لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۲

توصیه خامنه‌ای به مقامات: سیاست خارجی تحت تاثیر اعتراضات قرار نگیرد


عکس از روز چهارشنبه از سایت رسمی
عکس از روز چهارشنبه از سایت رسمی

در حالی که روند مذاکرات احیای برجام همچنان ادامه دارد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین اظهاراتش درباره اعتراضات ضدحکومتی جاری در ایران، از مسئولان حوزه سیاست خارجی خواست تحت تاثیر این اعتراضات قرار نگیرند.

علی خامنه‌ای روز چهارشنبه، ۲۰ مهر، در دیدار با اعضای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام، به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد اعتراضات مردمی «حواس» آنان «را پرت نکند و از کارهای اصلی و اساسی باز» نمانند.

او به عنوان نمونه، به «مسائل مهم در سیاست خارجی» اشاره کرد و با کاستن از اهمیت اعتراضات افزود که این مسائل «نباید معطوف به این حوادث جزئی شوند».

مذاکرات احیای برجام که از سال گذشته آغاز شده، در ماه‌های اخیر و پس از آخرین پاسخ ایران درباره متن پیشنهادی توافق احتمالی متوقف شده، اما هنوز پایان این مذاکرات رسما اعلام نشده است.

در همین حال وقوع اعتراضات گسترده و مداوم در سراسر ایران موجب شد که کشورهای غربی با وجود تلاش خود برای احیای برجام، تحریم‌هایی را علیه گشت ارشاد و برخی فرماندهان نیروی انتظامی و سپاه پاسداران به دلیل سرکوب اعتراضات وضع کنند.

قرار است اتحادیه اروپا نیز که مسئولیت هماهنگی مذاکرات احیای برجام را تاکنون برعهده داشته، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی وضع کند.

در روز یک‌شنبه، ۱۷ مهر خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی به‌نقل از حمیدرضا جیهانی، یک کارشناس اقتصادی، نوشته بود که اعتراضات جاری در ایران «دست مذاکره‌کنندگان» جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام را نیز «محدود کرد».

در جریان اعتراضات، معترضان خواستار سرنگونی جمهوری اسلامی شده‌اند و با شعارهایی چون «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست»، آمریکایی‌ستیزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را محکوم کرده‌اند.

تاکید خامنه‌ای بر برخورد امنیتی با اعتراضات

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش از برخورد امنیتی با اعتراضات مردمی دفاع کرد و گفت: «این که برخی می‌گویند فضا را امنیتی نکنید بله ما هم موافق هستیم و تا آنجایی که ممکن است فضا نباید امنیتی شود اما کار فرهنگی جای خود و کار قضایی و امنیتی هم در جای خود.»

خامنه‌ای بار دیگر این ادعا را تکرار کرد که برخی از معترضان «یا عامل دشمن هستند یا اگر عامل هم نباشند هم‌جهت با دشمن هستند.» او از مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی خواست در مورد این دسته از معترضان «وظیفه خود را انجام دهند».

به گفته رهبر جمهوری اسلامی، بخش دیگری از معترضان نیز «افراد هیجان‌زده» هستند که در مورد آنها «باید کار فرهنگی انجام گیرد».

خامنه‌ای پیشتر در جریان سخنرانی قبلی خود در جمع نیروهای نظامی عده‌ای از معترضان را به احساساتی و هیجانی شدن متهم کرده و خواستار «حل مشکل» آنها با «تنبیه» شده بود.

او بخش دیگری از معترضان را نیز اعضای سازمان مجاهدین خلق، «تجزیه‌طلب‌ها» و طرفداران حکومت پهلوی و همچنین «خانواده‌های ساواکی‌ها» معرفی کرده بود و از قوه قضائیه خواسته بود «برایشان مجازات معین کند».

جمهوری اسلامی از ابتدای اعتراضات اخیر، عوامل بروز آن را به خارج از مرزهای کشور نسبت داده و شخص خامنه‌ای در این زمینه آمریکا و اسرائیل را متهم کرده است.

بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری، تاکنون بیش از دویست نفر از جمله ده‌ها کودک در اعتراضات جاری در ایران با شلیک مستقیم گلوله نیروهای نظامی کشته و هزاران نفر از جمله صدها کودک بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG