لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۰
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۰۹:۲۵ ۱۶.۴.۱۴۰۲

محکومیت رها آجودانی، فعال مدنی ترنس به حبس و ممنوع‌الخروجی

شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، رها آجودانی، فعال مدنی ترنس را به ۶ ماه ممنوع‌الخروجی از کشور و دو سال و شش ماه زندان محکوم کرده است.

رها آجودانی به رادیو فردا خبر داده، حکم یک سال برای این فعال مدنی برای «فعالیت تبلیغی علیه نظام»، ۶ ماه زندان برای «توهین به مقدسات» و یک سال دیگر برای «دعوت مردم به کشت و کشتار یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت ملی» صادر شده است.

آن‌طور که آجودانی خبر داده،، با این حال دادگاه، حکم زندان او را «به دلیل شرایط زیستی‌اش به عنوان یک زن ترنس» و «نیود محلی برای نگهداری»، به جریمه و جزای نقدی تبدیل کرده است.

رها آجودانی، ۱۹ ساله، ۲۶ آذر سال ۱۴۰۱ پس از مدتی «تهدید و اذیت و آزار» بازداشت و بعد از حدود یک ماه، با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به صورت موقت آزاد شد.

او پیش از این در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی هم در روز ۴ آبان هم بازداشت شده بود و ویدئوهایی نیز در انتقاد از حجاب اجباری و حکومت ایران منتشر کرده بود.

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران با تبعیض‌های متعددی از سوی حکومت، جامعه و خانواده روبرو هستند.

۰۸:۴۳ ۱۶.۴.۱۴۰۲

حمایت پرویز پرستویی از حسن شماعی‌زاده: روا نیست اموال هنرمندان مصادره شود

پرویز پرستویی، بازیگر شناخته‌شده سینمای ایران، در پستی اینستاگرامی از توقیف ملک همسر حسن شماعی‌زاده، آهنگساز معروف ایرانی، انتقاد کرده است.

او به آزادی اکبر طبری، معاون اجرایی سابق صادق لاریجانی، رئیسی سابق قوه قضائیه که او را «محبوب دل متهمان اقتصادی» نامیده، اشاره کرده و نوشته:‌ «ببنید با چه وقاحتی در محکمه جلوی قاضی و نماینده دادستان به ریش همه می خند. این تازه نمونه کوچکی از شیادان است که بر سرسفره اختلاس گران نشسته و گردن کلفت کرده و الان هم براحتی روزگار می گذراند.»

پرستویی، طبری را با شماعی‌زاده مقایسه کرده و افزوده او «که یک عمر برای مردم خوانده و آهنگسازی کرده و موجب شادی مردم شده و در حال حاضر در آمریکا در ۸۱ سالگی به‌سختی روزگار می‌گذراند به قول معروف با سیلی صورت خود را سرخ می‌کند و حتی اگر کنسرتی داشته باشد که ندارد، سر پا نمی‌تواند بایستد.»

آن‌طور که پرستویی خبر داده، ملک شماعی‌زاده در منطقه جماران که «در اصل، میراث پدری همسرش است و به نام دو فرزندش»، «در حال حاضر ملک به مزایده گذاشته شده و قراراست آپارتمان سازی شود.»

این بازیگر تأکید کرده:‌ «واقعا روا نیست که هنرمندان آن زمان را کثیف بنامیم و اموالشان را مصادره کنیم. بهتر نیست بجای اینکه این هنرمندان مظلوم را که در غربت به‌سختی شب و روز می گذرانند را تحت فشار بگذاریم، حقوق حقه مردم را از حلقوم طبری‌ها و اربابانشان بیرون بکشیم؟»





۰۸:۳۰ ۱۶.۴.۱۴۰۲

«حذف» شقایق دهقان از رئالیتی‌شو «ناتو»

حساب کاربری پایگاه خبری «امتداد» در توئیتر، نوشته اپیزود چهارم از فصل اول رئالیتی‌شو «ناتو» که شقایق دهقان در آن حضور داشت، پس از انتشار یک قسمت متوقف و این سریال با بازیگران جدید در سینمای خانگی پخش شد.

شقایق دهقان از بازیگرانی است که به صراحت با حجاب اجباری مخالفت کرده و حکومت ایران برای او پرونده قضایی تشکیل داده است.

نظارت بر شبکه خانگی به تازگی بر عهده صداوسیمای جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

ناتو؛ مجموعه سریال رئالیتی‌شو است که به کارگردانی مهدی صفی‌یار از اردیبهشت ۱۴۰۲ در پلتفرم فیلم‌نت به نمایش درآمده است. این سریال طرح بازی مهیجی است که همه‌ بازیکنان را به چالش می‌کشد تا از بین خودشان ناتو را پیدا کنند.

تاکنون ۹ قسمت از فصل اول ناتو به نمایش در آمده بود و اپیزود چهارم یا قسمت دهم‌ با حضور ۵ بازیگر که یکی از آنها شقایق دهقان بود هفته گذشته در پلتفرم فیلم نت پخش شد، اما به ناگاه قسمت یازدهم که تازه منتشر شده باحضور بازیگران جدید بود.

