لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

حمله نیروهای امنیتی به دست‌کم دو خوابگاه دانشجویی در شامگاه جمعه


عکس مربوط به حضور نیروهای امنیتی مقابل خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیش از حمله به دانشجویان
عکس مربوط به حضور نیروهای امنیتی مقابل خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی کردستان پیش از حمله به دانشجویان

در ادامه سرکوب شدید اعتراض‌های دانشجویی و تشدید آن در هفته‌های گذشته، تعدادی از خوابگاه‌ها شامگاه جمعه، ششم آبان، هدف حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و شماری از دانشجویان بازداشت شدند.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، در ادامه تجمع مردم سنندج مقابل بیمارستان کوثر و شلیک نیروهای امنیتی به سوی آنها نیروهای امنیتی شامگاه جمعه به خوابگاه‌های دخترانه دانشگاه علوم پزشکی کردستان که مشرف به بیمارستان کوثر سنندج است، حمله و به داخل آن گلوله و گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در پی این حمله دانشجویان دختر ناگزیر به خروج از ساختمان خوابگاه شدند و در حیاط خوابگاه شعار «ژن ژیان ئازادی» سر دادند.

در واکنش به این اقدام دانشجویان خوابگاه پسرانه دانشگاه در محوطه و مقابل خوابگاه شعارهای اعتراضی سر دادند که در پی آن با حمله‌ نیروهای امنیتی مواجه و شماری از آن‌ها مجروح شدند.

در واکنش به حمله معترضان و دانشجویان در مناطق مربوط به بیمارستان کوثر سنندج، علی آزادی، فرمانده انتظامی استان کردستان، اعتراضات مقابل این بیمارستان را «دسیسه ضدانقلاب» خواند و به خانواده‌ها درباره حضورشان در تجمعات مقابل بیمارستان هشدار داد.

اعتراض روز گذشته در مقابل بیمارستان کوثر در پی انتقال شماری از مجروحان اعتراضات سنندج به این محل صورت گرفت.

فرمانده انتظامی استان کردستان با استفاده از ادبیات رایج جمهوری اسلامی، این مجروحان را «اراذل و اوباش» نامید و مدعی شد که آن‌ها با «تبر، شمشیر و قمه» به ماموران نیروی انتظامی حمله کرده‌اند.

در همین حال بنا بر گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، خوابگاه پسرانه صدف دانشگاه جندی شاپور از جمله خوابگاه‌هایی بوده است که شامگاه جمعه از سوی نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی در این اقدام با استفاده از شوکر و باتوم دانشجویان را مورد حمله قرار دادند و شماری از آن‌ها را بازداشت کردند. تاکنون هویت دست‌کم سه دانشجوی بازداشت‌شده این دانشگاه تایید شده است.

در گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور آمده است که دانشجویان خوابگاه صدف در پی این حمله در محوطه‌ خوابگاه تجمع کردند و با سر دادن شعار از مردم منطقه درخواست کمک کردند.

در همین حال برخی دانشجویان از جمله دانشجویان صنعتی قوچان از ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به والدین خود مبنی بر جلوگیری از شرکت در تجمع‌ها خبر داده‌اند.

همزمان با اعتراض‌های سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی، قربانی حجاب اجباری، دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌های ایران در هفته‌های گذشته تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند. این اعتراض‌ها در بسیاری موارد با ورود نیروهای یگان ویژه و امنیتی با سرکوب شدید همراه شده است.

در همین حال گزارش‌ها حاکی از بازداشت ده‌ها دانشجو در دانشگاه‌های مختلف است. کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان تا روز ششم آبان بازداشت بیش از ۲۵۰ دانشجو را تایید کرده است.

بر اساس گزارش‌ها دانشجویان در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده فنی دانشگاه تهران، امام خمینی قزوین روز شنبه، هفتم آبان تجمع اعتراضی برگزار کردند.

XS
SM
MD
LG