لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد
زنی در تهران در حالی که چتر روی سر خود گرفته تا از گرما در امان باشد

آمنه‌سادات ذبیح‌پور به حضور در جلسه بعدی دادگاه سپیده قلیان «ملزم شد»

۱۱:۴۴ ۱۵.۵.۱۴۰۲

انتقاد تند حسین شریعتمداری از «۱۰ ماه انفعال در مقابله با کشف حجاب»

حسین شریعتمداری، مدیر منصوب رهبر جمهوری اسلامی در روزنامهٔ کیهان، امروز در سرمقالهٔ این روزنامه بار دیگر با انتقاد از حجم لایحهٔ موسوم به «عفاف و حجاب» و روند بررسی آن در مجلس نوشت: «بحث و بررسی لایحه‌ای با این متن طولانی، چه میزان وقت می‌برد؟! و در این فاصلهٔ طولانی تکلیف مقابله با کشف حجاب چه می‌شود؟!»

مدیر کیهان در این یادداشت همچنین حجاب اختیاری را «پدیدهٔ پلشت کشف حجاب» خوانده و خطاب به نهادها و مقامات حکومتی نوشته است با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از پیدایش این پدیده، «ا‌نفعال ۱۰ ماهه با چه توجیه قانونی و منطقی صورت پذیرفته است؟»

آقای شریعتمداری در بخش دیگری از سرمقالهٔ روزنامهٔ کیهان چنین استدلال کرده است «ا‌نفعال در مقابله با کشف حجاب»، علاوه‌بر این‌که آن را در نگاه مخالفان حجاب اجباری «کم‌اهمیت جلوه می‌دهد» بلکه «سرویس‌های اطلاعاتی دشمن را که صحنه‌گردان اصلی هستند با احساس موفقیت رو‌به‌رو می‌سازد (که ساخته است‌)».

نمایندهٔ علی خامنه‌ای در کیهان در پایان یادداشت خود از مجلس شورای اسلامی خواسته است «از روی دیگر این سکه نیز غافل نباشند و خدای نخواسته به جای مقابله با کشف حجاب، دشمن را در اجرای این طرح خزنده و خسارت‌بار یاری نکرده باشند».

آقای شریعتمداری پیشتر هم با انتقاد از کاهش نقش سپاه و بسیج در این لایحه گفته بود که این لایحه «نه فقط حمایت از عفاف و حجاب نیست، بلکه در صورت تصویب، گسترش بی‌حجابی را نیز به دنبال خواهد داشت».

در تازه‌ترین رویداد در این باره، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه ۱۵ مرداد از احتمال بررسی لایحهٔ موسوم به «عفاف و حجاب» ذیل اصل ۸۵ قانون اساسی و خارج از صحن علنی مجلس خبر دادند؛ به این معنا که یک کمیسیون مشترک تشکیل خواهد شد که دربارهٔ جزئیات این لایحه و قانون شدن آن برای اجرا در یک دورهٔ آزمایشی، به‌صورت غیرعلنی و بدون طرح در صحن عمومی مجلس تصمیم خواهد گرفت.

۰۷:۰۵ ۱۵.۵.۱۴۰۲

رسانه «شرق» در روز شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲، «روایتی از بیش از ده‌ماه بازداشت موقت و گفت‌وگو با نیلوفر و الهه و خانواده‌هایشان» را در صفحه توییترش همرسانی کرد.

به نوشته «شرق»، « بیش از ۱۰ ماه است که الهه و نیلوفر جایی هستند که نباید باشند. جای شان در تحریریه و خانواده خالی است…دو خبرنگار از دو رسانه رسمی کشور که به دلیل رسالت حرفه‌ای‌شان در تلاش بودند کاری را بکنند که باید. حالا اما دیواری بین آنها با دنیای حرفه‌ای‌شان فاصله انداخته است.»

«شرق» این ویدئو را در آستانه روز خبرنگار، منتشر کرده است. نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگارانی هستند که به‌‌دلیل انتشار گزارش جان‌باختن و خاکسپاری مهسا امینی در روزنامه‌های داخل کشور در همان روزهای نخست اعتراضات «زن زندگی آزادی» بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

۰۷:۰۳ ۱۵.۵.۱۴۰۲

ثریا رضایی‌، ​​مدیر توسعه کسب و کار «مایکت» بازداشت شد

یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران روز شنبه ۱۴ مردادماه ویدیویی از بازداشت ثریا رضایی‌ مهوار، مدیر توسعه شرکت «مایکت» منتشر کرد.

