لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۴

چهار کشور عزادار هواپیمای اوکراینی بار دیگر خواستار پاسخگویی جمهوری اسلامی شدند


عکس از توییتر وزیر خارجه کانادا
عکس از توییتر وزیر خارجه کانادا

همزمان با دیدار نخست وزیر کانادا با خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی به مناسبت هزارمین روز سرنگون شدن این هواپیما با موشک‌های سپاه پاسداران، چهار کشور کانادا، سوئد، بریتانیا و اوکراین بار دیگر از جمهوری اسلامی خواستند به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود در پرونده تحقیقات درباره سرنگونی این هواپیما عمل کند.

پدافند هوایی سپاه پاسداران در ۱۸ دی ۱۳۹۸ با شلیکِ عامدانه به یک هواپیمای اوکراین با شماره پرواز پی‌اس۷۵۲ کمی پس از برخاستن از فرودگاه تهران، همه ۱۷۶ سرنشین آن را کشت.

روز دو‌شنبه، ۱۱ مهر، مصادف با هزارمین روز سرنگون شدن این هواپیما بود.

گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش برای قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «ما وزرای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا به این مناسبت در کنار خانواده‌های داغدیده ایستاده‌ایم و یاد کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ را گرامی می‌داریم.»

این گروه اضافه کرد: «ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود عمل کند و شفافیت و عدالت را برای اقدامات خود تضمین کند.»

به تازگی دبیر شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرده که جمهوری اسلامی از زمانی که هواپیمای اوکراینی را بر فراز تهران سرنگون کرد نشان داده حاضر به «رویکرد متمدنانه و همکاری سازنده» نیست.

گروه بین‌المللی هماهنگی و واکنش برای قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ با اشاره به تلاش چهار کارشناس حقوقی در پرونده تحقیقات درباره سرنگونی این هواپیما تاکید کرد: «ما همچنان با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان سقوط هواپیما همبستگی می‌کنیم.»

همزمان جاستین ترودو، نخست‌ وزیر کانادا، در توئیتی نوشت: «امروز در آستانه هزارمین روز سرنگونی هواپیما با خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ صحبت کردم.»

آقای ترودو افزود تا زمانی که این خانواده‌ها عدالت، پاسخگویی و پاسخی را که شایسته آن هستند از رژیم ایران دریافت نکنند، دولت کانادا به تلاش‌های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

همچنین ملانی جولی وزیر خارجه کانادا که در این دیدار حضور داشت در توئیتی نوشت: «کانادایی‌ها هرگز از دست رفتن بی‌معنی جان‌ها را در فاجعه پرواز پی‌اس۷۵۲ فراموش نمی‌کنند.»

او افزود: «جاستین ترودو و من با خانواده‌های قربانیان دیدار و بر تعهد خود برای پاسخ کردن ایران تاکید کردیم تا خانواده‌ها به عدالتی که شایسته آن هستند، برسند.»

در میان ۱۷۶ کشته‌شده هواپیمای اوکراینی، ۵۵ نفر از قربانیان شهروندان دوتابعیتی ایرانی- کانادایی بودند و ۳۰ تن دیگر اجازه اقامت دائم در کانادا را داشتند.

سپاه پاسداران پس از سه روز پنهانکاری با پذیرش «اشتباه بزرگ» خود تایید کرد که دو موشک این نیرو به هواپیما اصابت کرده، اما آن را اقدامی پدافندی برای دفاع از حریم هوایی ایران در برابر تهدیدهای ناشی از دشمنان در یک دوره حساس اعلام کرد.

در حالی که جمهوری اسلامی کماکان به موضع خود در زمینه این سرنگونی اصرار دارد، خانواده‌های قربانیان هواپیما، کارزار دامنه‌دار خود برای عدالت‌خواهی را در کانادا ادامه می‌دهند.

دولت کانادا بیشترین حمایت خود را از خانواده‌های قربانیان اعلام کرده و ایران را پیاپی به پاسخگو بودن فراخوانده است، اما برخلاف مصوبه پارلمان این کشور از سال ۲۰۱۸، هنوز نام سپاه پاسداران را در فهرست رسمی دولتی سازمان‌های تروریستی خارجی قرار نداده است.

XS
SM
MD
LG