده بود، فدا کرد.

او در ویدئویی می‌گوید از آنجا که برگزاری مراسم بزرگداشت برای خواهرش، «تهدیدی علیه امنیت ملی» تلقی خواهد شد، از جامعه پزشکان می‌خواهد در روز تولد او به هر تعداد که مقدور است، خدمات پزشکی رایگان انجام دهند.

آقای رستمی از مردم ایران نیز خواسته در سالروز تولد خواهرش، در صورت امکان، بخشی از هزینه درمان یا داروی یک بیمار نیازمند را تأمین کنند یا لبخندی بر لبان کودکان کار بنشانند.

آیدا رستمی، پزشک ساکن تهران بود که به آسیب‌دیدگان اعتراضات ۱۴۰۱ کمک می‌کرد.

با آنکه خانواده این پزشک جوان اعلام کردند که روی پیکر خانم رستمی آثار آزار، شکنجه و تعرض مشاهده شده و به آن‌ها اطلاع داده شده که فرزندشان به قتل رسیده است، مرکز رسانه قوه قضائیه دلیل مرگ او را «سقوط از پل هوایی» در پی «مشاجره لفظی و فیزیکی با یک مرد» عنوان کرد.

۲۲:۱۸ ۱۲.۴.۱۴۰۲

بازداشت چند شهروند در شهرهای مختلف ایران

هرانا، رسانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، و وب‌سایت حال‌وش از بازداشت چند نفر در شهرهای مختلف ایران توسط نیروهای امنیتی در روزهای اخیر خبر داده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، اکبر دانش سرارودی، توسط ماموران اطلاعات سپاه در اصفهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. محل نگهداری و اتهامات این شهروند بازداشتی مشخص نیست.

همچنین صادق محمودنژاد، شهروند اهل پیرانشهر که در جریان اعتراضات سراسری در این شهر با برخورد گلوله‌های ساچمه‌ای دچار جراحت چشم شده بود، در منزل خود بازداشت شده است.

وب‌سایت حال‌وش هم خبر داده که غفور ریگی و بلال ریگی، شهروندان ساکن زاهدان، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. زمان بازداشت این دو جوان ۲۱ ساله روز ۸ تیر اعلام شده است.

خبرگزاری هرانا روز دوشنبه از آزادی میلاد ارسنجانی، زندانی سیاسی سابق خبر داده که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ سابقه دستگیر شدن داشته است. او روز ۱۱ تیر توسط نیروهای امنیتی در منزل پدری خود بازداشت شده بود.

یک منبع مطلع به هرانا گفته که آقای ارسنجانی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شد، اما پس از آن که داسرای شهر ملارد «مستندات لازم» را علیه او کافی ندانست، آزاد شد.

بازداشت شهروندان معترض در روزهای اخیر به شکل پراکنده در سراسر ایران شدت گرفته است و هفته گذشته خبر بازداشت «همراه با خشونت» نوه مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، و چند نفر از تیم رسانه‌ای او به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر شده بود. روز ۱۱ تیر هم شماری از «معلمان اعزامی به خارج از کشور» که قصد تجمع اعتراضی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران را داشتند توسط نیروی انتظامی مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفتند و تعدادی از آن‌ها بازداشت شدند.

۱۸:۲۰ ۱۲.۴.۱۴۰۲

جلسه دادگاه سه روزنامه‌نگار زن برگزار شد

گزارش‌ها حاکی است که جلسه رسیدگی به اتهامات سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی، و نسیم سلطان بیگی، سه روزنامه نگار زن ایرانی، روز دوشنبه ۱۲ تیر به ریاست قاضی افشاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب برگزار شد.

دیده‌بان حقوق بشر ضمن اعلام این خبر می‌گوید، علیه این سه روزنامه‌نگار زن ایرانی اتهامات مبهمی همچون «تبلیغ علیه امنیت ملی» مطرح شده است.

به گزارش هرانا،‌ جلسه رسیدگی به اتهامات این سه روزنامه نگار زن «عمدتا بر مطالب نوشته شده توسط این افراد تمرکز داشت در میانه جلسه با طرح موضوع حجاب و مخالفت این افراد با حجاب اجباری به مجادله و حاشیه کشیده شد.»

این گزارش می افزاید که جلسه دادگاه «حدود ۴ ساعت به طول انجامید. در مورد کیفیت دادگاه قبلا اطلاع رسانی صورت نگرفته بود اما در زمان برگزاری جلسه از ورود افراد دیگر به اتاق دادرسی جلوگیری نشد بر همین اساس تنی از شهروندان و فعالان عرصه خبر از جمله نمایندگان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران امکان حضور در اتاق دادرسی را یافتند.»

نسیم سلطان‌بیگی، فعال حقوق زنان و روزنامه‌نگار، دی ماه سال گذشته هنگام سفر به خارج از کشور در «فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران» بازداشت شد. اما روز هفدهم بهمن ماه سال گذشته با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

مهرنوش زارعی نیز که سابقه فعالیت در خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را در کارنامه خود دارد در دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه موسوم به بند دو الف زندان اوین منتقل شد. او نیز در اواخر بهمن سال گذشته با تودیع وثیقه آزاد شد.

سعیده شفیعی هم دوم بهمن ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی بطور موقت و تا پایان مراحل دادرسی در ۱۸ بهمن از زندان آزاد شد.

گزارش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران حاکی از آن است که در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران از شهریور تا دی‌ماه پارسال حدود ۷۰ روزنامه‌نگار در کشور بازداشت شدند.

این انجمن همچنین عنوان کرده بود که طی این مدت نیز تعداد قابل توجهی از روزنامه‌نگاران در کشور نیز احضار شده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG