لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

آمریکا و اتحادیه اروپا بروز نشتی در خطوط نورد استریم را «خرابکاری» دانستند


نشت گاز از زیر سطح آب
نشت گاز از زیر سطح آب

مقام‌های آمریکا و اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، بروز سه نشتی همزمان در خطوط لوله گاز نورد استریم را «خرابکاری» خواندند و اتحادیه اروپا قول داد با «قوی‌ترین پاسخ ممکن» به آن واکنش نشان دهد.

ارتش دانمارک روز سه‌شنبه، پنجم مهر، اعلام کرد که سه نشت بزرگ از روز دوشنبه در جزیره برنهُلم متعلق به دانمارک در دریای بالتیک و بین جنوب سوئد و لهستان شناسایی شده‌ است.

بر اساس اعلام ارتش دانمارک، این نشتی‌ها موجب تشکیل حباب‌هایی به قطر ۲۰۰ متر تا یک کیلومتر روی سطح آب شده بودند.

دو خط گازی نورد استریم، گاز روسیه را از زیر دریای بالتیک به آلمان منتقل می‌کند. این دو خط لوله که توسط کنسرسیومی وابسته به شرکت بزرگ گازپروم روسیه اداره می‌شود، به دلیل پیامدهای جنگ اوکراین عملیاتی نبودند، اما داخل آنها هنوز پر از گاز بود.

نورد استریم۲ روز دوشنبه دچار افت شدید فشار شد و چند ساعت بعد فشار نورد استریم۱ نیز کاهش یافت.

خانم فون درلاین شامگاه سه‌شنبه در توییتر نوشت که با مِتِه فردریکسن نخست ‌وزیر دانمارک «در مورد اقدام خرابکارانه در نورد استریم» صحبت کرده است.

او با تاکید بر اهمیت بررسی حوادث و روشن کردن کامل آنها و دلایل‌شان افزود: «هرگونه اختلال عمدی در زیرساخت انرژی فعال اروپا غیرقابل قبول است و منجر به قوی‌ترین واکنش ممکن خواهد شد.»

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه با همتای دانمارکی خود درباره «خرابکاری آشکار در امتداد خطوط لوله نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲» گفت‌وگو کرده و آمریکا با متحدان و شرکای خود «متعهد به ارتقای امنیت انرژی اروپا» باقی خواهد ماند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در توئیتی نوشت که درباره «خرابکاری آشکار خطوط لوله نورد استریم» با همتای دانمارکی خود گفت‌وگو کرده است.

او افزود: «آمریکا از تلاش‌ها برای تحقیق [در این زمینه] حمایت می‌کند و ما به کار خود برای حفاظت از امنیت انرژی اروپا ادامه خواهیم داد.»

پیشتر نخست وزیر دانمارک اعلام کرده بود: «نظر واضح مقامات این است که این اقدامات عمدی هستند. ما اینجا با تصادف سروکار نداریم.»

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر مستعفی سوئد که پس از شکست در انتخابات اخیر این کشور اداره امور را همچنان در دست دارد، نیز گفته است: «انفجارهایی رخ داده و این احتمالا خرابکاری است.»

با این حال، دانمارک و سوئد این اقدامات را تجاوزکارانه توصیف نکردند، زیرا این حوادث در خارج از آب‌های سرزمینی، در مناطق منحصرا اقتصادی رخ داده است.

بنا بر اعلام کپنهاگ، نشتی‌‌ها باید «دست‌کم یک هفته» طول بکشد تا زمانی که تمام گاز از دو لوله خارج شود.

همچنین موسسه‌های لرزه‌نگاری سوئد، نروژ و دانمارک دو انفجار زیر آب را «به احتمال زیاد به دلیل انفجارهای» قبل از حادثه ثبت کرده‌اند.

در مقابل، کرملین که انگشت اتهام همه به سویش نشانه رفته، ابراز نگرانی و اعلام کرد هیچ فرضیه‌ای از جمله خرابکاری را نباید کنار گذاشت.

این در حالی است که در کی‌یف، میخائیل پودولیاک مشاور ریاست جمهوری اوکراین بدون ارائه سندی از «حمله تروریستی برنامه‌ریزی‌شده» توسط مسکو خبر داد و آن را محکوم کرد.

نخست ‌وزیر لهستان نیز از نقش روسیه در این میان سخن گفته و افزود که «این اقدام خرابکارانه احتمالا مرحله بعدی تشدید اوضاع در اوکراین را نشان می‌دهد.»

XS
SM
MD
LG