لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

آمریکا اصرار ایران بر بسته شدن پرونده پادمانی را «بسیار غیرمنطقی» دانست


سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل
سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل

آمریکا در واکنش به تاکید دوباره رئیس‌جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل بر بسته شدن پرونده آثار اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده جمهوری اسلامی، گفت چنین درخواستی «بسیار غیرمنطقی» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اول مهر ماه این درخواست ایران را رد کرد و گفت، آمریکا و کشورهای اروپایی نمی‌توانند به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار وارد کنند تا دست از تحقیق پیرامون ذرات اورانیوم کشف شده در سایت‌های اعلام نشده ایران بردارد، مگر اینکه جمهوری اسلامی پاسخی قانع‌کننده به سوالات آژانس بدهد.

آژانس بین‌المللی اتمی ماه‌هاست از ایران می‌خواهد توضیح دهد منشا ذرات اورانیوم در سه سایت اعلام نشده این کشور چیست. ایران برای احیای توافق هسته‌ای شروطی نظیر بسته شدن پرونده ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت اعلام نشده خود را پیش کشیده است، موضوعی که علاوه بر آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، آژانس بین‌المللی انرژی نیز آن را رد کرده است.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه گذشته گفت که مسائل عمده باقی‌مانده میان ایران و این نهاد بدون پاسخگویی تهران برطرف نخواهد شد.

مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که رویترز نامی از وی نبرده، روز جمعه در ادامه گفته است: «خلاصه کلام، ما با توجه به موضع ایران به دیوار برخورده‌ایم. درخواست‌های ایران درباره بسته شدن پرونده پادمانی بسیار غیرمنطقی است: جمهوری اسلامی از ما و کشورهای اروپایی می‌خواهد به آژانس و مدیرکل آن فشار وارد کنیم تا پرونده پادمانی را ببندند، اما ما چنین کاری نخواهیم کرد و به استقلال و تمامیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احترام می‌گذاریم.»

در این میان امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه نیز بعد از دیدار روز سه‌شنبه هفته گذشته با ابراهیم رئیسی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل گفت اکنون توپ توافق هسته‌ای در زمین ایران است.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG