لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

بازداشت یک فرانسوی دیگر در ایران تایید شد؛ تحریم‌های جدید علیه تهران در راه است


کاترین کولونا
کاترین کولونا

یک هفته پس از آن که پاریس بررسی گزارش‌ها از بازداشت یک فرانسوی دیگر در ایران را آغاز کرد، کاترین کولونا، وزیر خارجه فرانسه، حضور پنج فرانسوی زندانی در ایران را تایید کرد و از تحریم‌های قریب‌الوقوع علیه جمهوری اسلامی خبر داد.

به گفته وزیر خارجه فرانسه، تحریم‌ها علیه ایران در جلسه روز دوشنبه آینده شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا به تصویب خواهد رسید و اواسط هفته آینده نیز در شورای اتحادیه اروپا به تصویب می‌رسد.

خانم کولونا روز سه‌شنبه، ۱۹ مهر، در گفت‌وگو با رادیو فرانس‌انتر گفت: «امروز بعدازظهر از وزیر خارجه ایران یک بار دیگر آزادی فوری همه هموطنان‌مان را که در ایرانی زندانی هستند، خواهم خواست. در حال حاضر پنج نفر هستند.»

پیشتر همزمان با اوج‌گیری اعتراضات مردمی در ایران، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اعلام بازداشت ۹ تبعه خارجی، آنان را به دست داشتن در «صحنه یا پشت صحنه» اعتراضات متهم کرده است.

در این بیانیه آمده بود که این «۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ...» هستند.

پیشتر رسانه‌های ایتالیایی مشخصات هویتی شهروند ایتالیایی بازداشت شده را منتشر کرده‌اند، اما هنوز هویت فرد فرانسوی و دیگر بازداشت‌شدگان خارجی اخیر مشخص نیست.

وزارت خارجه فرانسه روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته بود شهروندان فرانسوی را که «خودسرانه» در ایران بازداشت شده‌اند، فورا آزاد کند.

تا آن زمان، فرانسه بازداشت و زندانی شدن چهار تبعه این کشور در ایران را تایید کرده بود: سسیل کولر، عضو فدراسیون آموزش و فرهنگ سندیکای نیروی کار فرانسه و همسرش ژاک پاریس، فریبا عادلخواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی و بنژامن (بنجامین) بریر، جهانگرد.

فرانسه همچنین پس از پخش ویدئویی از «اعترافات اجباری» منتسب به خانم کولر و آقای پاریس، از اتباع خود خواسته است در اسرع وقت ایران را ترک کنند.

این زوج فرانسوی در اعترافات اجباری خود می‌گویند که مامور اطلاعاتی عملیاتی در اداره کل امنیت خارجی سرویس اطلاعاتی فرانسه هستند، اما خانواده‌هایشان تاکید کرده‌اند که این اظهارات «اعترافات اخذشده تحت فشار»، «بیهوده» و «مخالف ارزش‌های» این زوج است.

وزارت خارجه فرانسه نیز این ویدئو را «شرم‌آور، صحنه‌سازی وقیحانه و مغایر قوانین بین‌المللی» خواند و جمهوری اسلامی را به «گروگانگیری دولتی» متهم کرد.

بر اساس گزارش‌ها، اکنون ۱۵۰۰ تبعه فرانسه در ایران به سر می‌برند که حدود ۸۰ درصد آنان دوملیتی هستند.

حکومت ایران سال‌هاست که با متهم کردن شهروندان خارجی به جاسوسی، از آن‌ها به عنوان گروگان برای دریافت امتیازات و خواسته‌های خود استفاده می‌کند.

جمهوری اسلامی قبلا نیز زندانیان ایرانی و خارجی را وادار به اعترافات اجباری کرده بود؛ سخنانی که آن‌ها بعد از آزادی به شدت رد کرده و اعلام کرده‌اند که با زور و تهدید از آن‌ها اعتراف گرفته شده است.

در حالی که وزیر خارجه فرانسه در روز ۱۲ مهر گفته بود اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم مقامات ایرانی دخیل در سرکوب اعتراضات اخیر است، او بار دیگر به فرانس‌انتر گفت اتحادیه اروپا همچنان در حال بررسی چگونگی اعمال این تحریم‌هاست.

او گفت روز گذشته درباره طرح تیم فنی برای مجموعه تحریم‌ها علیه مسئولان سرکوب اعتراضات ایران توافق شد.

خانم کولونا بار دیگر با محکوم کردن سرکوب‌ اعتراضات که همچنان ادامه دارد و با حمایت از معترضان مسالمت‌جو تاکید کرد: «تحریم‌های جدید علیه ایران وضع خواهد شد.»

در پی سرکوب شدید، خونین و مرگبار اعتراضات ایران به دست نیروهای امنیتی، تاکنون آمریکا، کانادا و بریتانیا تحریم‌هایی را علیه گشت ارشاد و فرماندهان نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج اعمال کرده‌اند.

هنوز جزئیات تحریم‌های آتی اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام نشده، اما وزیر خارجه آلمان روز یکشنبه، ۱۷ مهر از اتحادیه اروپا خواست که ورود عاملان سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مردمی به این اتحادیه را ممنوع و دارایی‌های آن‌ها را مسدود کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا را تهدید کرده که در صورت وضع تحریم‌های تازه علیه تهران در واکنش به سرکوب معترضان در ایران، کشورهای اروپایی باید منتظر «اقدام موثر و متقابل» جمهوری اسلامی باشند.

XS
SM
MD
LG