صابرین نیوز با انتشار ویدیویی صحنه‌هایی از بازداشت مدیر توسعه کسب و کار مایکت را نمایش داد.

در این ویدئو تصاویری از پست‌های توییتری ثریا رضایی‌ مهوار علیه حجاب اجباری نشان داده شده است.

به گزارش روزنامه شرق، ثریا رضایی روز سه‌شنبه در محل کار خود بازداشت شده است. طبق این گزارش٬ از نهاد بازداشت کننده و علت بازداشت اطلاعی در دسترس نیست.

شرکت مایکت به همراه طاقچه از شرکت‌های زیر مجموعه‌های هلدینگ حصین هستند.

شرکت اینترنتی پخش کتاب «طاقچه» هفته گذشته به دنبال انتشار عکس بدون حجاب تعدادی از کارکنانش برای مدتی از دسترس خارج شد، اما با دادنِ تعهد به دادستانی رفع تعلیق شد.

«طاقچه» در کنار فروشگاه «دیجی‌کالا» و شرکت خدمات بیمهٔ «ازکی» سه شرکت یا استارتاپی هستند که در روزهای اخیر به‌دلیل منتشر شدن تصاویری از زنانی کارمندی که حجاب اجباری بر سر ندارند، با برخورد نهادهای حکومتی و موج تبلیغاتی رسانه‌های نزدیک به حکومت علیه خودشان مواجه شده‌اند.

جمهوری اسلامی برای اعمال حجاب اجباری در هفته‌های اخیر صدها کافه، رستوران، مغازه، کتابفروشی، مرکز خرید و مرکز گردشگری را پلمپ کرده است و بسیاری هم بازداشت یا ممنوع‌الکار شده‌اند.

۰۷:۰۱ ۱۵.۵.۱۴۰۲

«بازداشت پنج فعال محیط‌زیستی» در مریوان همزمان با آتش سوزی در جنگل‌های کردستان

سایت حقوق بشری «هه‌نگاو» روز شنبه ۱۴ مردادماه از بازدشت پنج فعال محیط‌زیستی در مریوان همزمان با ادامه آتش سوزی در جنگل‌های کردستان خبر داد.


طبق این گزارش، آزاد روحی، لایق احمدی، سرکَوت عبادی، آلان اردشیری و دلیر محمدی، پنج فعال زیست‌محیطی اهل مریوان، در روزهای اخیر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

به گزارش «هه‌نگاو»،‌ نیروهای امنیتی شامگاه پنج‌شنبه ١٢ مرداد ١٤٠٢، سه تن از فعالان زیست‌محیطی مریوان به نام‌های آزاد روحی، لایق احمدی و سرکَوت عبادی را «همراه با خشونت شدید در مریوان» بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

این در حالی است که نیروهای امنیتی چهارشنبه دلیر محمدی و آلان اردشیری را بازداشت کردند. گزارش‌ها حاکی است که مادر آلان اردشیری در پی یورش شبانه نیروهای اداره اطلاعات به منزلشان، دچار حمله قلبی شده و به بیمارستان انتقال یافته است.

تا زمان تنظیم این خبر، از اتهامات طرح شده علیه این پنج فعال محیط‌زیست و همچنین شرایط و مکان بازداشت آن‌ها اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

بازداشت این فعالان محیط‌زیست در حالی صورت می‌گیرد که گزارش‌های شهروندی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از تلاش انجمن‌های حامی محیط زیست و داوطلبان مردمی در شهرهای مریوان، بانه و پاوه برای مهار آتش‌سوزی در این جنگل‌ها حکایت دارد. این فعالان نهادهای دولتی را به «بی‌توجهی عامدانه» و یا «اهمال‌کاری» در این خصوص متهم می‌کنند.

۲۲:۴۷ ۱۴.۵.۱۴۰۲

نازیلا معروفیان از بیمارستان به زندان اوین «بازگردانده شد»

نازیلا معروفیان، روزنامه‌نگار زندانی در اوین، که به‌دلیل بدحالی ناشی از «فشارهای عصبی» به بیمارستان انتقال یافته بود، مجدداً به زندان اوین بازگردانده شد.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا روز شنبه به نقل از یک منبع مطلع نوشت که این خبرنگار و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبائی از شب گذشته با «فشارهای عصبی و اضطراب شدید» مواجه بود که در نهایت، صبح شنبه به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد.

بر اساس این گزارش،‌ در بیمارستان صرفاً یک سرم برای خانم معروفیان تجویز و ترزیق شد و بلافاصله او را «به زندان اوین منتقل کردند».

