لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

کاخ سفید: ایران باید به خشونت علیه زنان پایان دهد


کاخ سفید
کاخ سفید

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه از جمهوری اسلامی ایران خواست که به اعمال خشونت علیه زنانی که از آزادی‌های اساسی خود بهره می‌گیرند پایان دهد.

خانم ژان پی‌یر روز جمعه، اول مهر، در یک نشست خبری در کاخ سفید درباره مرگ مهسا امینی در پی جراحاتش در بازداشتگاه گشت ارشاد تهران گفت این مرگ «یک توهین وحشتناک و فاحش به حقوق بشر است».

او اظهارات اخیر جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره مهسا امینی را تکرار کرد که گفته بود واشینگتن در کنار «شهروندان شجاع و زنان شجاع ایران» ایستاده است.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: «زنان در ایران باید حق داشته باشند که هر چه می‌خواهند بپوشند و تحت خشونت و آزار و اذیت قرار نگیرند.»

خانم ژان پی‌یر از حکومت ایران خواست که «پاسخگوی مرگ مهسا» باشد.

او به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه نیروهای سرکوب و کشتار معترضان در ایران اشاره و اضافه کرد: «ما به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای اطمینان از پیگیری پاسخگویی [ایران] ادامه خواهیم داد.»

یک هفته پیش، مهسا امینی در پی جراحات وارده در بازداشتگاه گشت ارشاد در تهران جان باخت، اما مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون مسئولیت ضرب و جرح منجر به مرگ خانم امینی را برعهده نگرفته‌اند.

در پی مرگ مهسا امینی، موجی از اعتراضات سراسری در ایران به راه افتاده و پیشتر رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، ضمن اعلام حمایت کشورش از تظاهرات ایران، «سرکوب وحشیانه حکومت ایران» را محکوم کرده است.

کاخ سفید: محدود کردن اینترنت در ایران شرم‌آور است

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به پرسشی درباره محدودیت‌های اخیر دسترسی مردم ایران به اینترنت در پی اعتراضات، گفت:«ما از کارهایی که مقام‌های ایرانی برای مسدود کردن اینستاگرام و همچنین واتس‌آپ انجام می‌دهند و همچنین به طور کلی کند کردن یا توقف دسترسی به اینترنت، آگاه هستیم.»

خانم ژان پی‌یر این اقدامات جمهوری اسلامی را «شرم‌آور» خواند و گفت کاخ سفید به همکاری با بخش خصوصی و وزارت خزانه‌داری برای اقدامات بیشتر در جهت تسهیل دسترسی مردم ایران به جریان آزاد اطلاعات ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در توئیتی خبر داد که این کشور «برای پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران» اقدام کرده و «مجوز عمومی را جهت دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور دولت ایران» صادر کرده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، در واکنش به این خبر، اعلام کرد که ماهواره‌ استارلینک «فعال می‌شود».

پیشتر گروهی از نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در کنگره آمریکا در نامه‌ای به جنت یِلِن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، از او خواسته بودند که با توجه به اعتراضات اخیر در ایران، در صورت دریافت تقاضای ایلان ماسک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به ایران، فورا با این تقاضا موافقت کند.

کاخ سفید: برجام بهترین گزینه حل بحران هسته‌ای ایران

کارین ژان پی‌یر روز جمعه همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات احیای برجام گفت: «ما در مورد ایران نگرانی‌هایی داریم. اما برجام بهترین راه برای ما برای رسیدگی به مشکل هسته‌ای است.»

او با تاکید بر این که آمریکا به دنبال اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است، ادامه داد: «تا زمانی که معتقدیم پیگیری مذاکرات برجام به نفع آمریکاست این کار را انجام خواهیم داد.»

سخنگوی کاخ سفید همچنین اضافه کرد که واشینگتن به استفاده از ابزارهای دیگر برای رسیدگی به سایر مشکلات مربوط به رفتار ایران ادامه خواهد داد.

مذاکرات هسته‌ای ایران که به نظر می‌رسید با تدوین یک متن پیشنهادی برای توافق احیای برجام به مرحله پایانی خود نزدیک شده، پس از آخرین پاسخ جمهوری اسلامی درباره این متن، متوقف شده است.

این توقف در حالی است که در جریان حضور ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز این مذاکرات پیشرفتی نداشت.

در آخرین اظهارنظرهای بین‌المللی درباره مذاکرات احیای برجام، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، اعلام کرده که به موفقیت مذاکرات احیای برجام امید چندانی نیست.

منابع: وب‌سایت رسمی کاخ سفید، رادیوفردا
XS
SM
MD
LG