امتداد نوشته «آن‌طور که مشخص است پخش دو قسمت بعدی اپیزود چهارم که شقایق دهقان در آن حضور داشته متوقف و سری جدید با حضور ۵ بازیگر جدید شروع شده است.»

۰۸:۱۷ ۱۶.۴.۱۴۰۲

روایت یک روزنامه‌نگار درباره «مرگ تدریجی» رویای روزنامه‌نگاری در ایران

نازنین متین‌نیا، روزنامه‌نگار، در پستی اینستاگرامی از «مرگ تدریجی» روزنامه‌نگاری در ایران نوشته و اضافه کرده که «روز قلم، روز روزنامه‌نگار و هرروزی که به اسم و رسم ما مربوط می‌شه، یه شوخی خیلی خیلی خیلی بزرگه.»

او اضافه کرده: «من همیشه سعی می‌کنم امیدوار باشم، اما بذارین برای شما اعتراف کنم؛ این بدن بی‌جون روزنامه‌نگاری توی ایران که ما با همین چارتا روزنامه و مجله باقی‌مونده با گذر از آتش زنده نگه داشتیم، این اسم‌های نازنینی که الان توی زندان و خودشون رو با زور زحمت سرپا نگه داشتن، به تماشای مرگ تدریجی یه رویای بزرگ نشستن.»

این روزنامه‌نگار نوشته: «فکر می‌کردم توی بیست‌سالگی شغلم، حداقل معاون سردبیر یه روزنامه خفنم، فکر می‌کردم روزنامه‌نگاری بالاخره آزاد می‌شه، توی سیاه‌ترین احتمالات هم این‌روزها رو نمی‌دیدم. اما حالا، تنها آرزوم آزادی همکارامه. بیرون اومدن نیلوفر و الهه از زندان.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگاری هستند که برای نوشتن گزارش‌هایی درباره مرگ و خاکسپاری مهسا امینی، ماه‌ها است در زندان به سر می‌برند و جمهوری اسلامی اتهامات امنیتی بزرگی به آنها زده است.

روزنامه‌نگاران در ایران به شدت تحت فشار قرار دارند، تعداد زیادی از آنها مجبور به مهاجرت اجباری شده‌اند و تعداد دیگری نیز یا کار روزنامه‌نگاری را رها کرده‌اند یا با مسائل معیشتی و امنیتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

۰۸:۰۵ ۱۶.۴.۱۴۰۲

ویدئویی از حضور پرتعداد مردم در تشییع پیکر خسرو حسن‌زاده

ویدئویی از مراسم تشییع پیکر خسرو حسن‌زاده، نقاش سرشناسی که به تازگی بر اثر عوارض ناشی از نوشیدن الکل مسموم، جان باخت، منتشر شده که نشان می‌دهد تعداد زیادی از مردم در این مراسم حضور دارند.

او که از هنرمندان شناخته‌شده در عرصه هنرهای تجسمی ایران به‌شمار می‌رفت، زادۀ سال ۱۳۴۲ در تهران و دانش‌آموختۀ رشته نقاشی بود و در سال‌های دهه ۶۰ نزد آیدین آغداشلو نقاشی را فراگرفت.

خسرو حسن‌زاده فعالیت حرفه‌ای خود را در دهه ۷۰ شروع کرد و خود آثارش را «هنر مردم» می‌‌خواند: تصاویر آشنایی که در قالبی نو با رویکردی معاصر ارائه می‌شوند.

برخی از آثار او هم‌اکنون در شماری از معتبرترین موزه‌های دنیا از جمله در موزه هنرهای زیبای لس‌آنجلس، موز بریتانیا، موزه هنرهای زیبای هوستون، موزه آقاخان تورنتو و موزه هنرهای معاصر تهران نگه‌داری می‌شوند.

۰۷:۴۵ ۱۶.۴.۱۴۰۲

۰۷:۴۳ ۱۶.۴.۱۴۰۲

۰۷:۴۳ ۱۶.۴.۱۴۰۲

۰۷:۴۳ ۱۶.۴.۱۴۰۲

۰۰:۱۶ ۱۶.۴.۱۴۰۲

دادگستری فارس:‌ حکم اعدام دو متهم پرونده حمله به شاهچراغ در «آینده نزدیک» اجرا می‌شود

حدود چهل روز بعد از تایید حکم اعدام دو متهم حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در شیراز در دیوان عالی کشور، رئیس‌کل دادگستری استان فارس اعلام کرد که حکم اعدام این دو نفر در «آینده نزدیک» اجرا خواهد شد.

کاظم موسوی روز پنجشنبه ۱۵ تیر روند رسیدگی به این پرونده را «دقیق» و با رعایت «موازین قانونی» دانست.

محمد رامز رشیدی و سید نعیم هاشمی قتالی در ارتباط با حمله روز ۴ آبان سال ۱۴۰۱ به شاهچراغ به اعدام محکوم شده‌اند.

پس از حمله مسلحانه به حرم شاهچراغ در بحبوبه اعتراض‌های سراسری که با چهلمین روز مرگ مهسا امینی همزمان بود، رسانه‌های ایران نوشتند ۱۳ کشته و بیش از ۲۰ زخمی شدند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG