لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

پوتین «روز جمعه» فرمان الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه را امضا می‌کند


ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه هفتم مهر اعلام کرد که ولادیمیر پوتین روز جمعه فرمان الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه را امضا می‌کند.

دمیتری پسکوف در یک نشست خبری گفت: «توافق مربوط به الحاق مناطق جدید به قلمرو فدراسیون روسیه با چهار ناحیه‌ای که اخیرا همه‌پرسی در آن‌ها برگزار شده است و از روسیه درخواست کمک کرده‌اند روز جمعه امضا خواهد شد و آقای پوتین در این مورد یک سخنرانی مهم ایراد خواهد کرد».

مراسم امضای این فرمان قرار است در یکی از تالارهای بزرگ کاخ کرملین و با حضور مقامات محلی طرفدار مسکو برگزار شود که از نظر روسیه رهبران چهار استان دونتسک، لوهانسک، زاپروژیا و خرسون تلقی می‌شوند.

روسیه و مقامات محلی دست‌نشانده آن کشور ادعا می‌کنند که نتایج همه‌پرسی اخیر در مناطق اشغالی اوکراین مشروعیت دارد و نشانه حمایت افکار عمومی از الحاق این مناطق به خاک روسیه است.

قرار است روز جمعه به این مناسبت در میدان سرخ مسکو یک کنسرت بزرگ موسیقی راک برگزار شود. تریبون سخنرانی و صفحات بزرگ تصویری همراه با بیلبوردهایی که الحاق این چهار ناحیه به قلمرو فدراسیون روسیه را اعلام می‌کنند هم اکنون در محل کنسرت نصب شده‌اند.

سخنگوی کاخ کرملین در مورد احتمال حضور ولادیمیر پوتین در این کنسرت اظهار نظر نکرد. ولی رئیس‌جمهوری روسیه در برنامه تبلیغاتی مشابهی که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴ برگزار شد شرکت کرد.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی مهم هفته گذشته خود ضمن حمایت از طرح الحاق مناطق اشغالی اوکراین به خاک روسیه، دستور بسیج حدود ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش را صادر کرد و هشدار داد که در صورت به خطر افتادن امنیت مردم و قلمرو روسیه از سلاح‌های تخریب گسترده استفاده خواهد کرد.

مناطقی که براساس این فرمان به خاک روسیه الحاق می‌شوند حدود ۱۵ درصد از قلمرو اوکراین را تشکیل می‌دهند.

کارشناسان غربی معتقدند که با توجه به ناتوانی ارتش روسیه در جنگ و به خصوص عقب‌نشینی آن کشور در برابر ضد حمله‌های ارتش اوکراین طی یک ماه گذشته به نظر می‌رسد که ولادیمیر پوتین به این نتیجه رسیده است که تنها راه برای نمایش پیروزی در اوکراین الحاق مناطق اشغالی این کشور است.

اوکراین و کشورهای غربی این همه‌پرسی را محکوم کرده و می‌گویند نتایج آن را به رسمیت نخواهند شناخت. آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام، تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید کرده و حتی برخی از کشورهایی که معمولا با مسکو همسو هستند از جمله قزاقستان و صربستان نیز اعلام کرده‌اند که الحاق مناطق اشغالی اوکراین به قلمرو روسیه را به رسمیت نمی‌شناسند.

رئیس مجلس علیای پارلمان روسیه روز پنجشنبه گفت این مجلس ممکن است روز ۱۲ مهر، سه روز قبل از هفتادمین سالروز تولد ولادیمیر پوتین، موضوع الحاق این مناطق به خاک روسیه را در دستور کار قرار دهد.

مقامات روسیه گفته‌اند که پس از الحاق رسمی این مناطق، آن‌ها زیر چتر دفاع هسته‌ای روسیه قرار خواهند گرفت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در روزهای اخیر در مورد الحاق این مناطق با رهبران تعدادی از کشورهای اروپایی و ترکیه گفت‌وگو کرد و در یک پیام ویدئویی از حمایت صریح آن‌ها و درک وضعیت اوکراین قدردانی کرد.

دولت آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی دیگر به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار شامل ۱۸ قبضه موشک‌اندازهای متحرک «هیمارس» و مهمات مربوطه، تجهیزات گوناگون مقابله با پهپادها و خودروهای زرهی در اختیار اوکراین قرار می‌دهد.

با احتساب این بسته جدید، مجموع کمک‌های نظامی دولت آمریکا به اوکراین به ۱۶.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

همزمان، حدس و گمان در مورد خرابکاری در خطوط انتقال گاز روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک ادامه دارد. تاکنون چهار مورد نشت گاز در خط لوله «نورد استریم ۱» و «نورد استریم ۲» گزارش شده است.

کشورهای غربی و اتحادیه اروپا این حوادث را نتیجه خرابکاری اعلام کرده‌اند ولی تاکنون مسئول این حملات را معرفی نکرده‌اند.

روسیه که دخالت در این حوادث را تکذیب کرده است، می‌گوید مشخصات این خرابکاری‌ها نشان می‌دهد که تروریسم دولتی است.

یک مقام اتحادیه اروپا گفت رهبران این اتحادیه هفته آینده در این زمینه مذاکره می‌کنند. او افزود این خرابکاری‌ها طبیعت جنگ اوکراین را کاملا دگرگون کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت هرگونه حمله و یا اقدام خرابکارانه‌ای علیه زیرساخت‌های کشورهای عضو با واکنش شدید ناتو روبرو خواهد شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از سه منبع گزارش داد که نهادهای امنیتی اروپایی تردد چند شناور نظامی روسیه در نزدیکی محل نشت را رصد کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG