لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۸

باقر نمازی، زندانی دوتابعیتی سابق، ایران را به مقصد عمان ترک کرد


باقر نمازی پیش از عزیمت به سوی عمان
باقر نمازی پیش از عزیمت به سوی عمان

باقر نمازی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-آمریکایی، چند روز پس از لغو ممنوعیت خروج از ایران، کشور را به مقصد عمان ترک کرد.

رسانه‌ها در ایران روز چهارشنبه، ۱۳ مهرماه، ویدئویی را منتشر کردند که نشان می‌دهد آقای نمازی، ۸۵ ساله، که مدت‌هاست بیمار است با دشواری سوار بر یک هواپیمای اختصاصی می‌شود.

خبرگزاری فارس نوشت که مقصد این هواپیما عمان بوده است.

شامگاه دوشنبه وب‌سایت وزارت خارجه ایران گزارش داده بود که در تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و عمان، وزیر خارجه عمان از تحویل باقر نمازی به کشور عمان قدردانی کرده است.

در بیانیه‌ای که خانواده آقای نمازی برای رادیوفردا فرستاده است، بابک نمازی، دیگر پسر او، از سلطان عمان برای تسهیل خروج پدرش از ایران تشکر و قدردانی کرده است.

بابک نمازی در عین حال از رخداد امروز چهارشنبه به عنوان «تلخ و شیرین» یاد کرده و می‌گوید که ماندن برادرش، سیامک، و عماد شرقی و مراد طاهباز، دیگر زندانیان ایرانی آمریکایی، هم‌چنان باعث تاسف است.

در همین بیانیه اشاره شده است که باقر نمازی ساعتی پس از رسیدن به عمان، این کشور را به مقصد ابوظبی ترک خواهد کرد تا پس از دیدار با بابک نمازی بلافاصله تحت درمان قرار گیرد.

محمدباقر نمازی در سال ۹۵ در ایران بازداشت و به اتهام «جاسوسی برای دولت متخاصم» به تحمل ده سال حبس تعزیری محکوم شد. او هنگام بازداشت ۷۹ ساله بود و بیماری‌های متعددی از جمله آریتمی قلبی (ضربان غیر طبیعی قلب) داشت.

نهادهای مسئول در ایران با وجود اطلاع از بیماری‌های باقر نمازی، مدتی طولانی او را در سلول انفرادی زندان اوین زندانی کردند و شرایط سخت زندان، بیماری‌های او را تشدید کرد.

آقای نمازی در سال ۱۳۹۷ با مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شد و اوایل سال ۱۳۹۹ قوه قضاییه جمهوری اسلامی، پرونده او را مختومه اعلام کرد. با این همه، حکومت تاکنون باقر نمازی را ممنوع الخروج کرده بود و او برای پیوستن به خانواده و برخورداری از معالجات پزشکی از حق بازگشت به آمریکا محروم مانده بود.

در حالی که رسانه‌های حکومت جمهوری اسلامی از توافق برای آزادسازی «هفت میلیارد دلار» از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی در ازای آزادی باقر نمازی خبر داده‌اند، یک مقام ارشد دولت جو بایدن روز یک‌شنبه، ۱۰ مهر، این خبر را رد کرد.

هنوز از آزاد شدن پول ایران در پی سفر آقای نمازی گزارشی منتشر نشده است.

همزمان با آزادی آقای نمازی، فرزندش سیامک نیز به مدت یک هفته از زندان به مرخصی رفت.

XS
SM
MD
LG