لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۰

«هک مکاتبه مقامات قضایی» درباره آبان ۹۸؛ ۱۱۰ جسد در تهران «تحت الحفظ» دفن شدند


تصویری از اعتراضات شهروندان تهرانی در آبان ۹۸
تصویری از اعتراضات شهروندان تهرانی در آبان ۹۸

گروه هکری «عدالت علی» می‌گوید به سندی دست یافته است که در آن معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران طی نامه‌ای به دادستانی عمومی و انقلاب تهران، از دفن «تحت‌الحفظ» (مخفیانه) ۱۱۰ تن از کشته‌های آبان ۹۸ در تهران خبر داده است.

محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران در این نامه رسمی به تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ می‌گوید در پی افزایش قیمت بنزین در آبان ۹۸ اعتراضات وسیعی در سطح استان تهران و کشور به وقوع پیوست و از جمله در تهران «۱۱۰ نفر با سلاح گرم کشته شدند».

وی در ادامه می‌نویسد به دستور ابراهیم رئیسی، رئیس وقت قوه قضائیه، مسئول پی‌گیری وضعیت کل اجساد در تهران شده و «تمامی اجساد و خانواده‌های آنان را مدیریت کرده و اجساد بصورت تحت‌الحفظ به محل دفن منتقل گردیده است».

وی در ادامه می‌گوید به خاطر این کارکرد، «مورد تقدیر ریاست وقت قوه قضائیه» (ابراهیم رئیسی) قرار گرفته است.

رادیو فردا به‌صورت مستقل قادر به تایید صحت و سقم این سند که نسخه‌ای از آن روز جمعه ۱۵ مهر ماه در صفحه تلگرام گروه «عدالت علی» منتشر شده نیست.

آبان‌ماه ۱۳۹۸ مصادف بود با اعتراضات مردمی گسترده که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، اما به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

این اعتراضات با سرکوب شدید و خشن مواجه شد و با قطعی اینترنت در کشور همراه بود، سرکوبی که صدها کشته بر جای گذاشت.

وزیر‌‌ وقت کشور ایران گفته است که بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند، اما سازمان عفو ‌بین‌الملل با اعلام مشخصات حداقل ۳۲۱ نفر از کشته‌شدگان تأکید کرده است که شمار کشته‌شدگان ممکن است بسیار بیشتر از این عدد باشد.

از سویی خبرگزاری رویترز نیز ضمن اعلام کشته شدن «حداقل ۱۵۰۰ نفر» در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» آیت‌الله خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

گروه هکری «عدالت علی» همچنین شش مهر ماه برای اولین بار از هک «نامه قوه قضائیه» درباره مهسا امینی خبر داده بود که در آن تایید شده بود «سر او در کشمکش با ماموران به جدول خورده است.»

محتوای این سند مربوط به تحقیقات اولیه علی امرائی، دادیار شعبه پنج دادسرای ناحیه ۳۸، از جان‌باختن مهسا امینی بود که در آن «برخورد سر او به جدول» بر اثر کشمکش با ماموران گشت ارشاد ذکر شده و از قول یکی از همراهان مهسا امینی عنوان شده است که مهسا امینی در خودروی گشت ارشاد «از ضربه وارد آمده به سر و همچنین خونریزی از ناحیه سر ابراز ناراحتی نموده و دائماً شیون می‌نموده و تقاضای دریافت موبایل خود را داشته است که از سوی مأمورین توجهی نشده است».

با استفاده از تلگرام گروه هکری «عدالت علی» و گزارش‌های رادیو فردا؛ د.خ/س.ن
XS
SM
MD
LG