لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

اتحادیه اروپا، ایران را به‌دلیل صادرات پهپاد به روسیه تحریم کرد


اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۸ مهر «صنایع هوایی شاهد» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را همراه با سه مقام ارشد نظامی سپاه به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین تحریم کرد.

بر اساس تصمیم جدید اتحادیه اروپا، محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حجت‌الله قریشی مسئول تامین و تحقیقات وزارت دفاع همراه با سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سپاه پاسداران به فهرست سیاه ۲۷ عضو این اتحادیه اضافه شده‌اند.

این افراد حق ورود به اتحادیه اروپا را ندارند و دارایی‌های احتمالی آن‌ها در این اتحادیه مسدود خواهد شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام نشانه‌ای از عزم این اتحادیه برای پاسخ سریع و قاطع به اقدامات ایران در حمایت از تجاوز روسیه به اوکراین است. اتحادیه اروپا تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه و استقرار مرگبار آن‌ها در جنگ تجاوزکارانه علیه اوکراین را محکوم می‌کند.

بریتانیا که در پی «برگزیت» دیگر عضو اتحادیه اروپا نیست، نیز ساعاتی بعد از تحریم‌های جدید این اتحادیه، دقیقا تحریم‌های مشابهی علیه «صنایع هوایی شاهد» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همراه با سه مقام ارشد نظامی یاد شده سپاه به‌دلیل ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعمال کرد.

بیانیه وزارت خارجه بریتانیا می‌افزاید: این سه مقام ارشد نظامی «شخصا مسئول» ارسال پهپاد به روسیه هستند.

بر اساس این بیانیه، جیمز کِلِوِرلی، وزیر خارجه بریتانیا گفته است «حمایت ایران از جنگ وحشیانه و غیرقانونی پوتین علیه اوکراین تاسف‌آور است. این گواه روشنی از نقش بی‌ثبات کننده ایران در امنیت جهانی است».

آقای کِلِوِرلی پیشتر در صفحه توئیتر خود خبر داده بود که نگرانی «جدی» کشورش را در خصوص استفاده از پهپادهای ساخت ایران برای «هدف قرار دادن غیرنظامیان در اوکراین از سوی روسیه» در نشست شورای امنیت مطرح کرده است.

اتحادیه اروپا در روزهای گذشته تاکید کرده بود که روند کمک تسلیحاتی ایران به روسیه و کاربرد فزاینده پهپادهای انتحاری ایرانی توسط نظامیان روسیه را در جنگ اوکراین زیر نظر دارد و به آن «پاسخ صریح» خواهد داد.

وزیران خارجه اتحادیه در نشست روز ۲۵ مهر گفته بودند که این پاسخ باید «سریع» و «قاطع» باشد.

جمهوری چک که در حال حاضر ریاست نوبتی اتحادیه اروپا را در دست دارد، روز پنج‌شنبه ضمن تاکید بر توافق تمامی اعضا به برداشتن گام‌هایی جدید علیه ایران افزود که این اقدامات علیه موسسات و نهادهای ایرانی که تامین‌کننده پهپادها برای روسیه هستند، خواهد بود.

با وجود‌ این‌که ساخت پهپاد از حدود چهار دهه پیش در نهادهای نظامی ایران آغاز شد، اما غیر از کاربرد محدود آن در برخی رویدادهای معین منطقه‌ای در سال‌های گذشته، تا چندی پیش گزارشی در مورد تجهیز هیچ کشوری به پهپاد ساخت ایران منتشر نشده بود.

آمریکا تابستان امسال برای نخستین بار از اقدام ایران در تجهیز روسیه به پهپادهای ساخت خود خبر داد.

اوکراین تاکنون از سرنگونی بیش از ۲۳۰ فروند از این نوع پهپادهای ایرانی در یک ماه اخیر خبر داده است. به گفته آقای زلنسکی، در شماری از حملات اخیر به کی‌یف و چند شهر دیگر اوکراین، روس‌ها از پهپاد مدل «شاهد ۱۳۶» استفاده کرده‌اند. درباره کاربرد پهپاد «مهاجر ۶» نیز از سوی روسیه گزارش‌هایی منتشر شده است.

ایران صادرات پهپادهای انتحاری برای استفاده در اوکراین را تکذیب کرده و روسیه نیز به نوبه خود، توسل به استفاده از پهپاد ایرانی را کذب قلمداد کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز ۲۷ مهر در گفت‌وگو با چند رسانه عمده کانادایی تاکید کرد که تکذیبیه‌های مقامات ایران را که مدعی عدم تحویل پهپاد به روسیه هستند، باور ندارد و آن‌ها «مردم اوکراین را می‌کشند».

XS
SM
MD
LG