لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۴

کشته شدن معاون اطلاعات سپاه استان؛ آمار رسمی جان‌باختگان زاهدان ۱۹ نفر اعلام شد


عکسی بر گرفته از یک ویدئو از اعتراضات روز جمعه زاهدان
عکسی بر گرفته از یک ویدئو از اعتراضات روز جمعه زاهدان

استاندار سیستان و بلوچستان شمار جانباختگان تیراندازی در روز جمعه در زاهدان را ۱۹ نفر اعلام کرد، این در حالی است که منابع محلی می‌گویند بین ۳۶ تا نزدیک به ۸۰ نفر در اعتراضات در این روز کشته شده‌اند.

در همین حال، سپاه پاسداران سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای از کشته شدن معاون اطلاعات سپاه این استان خبر داده است.

در این بیانیه تصریح شده است که حمید رضا هاشمی، معاون اطلاعات سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان در درگیری در این روز کشته شده است.

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان در خصوص تیراندازی روز جمعه در زاهدان گفته است، «در این حادثه ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند و ۲۰ تن نیز زخمی شدند که بخشی از نیروهای انتظامی نیز جز این افراد هستند. »

استاندار سیستان بلوچستان می‌گوید عده‌ای به «قصد تصرف» یک پاسگاه نیروی انتظامی «در پوشش نماز جمعه» با «سنگ پراکنی، پرتاب مواد آتش زا و تیراندازی» حمله کردند.

خبرگزاری «حال وش» که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند، نیز می‌گوید در تیراندازی‌های نیروهای امنیتی به سوی معترضان در روز جمعه بیش از ۳۶ تن کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

رادیو فردا با این حال قادر به تایید و راستی آزمایی آمار کشته‌ها و زخمی‌ها اعتراضات در زاهدان نیست.

تلویزیون جمهوری اسلامی هم شامگاه جمعه تصاویری از «اعترافات» یکی از معترضان بازداشتی را پخش کرد. این فرد گفت که برای «اعتراض به مساله تجاوز به دختر نوجوان در چابهار» به معترضان پیوست بود. جمهوری اسلامی همواره از نمایش «اعترافات» در تلویزیون حکومتی برای ارعاب مخالفان استفاده کرده است.

در همین حال، روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، شنبه تمامی مدارس در تمامی مقاطع در نوبت صبح و عصر در زاهدان، نصرت آباد و کورین تعطیل خواهد بود.

کشته شدن معاون اطلاعات سپاه استان

سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که زاهدان ، شاهد « حمله اشرار و تروریست‌های مسلح» به چندین مقر انتظامی و نظامی و متعاقبا درگیری و «تیراندازی کور» بود.

در این بیانیه‌ای اعلام شده که حمید رضا هاشمی، معاون اطلاعات سپاه استان در درگیری‌ها در این روز کشته شده است.

در بیانیه سپاه سلمان اشاره ای به کشته شدن سرهنگ سید علی موسوی مسوول اطلاعات سپاه این استان نشده است.

در همین زمینه، پیشتر یک منبع آگاه به ایرنا گفته بود که سرهنگ سید علی موسوی در درگیری در زاهدان کشته شده است و «سه نفر دیگر از نیروهای قرارگاه سپاه قدس جنوب شرق» نیز در این درگیری زخمی شده‌اند.

تسنیم نیز می‌گوید: «اشرار مسلح از ظهر امروز در زاهدان ‌با حمله به ۳ کلانتری ‌‌‌و ایجاد رعب و وحشت برای مردم، اقدام به تیراندازی به سمت کلانتری ۱۶ زاهدان کردند».

این در حالی است که گزارش‌های تصویری منتشر شده از اعتراضات روز جمعه زاهدان نشان از سنگ‌اندازی معترضان و تیراندازی و کشتار گسترده معترضان توسط نیروهای امنیتی دارد.

کمپین فعالان بلوچ نیز تعداد جانباختگان روز جمعه در زهدان را ۵۸ نفر گزارش کرده است.

XS
SM
MD
LG