لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

وزارت خارجه ایران سفیر بریتانیا را در واکنش به تحریم گشت ارشاد احضار کرد


وزارت خارجه ایران در واکنش به تحریم‌های بریتانیا علیه «پلیس امنیت اخلاقی» ایران و مقامات سازمان بسیج و نیروی انتظامی، سایمون شرکلیف، سفیر این کشور در تهران را احضار کرد.

خبرگزاری ایرنا شامگاه دوشنبه ۱۸ مهر گزارش داد که در این ملاقات «مراتب اعتراض شدید» تهران به بریتانیا را به دلیل آن‌چه «مداخله در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران» خوانده است به سفیر این کشور اعلام و «اقدام مداخله‌جویانه» بریتانیا محکوم شد.

دولت بریتانیا روز دوشنبه «پلیس امنیت اخلاقی ایران»، موسوم به گشت ارشاد را همراه با احمد میرزایی، رئیس گشت ارشاد تهران و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی جمهوری اسلامی تحریم کرد.

تحریم‌های بریتانیا همچنین شامل غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی و حسین اشتری، فرمانده کل نیروی انتظامی، نیز می‌شود و لندن این افراد را به «نقض جدی حقوق بشر» در ایران متهم کرده است.

این کشور می‌گوید نیروی بسیج، یگان ویژه ناجا و پلیس ایران در سطحی وسیع‌ نقشی محوری در سرکوب اعتراضات اخیر در ایران و همچنین اعتراضات مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ داشته‌اند.

یک مقام وزارت خارجه ایران اما در ملاقات با سفیر بریتانیا در تهران این تحریم‌ها را «خودسرانه»، «بی‌اساس» و «فاقد ارزش» خوانده‌ است.

بر اساس گزارش ایرنا، به سفیر بریتانیا اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران حق خود را برای اقدام متقابل محفوظ می‌دارد و سفیر نیز اظهار داشت مراتب را بلافاصله به لندن منعکس خواهد کرد.

وزارت خارجه ایران چهارشنبه گذشته، روز ۱۳ مهر، نیز سفیر بریتانیا را احضار و لندن را به «دخالت در امور داخلی ایران» متهم کرده بود. این اقدام به نوبه خود واکنشی به احضار مهدی حسینی متین، بلندپایه‌ترین دیپلمات ایران در لندن به وزارت خارجه بریتانیا بود که به دلیل تشدید سرکوب اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی انجام گرفت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایرنا و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG