لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

آمریکا می‌گوید در حمله احتمالی حزب‌الله به اسرائیل جلوی اسرائیل را نخواهد گرفت


کشتی ویژه حفاری در میدان گاز کاریش در شرق مدیترانه
کشتی ویژه حفاری در میدان گاز کاریش در شرق مدیترانه

در پی ادامه تهدیدهای دبیرکل حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل در مورد ادامه حفاری در حوزه گازی «کاریش» و بهره‌برداری از گاز آن، آمریکا به لبنان گفته است اگر حزب‌الله به اسرائیل حمله کند، آمریکا «قادر نخواهد بود که اسرائیل را از واکنش بازدارد».

شبکه آی‌۲۴ اسرائیل روز یک‌شنبه سوم مهر با استناد به گزارش رسانه‌های عرب‌زبان منطقه نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، تأکید کرده که «هر حرکت کوچک از سوی حزب‌الله منجر به تلافی اسرائیل خواهد شد و آمریکا نخواهد توانست مانع اسرائیل شود».

حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله، هفته گذشته در سخنانی از مخفیگاه خود به مناسبت اربعین، بار دیگر در هشدار به اسرائیل در خصوص احتمال آغاز بهره‌برداری از حوزه گازی «کاریش» گفت که «موشک‌های ما به روی "کاریش" هدف‌گیری شده است».

حزب‌الله حدود سه ماه پیش که اسرائیل اسکله حفاری به روی یک کشتی عظیم اجاره‌شده از شرکت‌های بین‌المللی را به سوی حوزه «کاریش» نزدیک کرد تا کارهای حفاری را آغاز کند، چهار فروند پهپاد «شناسایی» به فراز این حوزه فرستاد. اسرائیل سه فروند از پهپادها را منهدم کرد و پهپاد چهارم ظاهراً به لبنان بازگشت.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، هفته گذشته در واکنش به آخرین تهدیدهای حسن نصرالله بر سر این حوزه گازی گفت کشور لبنان بهای هر تحرک احتمالی این سازمان را خواهد پرداخت.

با این حال، هنوز معلوم نیست که چرا آغاز کار اسکله حفاری پیاپی به تعویق افتاده و تاریخی نیز برای آن تعیین نشده است. نیروی دریایی اسرائیل و سایر قوای نظامی این کشور مأمور مراقبت از امنیت این حوزه شده‌اند.

رسانه‌های لبنان در آغاز ماه سپتامبر نوشته بودند که نظر به قصد حزب‌الله برای تحرکات نظامی بر سر «کاریش»، آمریکا از دولت اسرائیل خواسته ‌است که توافق تنظیم‌شده بر سر مرزهای دریایی را نهایی کند.

عاموس هوخشتاین، دیپلمات آمریکایی اسرائیلی‌تبار که میانجی مذاکرات میان دولت‌های اسرائیل و لبنان بر سر ترسیم خطوط مرزی دریایی دو کشور است، در روزهای گذشته با میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، در بیروت دیدار کرد.

آقای عون، که متحد حزب‌الله است، حصول توافق با اسرائیل را تضمین‌کننده منافع ملی لبنان دانسته و تأکید کرده که چنین توافقی به لبنان هم امکان خواهد داد که در حوزه‌های دیگر به حفاری نفت و گاز اقدام کند به این امید که حاصل آن در سال‌های آینده وضعیت اقتصاد فروپاشیده لبنان را بهبود بخشد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز هفته گذشته گفته بود که دستیابی به توافق با لبنان «هم امکان‌پذیر و هم لازم است».

اسرائیل تأکید دارد که «کاریش»، سومین حوزه‌ بزرگ گازی که این کشور بعد از حوزه‌های «تامار» و «لویاتان» کشف کرده، «کاملاً در منطقه دریایی متعلق به اسرائیل قرار دارد» و مالکیت آن «قابل بحث نیست».

گاز استخراجی از حوزه‌های «تامار» و «لویاتان» در چند سال اخیر در ارتقای مؤلفه‌های کلان اقتصادی اسرائیل سهم بزرگی داشته و این کشور برای صادرات آن به کشورهای متعددی در جهان قرارداد بسته است.

به گزارش رسانه‌های اقتصادی اسرائیل، توافق فروش گاز اسرائیل به ترکیه و انتقال بخشی دیگر از آن به اروپا از طریق خطوط لوله ترکیه نیز از چند روز آینده آغاز خواهد شد و رئیس جمهوری ترکیه پیشاپیش از آن استقبال کرده است.

نظر به ادامه جنگ روسیه در اوکراین و بحرانی که در عرصه انرژی جهانی ایجاد کرده، کشورهای مهم اتحادیه اروپا مانند آلمان برای خرید گاز از اسرائیل در نوبت ایستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG