لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

مقام اوکراینی: تردیدی نداریم که پهپادهای ایران در کشتن شهروندان‌مان به کار می‌روند


آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین
آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین

اوکراین می‌گوید شواهد غیرقابل انکار در دست است که ارتش روسیه به پهپادهای ساخت ایران مجهز شده، دست‌کم از یک ماه پیش آزمایش این سلاح را در جبهه‌های اوکراین آغاز کرده و از هفتهٔ گذشته روزانه در حملات به زیرساخت نظامی و غیرنظامی در شرق و جنوب اوکراین از پهپادهای ایرانی استفاده می‌کند.

در حالی که تبلیغات سازمان‌یافته کرملین از ایران بابت ارسال پهپاد برای کمک به ارتش روسیه در تهاجم نظامی‌اش علیه اوکراین ستایش می‌کند، وزیر خارجهٔ ایران در تازه‌ترین واکنش خود، ارسال سلاح به روسیه یا اوکراین را اشتباه خوانده و تأکید کرده است که ایران در این جنگ از هیچ‌یک از طرفین حمایت نمی‌کند.

به گفتهٔ دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، ایران از زمانی که هواپیمای اوکراینی را بر فراز تهران سرنگون کرد نشان داده حاضر به رویکرد متمدنانه و همکاری سازنده نیست. آلکسی دانیلوف در گفت‌وگوی اختصاصی با آنا رایسکایا گزارشگر رادیو فردا می‌گوید با حمایت از روسیه در جنگ علیه اوکراین، تهران مجدداً طرف شر را گرفته است.

مشخصاً هر سلاحی در دست ارتش روسیه، چالش و تهدیدی برای نیروهای اوکراینی است. دستیابی روسیه به پهپادهای ایرانی چالشی جدید است. این تهدید چقدر جدی است؟

مهم این است که پهپادهای ساخت ایران شهروندان اوکراینی را می‌کشد. زمانی که مقامات ایرانی برای تحویل پهپاد به روسیه تصمیم گرفتند، به این موضوع چشم بستند و به ما می‌گویند در این حملات نقشی ندارند اما هیچ تردیدی وجود ندارد که پهپادهای ایرانی در اوکراین شهروندان کشورمان را می‌کشد.

چگونه می‌توان با این تهدید مقابله کرد؟ آیا اوکراین تجهیزات لازم را دارد، و آیا متحدان اوکراین می‌توانند به آن کمک کنند؟

متحدان‌مان از روز اول به ما کمک می‌کنند. از روز اول هر کشور راه خود را برگزیده: یا طرف خیر باشد، یا طرف شر. باعث تأسف است ایران طرف شر را برگزیده و در تلاش‌های روسیه برای نابودی اوکراین شریک شده است.

با توجه به تداوم پروازهای هواپیماهای باری روسیه به ایران، ظن این می‌رود که ارسال تسلیحات متوقف نشده است. این همکاری تاکنون باعث کاهش سطح روابط دیپلماتیک اوکراین با ایران شده. آیا اوکراین اقدامات دیگری نیز در نظر گرفته است؟

ایران تمایل به همکاری [با اوکراین] ندارد. یادآوری می‌کنم زمانی که هواپیمای اوکراینی در تهران سرنگون شده بود، ایران تمام پیشنهادهای همکاری را رد کرد. اکنون نیز تعامل با این کشور را بی‌معنا می‌دانیم. ایران می‌توانست طرف آزادی و دموکراسی را بگیرد اما ظلم و تمامیت‌خواهی را برگزیده است.

برخی گزارش‌ها منتشر شده که در حملهٔ موشکی اوکراین، یک مرکز هدایت پهپاد در منطقهٔ خرسون منهدم شده و گویا در میان نظامیان کشته شده، حدود ۲۰ مستشار ایرانی بودند. آیا شما اطلاعی در این رابطه دارید؟

هرکس بخواهد شهروندان‌مان را بکشد، نابود خواهد شد و مهم نیست شهروندان کدام کشورها در مناطق اشغال شده حضور دارند و در جنگ علیه اوکراین مشارکت می‌کنند.

اما آیا احتمال آن وجود دارد که نظامیان ارتش ایران یا سپاه پاسداران در مناطق اشغال شدهٔ اوکراین حضور داشته باشند؟

ما به تابعیت توجه نمی‌کنیم و هر شهروند خارجی که به دشمن‌مان بپیوندد و در منطقهٔ اشغال شده به نظامیان روس کمک کند نابود خواهد شد.

  • 16x9 Image

    آنا رایسکایا

    آنا رایسکایا گزارشگر رادیوفرداست که ضمن پوشش گزارش‌های روسیه، و اوکراین، خبرها و موضوعات مرتبط با ایران در این کشورها را گزارش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG