لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۷

پوتین فرمان «بسیج محدود» نیروهای ذخیره روسیه را صادر کرد


ولادیمیر پوتین
ولادیمیر پوتین

در حالی که در ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از ضعف روسیه در جبهه‌های نظامی اوکراین منتشر شده، رئیس‌ جمهور روسیه روز چهارشنبه از «بسیج محدود» روس‌هایی خبر داد که در سنین جنگیدن هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهور روسیه، روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، در یک سخنرانی تلویزیونی از پیش ضبط شده، گفت: «من لازم می دانم از پیشنهاد (وزارت دفاع) برای بسیج نسبی شهروندان ذخیره، کسانی که قبلا خدمت کرده‌اند و دارای تجربه مرتبط هستند، حمایت کنم.»

او افزود که «فرمان بسیج نسبی امضا شده» و «امروز» اجرا خواهد شد.

در حالی که در روزهای اخیر احتمال بسیج عمومی در روسیه مطرح شده بود، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: «ما فقط درباره بسیج جزئی صحبت می‌کنیم.»

با این حال، به نظر می‌رسد تاکید پوتین بر «جزئی» و محدود بودن فرمان بسیج نیروهای ذخیره، تلاشی برای عدم اعتراف به ضعف‌ها و مشکلات روسیه در تهاجم نظامی این کشور به اوکراین است.

تحلیل‌گران و کارشناسان بارها اشاره کرده‌اند که کرملین با وجود نیاز به نیروی بیشتر در جنگ اوکراین از اعلام بسیج عمومی به دلیل واهمه از واکنش تند مردم روسیه خودداری می‌کند.

در واکنش به فرمان تازه کرملین، بریجت برینک، سفیر ایالات متحده در کی‌یف، اعلام کرد فرمان رئیس‌ جمهور روسیه مبنی بر «بسیج محدود» در این کشور و «همه‌پرسی» در مورد الحاق سرزمین‌هایی از اوکراین به روسیه «نشانه ضعف و شکست» مسکو است.

وزیر دفاع بریتانیا نیز اظهارات پوتین را «اعتراف به شکست تهاجم» روسیه به اوکراین دانست.

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه بار دیگر از «تهدیدی» که به گفته او توسط «رژیم نازی در کی‌یف» وجود دارد و از نظر مالی و نظامی توسط غرب حمایت می‌شود، سخن گفت و افزود: «ما مطمئنا از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای محافظت از روسیه و مردم خود استفاده خواهیم کرد.»

رئیس ‌جمهور روسیه که کشورش یکی از بزرگ‌ترین زرادخانه‌های هسته‌ای را در اختیار دارد، پیشتر نیز به صورت غیرمستقیم تهدیدهایی در زمینه به‌کارگیری از سلاح‌های هسته‌ای مطرح کرده بود.

او بدون اشاره به این که خود آغازگر تهاجم به خاک اوکراین بوده است مدعی شد: «هدف غرب تضعیف، تجزیه و نابودی روسیه است.»

به تازگی رئیس‌ جمهوری آمریکا به همتای روس خود هشدار داد که از سلاح‌های کوچک هسته‌ای یا شیمیایی برای جبران شکست‌های نظامی روسیه در جنگ علیه اوکراین استفاده نکند.

جو بایدن روز شنبه، ۲۶ شهریور، در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس، در پاسخ به پرسشی در مورد احتمال استفاده ولادیمیر پوتین از سلاح‌های هسته‌ای یا شیمیایی موسوم به تاکتیکی، گفت: «نکن، نکن، نکن.»

نیروهای روسیه در هفته‌های اخیر کنترل مناطقی وسیع را که پیشتر در اوکراین تصرف کرده بودند از دست داده‌اند.

این پیروزی‌ها برای ارتش اوکراین پس از آن به دست آمده که آمریکا و سایر کشورهای غربی تجهیزات پیشرفته نظامی به کی‌یف تحویل دادند.

با این حال، این نگرانی تقویت شده که روسیه برای جبران این شکست‌ها در مقطعی از سلاح‌های غیرمتعارف، مانند بمب‌های کوچک هسته‌ای یا سلاح‌های شیمیایی، استفاده کند.

همچنین یافته‌های اطلاعاتی ایالات متحده که به‌تازگی از حالت محرمانه خارج شده، نشان می‌دهد که وزارت دفاع روسیه برای ادامه جنگ خود علیه اوکراین در تدارک خرید میلیون‌ها راکت و گلوله توپ از کره شمالی است.

این در حالی است که چندی پیش دولت جو بایدن تایید کرد ارتش روسیه در ماه اوت از ایران هواپیماهای بدون سرنشین نظامی برای جنگ در اوکراین تهیه کرده است.

بیش از شش ماه از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز چهارشنبه کشته شدن نزدیک به شش هزار سرباز روس در این تهاجم نظامی را تایید کرد.

این در حالی است که ارزیابی‌های اوکراین و کشورهای غربی حاکی از تعداد کشته‌شدگان بیشتری در اردوگاه نیروهای روسیه در اوکراین است.

XS
SM
MD
LG