هرانا افزوده که خانواده این زندانی سیاسی روز هشتم مرداد موفق نشدند او را ملاقات کنند و دلیل آن را نیز، «امتناع» نازیلا معروفیان از رعایت حجاب اجباری عنوان کرده است.

این دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه پیش از اولین بازداشت خود در آبان سال گذشته، به‌رغم تهدید‌های نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، با امجد امینی، پدر مهسا امینی، گفت‌وگو و آن را منتشر کرده بود.

۲۱:۴۸ ۱۴.۵.۱۴۰۲

«لغو مجوز» مرکز نگه‌داری معلولان در بوشهر و صدور حکم «بازداشت یک نفر»

سازمان بهزیستی کشور با افزایش انتقادها در شبکه‌های اجتماعی از برخورد خشن پرستاران و ضرب‌‌وجرح معلولان ذهنی در یک مرکز نگه‌داری ویژه در بوشهر، از لغو مجوز این مرکز خبر داد و دادستانی این شهر نیز گفت «دستور بازداشت یکی از افرادی که اقدام به ضرب‌وشتم معلولان کرده صادر شده است».

سازمان بهزیستی کشور روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در این زمینه «اقدامات عاجلی را با قید فوریت» در دستور کار قرار داده و علاوه بر لغو مجوز مرکز نگه‌داری و توان‌بخشی «نیلوفران آبی»، از طریق «مراجع قضایی» نیز این مسئله را دنبال می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر اما با بیان این‌که فیلم منتشر شده در فضای مجازی «مربوط به مرداد سال گذشته» است، مدعی شد فردی که در فیلم منتشر شده اقدام به ضرب‌وشتم معلولان کرده بود، «همان زمان از مرکز اخراج شد».

این مقام قضایی افزود همچنین برای مرکز نگهداری معلولان در سازمان بهزیستی و دستگاه قضایی «پرونده کیفری تشکیل شد».

او به دیگر پرسنل این مرکز که در تصاویر منتشر شده دیده می‌شوند، اشاره نکرد.

۲۰:۳۹ ۱۴.۵.۱۴۰۲

انتقاد رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری از لایحۀ «حجاب و عفاف»

رئیس انجمن صنفی دفاتر گردشگری با انتقاد از بی‌توجهی جمهوری اسلامی به «مشکلات مردم در حوزه‌های معیشت، اقتصاد، دارو و درمان» تأکید کرد اگرچه «همه‌جای ما می‌لنگد» اما تمام دغدغۀ جمهوری اسلامی «حجاب و عفاف» شده است.

حرمت‌الله رفیعی روز شنبه در گفت‌وگو با سایت «دیده‌بان ایران» خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی گفت که همه مشکلات در کشور را «رها کردید فقط می‌خواهید برخوردهای ارزشی و دیکتاتوری انجام بدهید.»

او در ادامه با بیان اینکه نباید در رابطه با حجاب اجباری، «با مردم این‌گونه رفتار کرد» تصریح کرد سیاست‌های حکومت در این زمینه «درست نیست» و تنها باعث ایجاد «درگیری بین مردم با مردم»‌ خواهد شد.

این فعال صنفی، پیش از این، در آستانۀ نوروز ۱۴۰۲ نیز با اشاره به تعطیل شدن مراکز گردشگری به بهانه عدم رعایت حجاب اجباری گفته بود وضعیت جامعه «بحرانی» است و مقامات با چنین اقداماتی «مجدداً مردم را تحریک می‌کنند».

آقای رفیعی در صحبت‌های روز شنبه خود با بیان این‌که صنعت گردشگری در ایران نسبت به دوران پیش از کرونا «پنج میلیون ریزش» داشته است، گفت: «هیچ چیزمان متناسب با حقوق مردم نیست. پرواز گران است و حتی خود مسئولین هم نمی‌توانند به راحتی برای مسیری که می‌خواهند بروند پرواز انتخاب کنند.»

او در ادامه با اشاره به افزایش ۵۰ درصدی قیمت تورها اضافه کرد که مسئولان جمهوری اسلامی «استاد آمارسازی» هستند و با انتشار «آمارهای دروغین» اعلام می‌کنند که «گردشگری ما در حال رشد است»‌.

به گفتۀ این فعال صنفی، طرح این ادعا در شرایطی است که شمار گردشگر ورودی به کشور با کاهش و آمار گردشگر خروجی با افزایش مواجه است.

