لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

اذعان دادستان کل به تلاش ناموفق حکومت ایران برای کنترل فضای مجازی


دادستان کل ایران
دادستان کل ایران

دادستان کل کشور اعتراضات جاری در ایران را «شبیخون فرهنگی» توصیف کرد و ضمن حمله به مقام‌های پیشین دولتی گفت سال‌ها پیش که علی خامنه‌ای خواستار «مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی» شده بود باید «شبکه ملی اطلاعات» ایجاد می‌شد.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل، روز سه‌شنبه، ۱۲ مهر، در «مرکز بسیج قوه مقننه» گفت: «اینکه در جریان‌های این روزها، جوانان شانزده ساله حضور دارند، به دلیل فضای مجازی است.»

او همچنین با اشاره به حضور گسترده مردم ایران برای کسب ‌و کار در شبکه‌های مجازی گفت: «باید آن زمان که هنوز کسب و کار مردم در فضای مجازی نبود دوراندیشی می‌کردیم تا به جای استفاده از برنامه خارجی و با کمک فکر و اندیشه جوانان، شبکه داخلی ایجاد می‌کردیم.»

مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با گسترش اعتراضات جاری به شهرهای مختلف ایران محدودیت‌های شدیدی را برای دسترسی کاربران به اینترنت وضع کردند.

روز سه‌شنبه رسانه‌های ایران گزارش دادند که به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام، فقط طی دو هفته به هر فروشگاه ایرانی در این شبکه ۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که مقام‌های جمهوری اسلامی قصد داشته باشند در آینده نزدیک برای رفع فیلتر اینستاگرام و واتس‌آپ اقدام کنند و منتظری نیز مدعی شد در واتساپ و اینستاگرام «کلاس‌هایی برای جرم و جنایت، بی‌عفتی و هرزگی» برگزار می‌شود.

دادستان کل کشور بدون ذکر نامی افزود: «امروز فردی که در گذشته مسئولیت ایجاد این شبکه را برعهده داشته است، در توئیتی فیلتر کردن اینترنت را زیر سوال برد، ای کاش جلسه و مناظره‌ای بود تا من با شواهد مبین ثابت می‌کردم که او در این جنایت دست دارد.»

چند روز پیش، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی در کانال تگرامی خود درباره سیاست جمهوری اسلامی برای محدودتر کردن اینترنت نوشته بود: «تا سخنی می‌گویم یا نقدی مطرح می‌کنم، فریادها بلند می‌شود که مگر در زمان شما فلان کار نشد و یا در زمان شما فلان سیستم پایه‌گذاری نشد.»

او افزود: «با همه همین تجاربی که شما می‌گویید عرض می‌کنم این مسیر تعامل با فضای مجازی قطعا غلط است و آزموده را آزمودن خطاست.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر با ایجاد «گردان‌های سایبری» زیر نظر بسیج و سپاه پاسداران و صرف هزینه بسیار برای اجرای طرح‌های علنی از جمله «اینترنت ملی»، به ‌طور گسترده‌ برای کنترل شبکه‌های اجتماعی در ایران تلاش می‌کند.

همچنین طرح محدودتر شدن اینترنت موسوم به «طرح صیانت» پس از آن‌ در دستور کار مجلس قرار گرفت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های متعدد، فضای مجازی در ایران را «ول و رها» خواند و از محدود نکردن آن توسط نهادهای مسئول انتقاد کرد.

با این حال پیش از آغاز اعتراضات اخیر، در نیمه شهریور، رسانه‌ها از ابلاغ سند راهبردی جمهوری اسلامی در فضای مجازی برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه خبر دادند.

چند روز بعد، یک نماینده مجلس شورای اسلامی فاش کرد که طرح کنترل و محدودسازی اینترنت در ایران با «دور زدن» مجلس، در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است.

XS
SM
MD
LG