لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۱

حمایت مارگارت اَتوود و الف شفق، دو نویسنده زن سرشناس، از مبارزه زنان ایران


الف شفق
الف شفق

پس از جی. کی. رولینگ، نویسنده مطرح بریتانیایی، دو نویسنده زن مطرح دیگر در ادبیات جهان، مارگارت اتوود نویسنده کانادایی و الف شفق (الیف شافاک) نویسنده ترکیه‌ای از مبارزات زنان ایرانی برای احقاق حقوق‌شان پس از جان باختن مهسا امینی حمایت کردند.

خانم اتوود روز چهارشنبه در حساب توئیتر خود یک مقاله تحلیلی روزنامه گاردین با این عنوان را به اشتراک گذاشت: «شاید مرگ وحشیانه مهسا امینی لحظه سرنوشت‌سازی برای ایران باشد.»

همچنین خانم شفق در دومین نوشته خود درباره مهسا امینی در شبکه‌های اجتماعی، به اولین فعالان زن ایرانی که برای «حقوق زنان و حق رای زنان» مبارزه کردند، ادای احترام کرد.

این نویسنده ترک که آثارش به زبان فارسی نیز ترجمه شده، شامگاه سه‌شنبه در حساب اینستاگرام خود با بازنشر عکسی از اولین فمینیست‌های ایران نوشت: «این یک مبارزه طولانی است، یک مبارزه سخت.»

او افزود: «همه ما مدیون مادربزرگ‌ها، مادر مادربزرگ‌هایمان هستیم، زنانی که شجاعانه برای ابتدایی‌ترین حقوق بشر جنگیدند و خواستار برابری و حق رفتار با احترام و عزت بودند.»

الف شفق در روز جان باختن مهسا امینی نیز با انتشار عکسی از او نوشت: «آن قدر غمگینم که نمی‌دانستم تمام روز چه بنویسم، قلبم درد می‌کند.»

این نویسنده اهل ترکیه خطاب به مهسا امینی اضافه کرد: «خواهر، ما از سرزمین‌های مشابه، جغرافیا و فرهنگ‌های مشابه آمده‌ایم.»

چند سال پیش، خود خانم شفق در ترکیه به دلیل پرداختن به موضوعاتی چون تعرض به کودکان و خشونت علیه زنان تحت تعقیب قضایی قرار گرفته بود.

او سه سال پیش درباره جنجالی که در مورد یکی از کتاب‌هایش به وجود آمد، گفت در ترکیه «به جای تغییر قوانین و اقدام عاجل برای از بین بردن خشونت جنسی،‌ نویسندگان را دادگاهی می‌کنند».

همچنین پیشتر جی.کی. رولینگ، نویسنده پرآوازه بریتانیایی و خالق کتاب‌های هری پاتر روز یکشنبه با بازنشر ویدئویی از مسیح علینژاد، فعال سیاسی ایرانی، درباره واکنش زنان به مرگ مهسا امینی با کوتاه کردن موهای خود یا سوزاندن روسری‌هایشان، اقدام آنها را ستایش کرد.

خانم رولینگ نوشت: «شجاعت واقعی چنین است.»

علاوه بر الف شفق، چند هنرمند ترکیه نیز در روزهای اخیر با مردم عزادار، خشمگین و معترض ایران ابراز همدردی و همبستگی کرده‌اند.

نورگل یشیلچای بازیگر، ابرو گوندش خواننده، ادا اجه بازیگر، گوکان آلکان بازیگر، از جمله این هنرمندان ترکیه بودند.

شارون استون بازیگر آمریکایی، ناتانیل بازویک بازیگر استرالیایی و بِلا حدید مدل مشهور آمریکایی نیز پس از جان باختن مهسا امینی از زنان ایرانی حمایت کردند.

XS
SM
MD
LG