۱۹:۲۸ ۱۴.۵.۱۴۰۲

شیرین عبادی: ضرب‌وشتم معلولان ذهنی در هر جای دیگری از دنیا، «منجر به استعفای وزیر» می‌شد

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در واکنش به برخورد خشن پرستاران و ضرب‌‌وشتم معلولان ذهنی در یک مرکز نگه‌داری ویژه در بوشهر گفت که در کشورهای دیگر انتشار یک‌چنین فیلمی منجر به «استعفای وزیر» می‌شد.

این حقوق‌دان روز شنبه در کانال تلگرامی خود با انتشار تصاویر ثبت‌شده از مرکز نگه‌داری و توان‌بخشی «نیلوفران آبی» نوشت که «بدون شک» این فیلم به دست مسئولان بهزیستی رسیده، «اما این مرکز کماکان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و فیلم‌ دوربین‌های مداربسته را نیز پاک کرده است».

«کمپین معلولان» روز شنبه اعلام کرد این تصاویر از مرکز نگه‌داری و توان‌بخشی «نیلوفران آبی» و از دل ۲۰ دقیقه فیلم و گزارش دریافتی استخراج شده است و علاوه‌بر «اذیت و آزار و بدرفتاری وحشتناک»، معلولان ساکن در این مرکز دچار «سوءتغذیه و وضعیت بد بهداشتی» هم هستند.

ویدئوی منتشر شده از دوربین‌های مداربسته این مرکز نشان می‌دهد که دست‌کم دو مرد یکی از معلولان حاضر در خوابگاه را روی یکی از تختخواب‌ها با سیلی زدن مداوم، مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و سپس می‌خواهند پاهای او را به تختخواب ببندند.

رادیوفردا به دلیل خشونت موجود در این تصاویر نمی‌تواند ویدئو را منتشر کند.

خانم عبادی رفتار کادر درمان این مرکز را «بسیار غیرانسانی» خوانده و نوشته است‌:‌ «آیا بودجه نگه‌داری از معلولان به حدی رسیده که باید فرزندان کم‌توان مردم به دست چنین "جلادینی" سپرده شوند؟ و اگر مسئولان جمهوری اسلامی توان نگه‌داری از این فرزندان ایرانی را ندارند چرا "غربالگری" را ممنوع کرده‌اند؟»

با محدودیت‌های ایجادشده درباره غربالگری جنین به بهانه اجرای قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» از سال گذشته، بسیاری از متخصصان و کارشناسان درباره افزایش تعداد نوزادانی که با معلولیت به‌دنیا می‌آیند هشدار می‌دهند.

اردیبهشت امسال، رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور از قانون افزایش جمعیت در ایران انتقاد کرد و خواستار اصلاح آن به ویژه در موضوع غربالگری جنین شد. در همین زمینه، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته بود که سالانه بین ۴۰ تا ۶۰ هزار نفر به آمار معلولان ایران اضافه می‌شود.

۱۵:۲۷ ۱۴.۵.۱۴۰۲

انجمن قلم آمریکا افزایش حکم زندان نرگس محمدی را محکوم کرد

انجمن قلم آمریکا اضافه شدن یک سال حبس به محکومیت نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در ایران، را محکوم کرد و خواستار «آزادی فوری و بی‌قید و شرط» او شد.

در بیانیه این انجمن، این اقدام «تلاش رسوای حکومت برای مجازات کردن» خانم محمدی به خاطر ابراز عقیده و فعالیت‌هایش در زندان توصیف شده است.

۱۵:۲۶ ۱۴.۵.۱۴۰۲

پس از انتقال زندانیان «به قزلحصار»، زندان رجایی‌شهر تعطیل اعلام شد

زندان رجایی‌شهر کرج روز شنبه، ۱۴ مرداد، به‌ طور کامل تخلیه و تعطیل اعلام شد.

بنا بر اعلام مرکز رسانه قوه قضاییه، تخلیه زندان رجایی‌شهر در استان البرز که از روز سه‌شنبه، ۱۰ مرداد، آغاز شده بود در روز شنبه، ۱۴ مرداد، رسما به پایان رسید.

به نوشته روابط عمومی این قوه، تمامی زندانیان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار که آن هم در همین استان قرار دارد، «منتقل شدند».

بر اساس اعلام خبرگزاری‌های داخلی به نقل از رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، تخلیه زندان رجایی‌شهر بر اساس «مصوبات سفر استانی رئیس قوه قضاییه به استان البرز در تاریخ ۱۸ فروردین» صورت گرفته است.

بیشتر

XS
SM
MD
LG