لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۶

فائزه هاشمی: اغتشاش خواندن اعتراض‌ها، بهانه‌ای برای سرکوب است


فائزه هاشمی در مراسم تشییع پدرش در دی‌ماه ۹۵
فائزه هاشمی در مراسم تشییع پدرش در دی‌ماه ۹۵

کشته شدن مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی مسوم به گشت ارشاد و پشتبندش، خشونت های دولتی در ایران با معترضان جایی برای سکوت باقی نگذاشته است. حتی اصلاح طلبان نزدیک به حاکمیت هم در این باره واکنش نشان دادند. واکنش هایی که به وقت رسمی تر شدن می خواست خط فاصله ای بگذارد بین معترضان و آنچه از سوی حاکمیت اغتشاشگران نامیده می شوند.

رادیو فردا برای اولین بار به یک فایل صوتی دسترسی پیدا کرده است که بازتاب دهنده دیدگاه فائزه هاشمی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی درباره اعتراض‌های شهریور ۱۴۰۱ است.

فائزه هاشمی: اغتشاش خواندن اعتراض‌ها، بهانه‌ای برای سرکوب است
please wait

No media source currently available

0:00 0:19:19 0:00
لینک مستقیم

خانم هاشمی در این فایل صوتی این اعتراض‌ها را ادامه مطالبات گذشته می‌داند که در یک فرم‌بندی تازه‌ای رخ داده است.

شعارهای این اعتراض‌ها به اعتقاد خانم هاشمی برآیندی است از ناملایماتی مانند «موضوع حجاب، نگاه طالبانی به مسئله زنان و مسائل اجتماعی» که در نوع خود برای اولین بار به این شکل گسترده مطالبه شده است.

نماینده پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌گوید: «اینکه می‌خواهند الغا کنند اینها اعتراضات نیست و اغتشاشات است، دقیقاً اینها اعتراضات است».

او در ادامه نیروهای حکومتی را به ایجاد کردن «اغتشاش» متهم کرد تا به گفته این سیاستمدار منتقد سیاست‌های کنونی جمهوری اسلامی بهانه‌ای برای «سرکوب کردن» داشته باشند.

خانم هاشمی در این فایل صوتی که برای اولین بار رادیو فردا به آن دسترسی پیدا کرده، می‌گوید که جامعه از اصلاحات در جمهوری اسلامی ناامید شده است و حاکمیت هم نمی‌تواند خودش را با نسل جدید سازگار کند و هیمن موضوع معترضان را به این نتیجه می‌رساند که اینها نباشند و اضافه می‌کند «به نظر من حق دارند».

دختر رئیس پیشین تشخیص مصلحت نظام معتقد است که این نظام منحرف‌شده و محتوای آن «یک چیز من درآوردی و دیکتاتوری برای حفظ بقا شده است».

فائزه هاشمی در واکنش به انتقادهایی که به نقش پدر او در قوام موقعیت سیاسی آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی وارد می‌شود گفته است که پدرش «مزد» خود را از این بابت گرفت و آنها معتقدند که پدرشان را «کشتند» و اکبر هاشمی رفسنجانی به «مرگ طبیعی» نمرده است.

او در این فایل صوتی به حضور علی فلاحیان وزیر اطلاعات کابینه اکبر هاشمی رفسنجانی و یکی از متهمان پرونده ترور میکونوس پرداخته و از مسئله حذف جریان موسوم به ملی-مذهبی ها در دوران ریاست جمهوری پدرش اشاره می‌کند.

فائزه هاشمی در این فایل صوتی می‌گوید: «شاه ظالم بود ولی جمهوری اسلامی یعنی ماها شاه را روسفید کردیم، کارهایی که در این سال ها انجام شد شاید یک هزارمش در زمان شاه انجام نشد».

فرزند یکی از مردان قدرتمند جمهوری اسلامی در دو دهه اخیر درباره رضا پهلوی فرزند شاه پیشین ایران هم گفته است:«ماها به عنوان آقازاده های این نظام خیلی از آقازاده های دوران پهلوی بدتر عمل کردیم و بدتر هستیم».

XS
SM
MD
LG