لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

میزگردِ دانشگاه شیکاگو درباره ایران در پی «تهدید بمب‌گذاری»، مجازی برگزار شد


ساختمان مؤسسه علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو
ساختمان مؤسسه علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو

رسانه‌های محلی شیکاگو در آمریکا خبر داده‌اند که دانشجویان و کارکنان موسسه علوم سیاسی دانشگاه این شهر اواسط هفته جاری در پی یک «تهدید به وجود بمب» به دلیل حضور نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ایرانی آمریکایی، در یک رویداد این دانشگاه مجبور به تخلیه محل شده‌اند.

خانم مرتضوی روز چهارشنبه، ۲۷ مهرماه، در توییتر خود تایید کرد که تهدید وجود بمب مرتبط با حضور او همراه با چند مدعو دیگر در یک میزگرد در این موسسه بوده و قرار بود او درباره وضعیت جاری در ایران و اعتراضات مردمی اخیر و دلایل آن سخن بگوید.

این میزگرد بعدا به صورت مجازی برگزار شد.

به نوشته نشریه محلی «شیکاگو مِرون» در ایالت ایلینوی، از هفته گذشته که این دانشگاه از حضور خانم مرتضوی در میزگرد خبر داد، تماس‌ها و تهدید‌هایی به گوش رسید ولی تهدید به بمب از طریق ای‌میل ارسال شد.

نیروهای امنیتی موسسه و خیابان‌های اطراف را با یاری سگ‌های تعلیم دیده بررسی کردند. این اتفاق روز ۲۶ مهر رخ داده است.

ده‌ها تن از ایرانیان نیز عصر سه‌شنبه در برابر دانشگاه شیکاگو تظاهرات کردند و با پوشیدن لباس‌هایی به رنگ خون تلاش کردند یادآور کودکان قربانی سرکوبگری‌های یک ماه اخیر در ایران باشند.

همچنین تنها در عرض چند ساعت اینستاگرام این دانشگاه ده‌ها هزار واکنش مخالف در اعتراض به حضور نگار مرتضوی دریافت کرد.

به نوشته «شیکاگو مرون»، خانم مرتضوی در معرض این اتهام قرار دارد که دارای ارتباطاتی با حکومت جمهوری اسلامی ایران است.

نگار مرتضوی به این روزنامه گفت که از ۱۳ سال پیش در «تبعید» زندگی می‌کند و اتهام روابط او با حکومت حاکم بر ایران «کاملا نادرست» و «کاملا خطرناک» است.

او تأکید کرده که به خاطر اتهامات مطرح شده، خود و خانواده‌اش متحمل آزار و اذیت و فشار بوده‌اند.

خانم مرتضوی همچنین در توییتر خود نوشت که کارزار هماهنگ و گسترده علیه او و چند خبرنگار زن دیگر در فضای مجازی، به گفته کارشناسان فن‌آوری، از «عناصر دولتی» سرچشمه می‌گیرد. او توضیح بیشتری در این ارتباط نداد.

گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در آمریکا و جهان از مدت‌ها پیش خانم مرتضوی را، که مدتی نیز خبرنگار بخش فارسی صدای آمریکا بود، متهم می‌کنند که در راه اهداف سازمان «نایاک» فعالیت کرده است.

این مخالفان از جمله عکس‌های حضور خانم مرتضوی را با روسری در رویدادهایی با حضور محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی، در سفرهای آقای ظریف به نیویورک، و اظهارات رسانه‌ای خانم مرتضوی برای رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را ارائه می‌کنند.

این در حالی است که خانم مرتضوی می‌گوید که در سال ۲۰۱۴ تنها به مدت شش ماه مدیر بخش رسانه‌های فارسی نایاک بوده است.

«نایاک»، شورای ملی ایرانی آمریکایی که خود را به عنوان یک نهاد غیردولتی رسماً ثبت کرده و از ۲۰ سال پیش در واشینگتن فعالیت می‌کند. این سازمان هدف خود را «تقویت صدای ایرانی‌آمریکایی‌ها و اشاعه درک بهتر بین مردم ایران و آمریکا» توصیف کرده است.

نایاک به‌ویژه در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، در زمینه تعامل واشینگتن با تهران، و توافق هسته‌ای با ایران فعالیت گسترده داشت. وزارت خارجه ایران در سال ۱۳۹۸، ادعاها در مورد نقش محمدجواد ظریف در تأسیس این سازمان را رد کرد. ادعاهایی که از سوی نایاک نیز «دروغ» توصیف شده است.

در همان زمان شماری از سناتورهای آمریکایی، مانند تد کروز و تام کاتن، خواستار تحقیقات وزارت دادگستری آمریکا در این مورد شدند که آیا «نایاک» و «نایاک‌اکشن»، قانون «ثبت به‌عنوان عامل خارجی» را نقض کرده‌اند یا نه. نایاک با رد این اتهام‌ها گفته بود که نایاک و نایاک‌اکشن «از هیچ دولتی پول نمی‌گیرند، عامل هیچ دولتی نیستند، و به شفافیت خود می‌بالند».

XS
SM
MD
LG