لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

تاکید آمریکا بر ضرورت کمک به ایرانیان برای دسترسی به اینترنت آزاد


وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا
وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه در دیدار مجازی با تعدادی از شرکت‌های اینترنتی از آنها خواسته است از مجوز تازه دولت جو بایدن برای ارائه خدمات و ابزارهای ارتباطی اینترنتی به مردم ایران استفاده کنند.

وندی شرمن در توییتی با اشاره به این دیدار تصریح کرد که تداوم سرکوب خشونت آمیز اعتراضات در ایران «نقض حقوق بشر» است.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز با باز نشر توییت خانم شرمن تصریح کرد، آمریکا متعهد است که ابزارهای ارتباطی حیاتی را در دسترس مردم ایران قرار دهد، زیرا آنها به طور مسالمت آمیز به خشونت جمهوری اسلامی علیه زنان و انکار آزادی‌های اساسی‌شان اعتراض می‌کنند.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست بر تعهد ایالات متحده برای تضمین چرخش و دسترسی آزاد به اطلاعات در سطح جهانی، به ویژه برای کشورهای تحت تحریم، از جمله ایران، تاکید کرد.

وندی شرمن در نشست روز چهارشنبه خود گفته است: «ایالات متحده به این دیدگاه متعهد است که شبکه اینترنت باید آزاد، باز، امن و قابل اعتماد باشد. ولی کشورهای دیگری هستند که از اینترنت و فناوری های درحال شکوفایی برای سرکوب مخالفان، کنترل ارتباطات شهروندان و تحکیم موازين و سلطه خودکامگی استفاده می‌کنند. در دوران‌های ناآرام معمولا این دو دیدگاه در برابر یکدیگر صف آرايی می‌کنند.دولت آمریکا در عرصه جهانی همواره از آزادی اینترنت حتی در کشورهایی که مورد تحریم آمریکا هستند دفاع کرده است .»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: «در روسیه که از نظر ما مسئول یک جنگ ناعادلانه و ویرانگر علیه اوکراین است٬ یک جواز عمومی برای استفاده از فناوری‌های دیجیتال و اینترنت صادر کرده‌ایم. در مورد کوبا که تابستان سال ۲۰۲۱ شاهد اعتراضات مخالفان حکومت بود ما در همکاری با بخش خصوصی تلاش کردیم که مردم آن کشور به چرخه آزاد اطلاعات از طریق دسترسی به شبکه اینترنت برخوردار باشند. امروز در ایران نیز شاهد وضعیت مشابهی هستیم.»

خانم شرمن گفت: «اعتراضات به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، طی هفته‌های اخیر به اکثر شهرهای بزرگ ایران گسترش یافته است. حکومت ایران در واکنش به اعتراضات به طور متناوب اینترنت و معدود شبکه‌های اجتماعی فعال در ایران را مسدود کرده است. میلیون‌ها نفر از مردم ایران از این شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با یکدیگر، فعالیت‌های اقتصادی و تامین معاش خود استفاده می‌کنند.»

او تصریح کرد: «یکی از اهداف مسدود کردن اینترنت در ایران سرکوب مردم و پنهان کردن موارد فاحش نقض حقوق بشر از افکار عمومی بین المللی است. در واکنش به تازه ترین مورد از قطعی اینترنت دولت آمریکا در حمایت از دسترسی آزادانه مردم به اینترنت و استفاده از حق خود برای آزادی بیان مجوز « D-۲ » برای فعالیت شرکت‌های اینترنتی آمریکایی در فضای ایران را صادر کرده است.»

به گفته معاون وزیر امور خارجه آمریکا، صدور این جواز به شرکت های فناوری دیجیتال امکان می‌دهد که ابزارهای لازم برای دسترسی به اینترنت را در اختیار مردم ایران قرار دهند.

او اضافه کرده است که «چندین شرکت آمریکایی فناوری دیجیتال از مدتی پیش اقدامات خود برای ارائه خدمات در ایران را آغاز کرده‌اند.»

وندی شرمن در ادامه گفته است: «همزمان با افزایش ارائه خدماتی نظیر نرم افزار، تماس و سخت افزار از سوی شرکت های فناوری دیجیتال امکانات مردم ایران برای برقراری تماس اینترنتی در داخل و با جهان خارج تقویت خواهد شد و از سوی دیگر هزینه کنترل این ارتباطات برای حکومت افزایش خواهد یافت. مردم ایران با دسترسی بیشتر به جدیدترین ابزارهای موجود برای امنیت ارتباطات دیجیتال و مقابله با کنترل حکومتی قادر خواهند شد که به شکل بهتری در برابر سرکوب حکومت از خود دفاع کنند.»

معاون وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «همه به خوبی می‌دانیم که این آخرین باری نخواهد بود که یک حکومت خودکامه تلاش می‌کند شبکه اینترنت را مسدود کند. به همین دلیل وزارت خارجه آمریکا بخش ویژه‌ای را برای فضای سایبری و سیاست دیجیتال تاسیس کرده است. »

او افزود: «وظیفه این بخش به نام «سیاست فضای سایبری و دیجیتال» (با علامت اختصاری سی دی پی) این است که ارزش های مهم دمکراتیک را در سیاست سایبری آمریکا منعکس کند که یکی از محورهای مهم آن تضمین دسترسی موثر و مفید به اینترنت و فناوری های دیجیتال و گردش آزاد اطلاعات در اینترنت است.»

«هراس» از مردم

در این نشست، جارد بلانک، معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز گفت که حکومت جمهوری اسلامی از مردم ایران « هراس دارد.»

جارد بلانک گفت: «ما با هدف پاسخگو کردن حکومت ایران برای سرکوب بیرحمانه معترضان با کشورها و نهادهای گوناگون در حال مذاکره هستیم. یکی از اهداف این رایزنی ها تحریم مسئولان مرگ مهسا امینی و افراد دخیل در سرکوب خشن معترضان است.»

او اضافه کرد: «صدور « D-۲ » بخش مهمی از این واکنش است چون نمی‌خواهیم مانع دسترسی مردم ایران به اینترنت و گردش آزاد اطلاعات باشیم. قبل از صدور این جواز سیاست تحریمی ما علیه ایران دسترسی مردم به شبکه اینترنت را دشوار می کرد و بدون شک هدف ما از تحریم حکومت ایران چنین چیزی نیست.»

جارد بلانک با این حال تاکید کرد که صدور « D-۲ » صرفا در واکنش به اعتراضات اخیر در ایران «اجرا نشده است.»

XS
SM
MD
LG